Gelezen op zijn website: "Hij heeft een unieke methode ontwikkeld waarmee nauwkeurig is vast te stellen welk mondstuk voor een bepaalde muzikant
met zekerheid geschikt is". Da's knap. En behoorlijk arrogant ook trouwens.
Alleen helaas krijg ik nogal wat met zekerheid geschikt aangemeten DW spelers binnen die € 35,- en een illusie armer, alleen maar achteruit zijn gegaan ipv vooruit.
Nu we het toch over DW hebben:
Citaat:
Hoofdzaken bij de mondstukkeuze zijn:
- bespeelbaarheid (comfort, aanspreken, bereik etc)
- klankkwaliteit (openheid, egaliteit, zuiverheid etc)
- betrouwbaarheid (trefzekerheid, stabiliteit etc)
Hoe kun je dan met droge ogen een Denis Wick voorschrijven? Die hebben nog nooit een fatsoenlijk trompetmondstuk gedraaid.
Je maakt mij niet wijs dat musici van het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, het Utrechts Symfonie Orkest, het Metropole Orkest, het Nederlands Promenade Orkest, het Noordhollands Philharmonisch orkest, het Noord Nederlands Philharmonisch Orkest, het Gelders Orkest, het Orkest van het Oosten, het Brabants Orkest, het Limburgs Symfonie Orkest, Nieuw Sinfonietta Amsterdam, het Nederlands Blazers Ensemble, het Musical Begeleidingsorkest van de Ende Producties, het Strauss Orkest André Rieu, Dutch Swing College Band, Guus Meeuwis Band, Helmut Lotti Band, het WDR-omroep Orkest, Hans Dulfer, de Johan Willem Friso Kapel, de Koninklijke Militaire Kapel, de Koninklijke Luchtmacht Kapel, de Mariniers Kapel en het Fanfare Korps Koninklijke Landmacht niet in staat zijn te bepalen wat voor hen het beste werkt. Immers, ze hebben allemaal een jarenlange conservatoriumstudie achter de rug waarbij echt wel aandacht is besteed aan het mondstuk waarop ze spelen. Bovendien ken ik nogal wat van bovengenoemde musici en ik heb nog nimmer van een van hen gehoord dat ze voor € 35,- een DW of Tilz hebben laten aanmeten.
Natuurlijk is het zo dat het vaak beter is om een mondstuk uit te zoeken met of bij iemand die daarover zinnig kan adviseren maar dat vind ik sowiezo een plicht van elke mondstukverkoper. Adviseren is trouwens wel het goede woord in deze context, met zekerheid vaststellen of een mondstuk goed is kan namelijk niemand behalve jezelf! Een adviseur kan alleen bepalen in welke richting je het zou moeten zoeken, om een eindeloze mondstuk-odyssee te voorkomen.
Citaat:
Een gemiddeld maatje leidt tot middelmatig spel
Dat is ook al zo'n uitspraak waar je niks mee kunt. Er bestaat geen gemiddeld maatje. Als met een gemiddeld maatje een 5C of 7C wordt bedoeld, vind ik dat knap beledigend voor al die honderdduizenden trompettisten die hiermee prima uit de voeten kunnen en het staat haaks op wat Jens Lindeman hierover zegt. Of is die ook al langsgeweest?
Citaat:
Kiezen uit een restant voorraad courante modellen is ook een loterij. Het gebruikelijke giswerk vanuit de schoenendoos of de grijpvoorraad vanuit het winkelschap of de internetleverancier idem.
Dat valt wel mee, op de meeste mondstukken staat aangegeven welke maat het is.
Let wel, ik vind het prima als dhr. Rensink iemand adviseert welk mondstuk voor hem/haar geschikt zou kunnen zijn, ik doe het zelf ook de hele dag. Maar de arrogante toon dat hij
exact weet welk mondstuk hij/zij
moet hebben, gaat me veel te ver en is ook misbruik maken van de hoop of onwetendheid of beide, van de klant.