Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Eeuwig te hard Geplaatst: 25 apr 2005 09:48 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
|
Vele jazzbroeders waaronder ook ikzelf worden tegenwoordig veel gevraagd om met hafabraorkesten mee te spelen die een licht programma spelen, als sectieleider ofwel als solist. Hierdoor kom ik in een voor mij nieuwe situatie terecht die nogal eens voor problemen zorgt, en wel qua balans.
Als ik in het hogere register speel, is dit ongelofelijk veel te hard ten opzichte van het orkest. Dit geldt vooral in een klassieke setting, als het om een bigbandachtig arrangement gaat, wordt het veelal door de vingers gezien. Let op: dit probleem doet zich alleen voor als ik in een harmonie of fanfare meespeel. In een bigband ben ik weliswaar goed te horen, maar niet overdreven hard.
Wat kan ik hieraan doen, zijn er meer mensen onder jullie die dit probleem ondervinden?
Ik speel op een Hub van Laar B7, met een VB 3C. Bij bigband spel wijk ik uit naar een Marcinkiewicz E13 (Chuck Findley). Zowel met het VB als met het Marc. is het veel te sterk, en moet ik me ontzettend inhouden om in balans te spelen. HELP!!!
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 25 apr 2005 10:00 |
|
|
Ik weet niet of je daar zo snel een oplossing voor kunt vinden. Een oplossing zou kunnen zijn om als het niet te hoog gaat niet te hard te spelen maar wel crispy, dus wel met veel luchtsnelheid maar niet met veel lucht massa (volume).
Een andere oplossing is een kleinere toeter gebruiken, de B7 straalt nogal breed uit. Ik heb er ook 1 dus snap wat je bedoelt.
Of meer geld vragen dan willen ze je vast beter horen (meer waar voor het geld)...
Ik word wel eens als highblower gevraagd bij een orkest en speel dan nog wel eens in een kerk....over hard gesproken !

|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 25 apr 2005 10:07 |
|
|
|
Ik heb ook nog een Schilke B3. Die is large bore, maar met een kleine beker. Maar dan heb je wel weer minder kern in het geluid. Ik ga het proberen.
Ik probeer ook wat kleiner te spelen. Ik heb les gehad van Rob Bruynen, en die leert je gewoon met heel veel presence spelen, ik zou wel wat tips kunnen gebruiken om wat compacter en met wat minder hoog in mijn geluid te klinken.
Maar ik ga het met de Schilke nog eens proberen, tot zo ver dank voor de tip!
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 25 apr 2005 10:17 |
|
|
|
Hoog in het geluid is niet erg, het is juist beter omdat je dan compacter en crispier speelt. Hoog draagt ook minder ver dan laag. Als men vindt dat je te hard speelt heeft het meestal te maken met teveel volume dat breed uitstraalt.
Als je compact speelt en goed timed dan heb je veel meer presence dan als je zwaar en breed en hard speelt. (ik overdrijf nu om mijn punt te maken).
Als je zorgt dat je een mooie volle toon hebt en daardoor in de kern speelt heb je veel meer presence en compactheid. Hoe meer je onzuiver en uit de kern speelt, hoe harder je gaat spelen.
Ik weet niet of dit helpt, maar je zou er eens op kunnen letten.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Dehaanmuziek
|
Berichttitel: Geplaatst: 25 apr 2005 13:34 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39 Berichten: 3151 Woonplaats: Kortenhoef
|
|
Ik ken het probleem, gedeeltelijk!
Zelf speel ik eigenlijk nooit in een big-band, maar wel met enige regelmaat in een dweilorkest en een latin band
Ik moet ook erg oppassen dat ik, zeker in de hoogte, niet te hard word!
Aan de andere kant zie ik niet in waarom de rest van het orkest niet wat meer volume zou kunnen/mogen geven!
Vaak als ik in de zaal zit te luisteren naar een harmonie- of fanfare orkest krijg ik het erg benouwd, omdat ik het gevoel heb dat de mensen niet echt blazen! Ze zitten dan heel ingehouden te spelen, waardoor het geheel ook vaak erg onzeker gaat klinken!
Ik zeg dan, laat ze meer gaan blazen, dan 'staat' de muziek ook veel beter!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Theo van Kampen
|
Berichttitel: whoaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Geplaatst: 25 apr 2005 13:47 |
|
Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50 Berichten: 1753 Woonplaats: Amsterdam
|
|
Chuck Findley heeft een fantastisch boek geschreven dat Hub vanLaar verkoopt. 'k Ben de titel effe kwijt maar daarin staat hoe jij je probleem kan oplossen. Als ik het me wel herinner (ik heb het boek even uitgeleend dus kan het je niet citeren) gaat het erom dat om hoog te spelen je kan kiezen tussen diverse 'systemen': a) door veel lucht te gebruiken, nadeel is dat je hierbij ook veel geluid gaat produceren, b) door meer lip in je mondstuk te brengen en het hoger spelen gaat aanpakken door gecontroleerde lipcompressie. Sorry als ik een beetje vaag ben maar je moet dat boek maar eens gaan bekijken, zowiezo een goede investering dat boek. Ofzo.
_________________ Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 25 apr 2005 13:56 |
|
|
|
Dat boek is van zijn broer Bob Findley en daar staan goeie dingen in. Het heet "Bob Findley on Trumpet - a Method Book"
Wat ik niet met hem eens ben (en ik ben niet de enige) is dat ie altijd evenveel adem in haalt. Ook voor een korte noot zegt hij dat je een volle tank adem moet halen. Ook gebruikt hij evenveel ademsteun voor elke willekeurige noot en de balans tussen de verschillende factoren (embouchure, keel, adem etc.) is altijd hetzelfde. Ik vind dat persoonlijk onzin want dan klinkt ook alles hetzelfde.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 25 apr 2005 16:21 |
|
|
|
Maar je raadt het boek op zich wel aan, Eric? Of heb je zelf betere ervaringen met een andere methode? Ik ben, na de oeverloze discussies (no offense, was best leuk en leerzaam) ook wel benieuwd naar dat beruchte boek van Smiley.
Ik dacht zo, dat als ik wat hoog uit mijn geluid weet te halen dat ik dan wat minder presence krijg, en dat het dan voor de gemiddelde klarinetlievende balansgerichte dirigent wat minder scherp klinkt, waardoor ik me niet meer zo extreem moet inhouden. Maar nu begrijp ik dat dat het probleem niet is. Het probleem zit in de breedte.
Wat Alex zegt over de rest van het orkest is natuurlijk waar, maar het gaat wel ver dat als ik ergens uithelp, dan ga beweren dat ik niet te hard speel, maar de rest te zacht. Ik krijg er tenslotte geld voor...
Ik ga toch de Schilke uitproberen, en bedankt voor de boekentips (verdere tips zijn nog steeds welkom!)
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
|
|
| Omhoog |
|
 |