trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondhoeken/corners
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: mondhoeken/corners
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 13:33 

Uit texten die je kan vinden op internet hoor ik veel spreken over corners. Corners en mondhoeken zijn dan andere dingen. Ze propaganderen dan dat je als je hoog wilt spelen kan je dat het beste doen met lipcompressie, maar als ik dat wil doen dan komt er om en nabij de e" geen geluid meer, alleen maar een geruis. Hoe kan je nou alleen je corners aanspannen zonder dat je je lip dichtknijp?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 13:43 

Het is niet het een of het ander, het is altijd een combinatie. Als je hoger gaat spelen gaan de lippen meer tegen elkaar aan drukken, je ziet dus steeds minder rood lipweefsel als je in de spiegel zou kijken. Dus meer lipcompressie.

Om nu niet helemaal de lipopening dicht te drukken kun je de mondhoeken (dus corners) aanspannen zodat ze op dezelfde plek blijven of iets naar binnen drukken. Dat doe je ook met een pucker embouchure, de lippen tuiten dan iets. Daardoor blijft de lipopening ovaal en niet plat of dicht door alleen lipcompressie.

Als je alleen met lipcompressie zou werken dan druk je dus het gat dicht of de lipopening wordt platter waardoor je een scherper en ieler geluid krijgt.

Mondhoeken en corners is hetzelfde.

Vergeet natuurlijk de ademhaling niet....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 14:44 

Als toevoeging bij wat al gezegd is:

Wanneer je leest over meer lipcompressie, hoef je dat nog niet meteen te kunnen. (Ik bedoel in dit geval ook de mondhoeken, zoals Erik al beschreef.) Simpelweg je lippen meer op elkaar persen levert inderdaad meer compressie op, maar zal voor de meesten geen noot opleveren maar eerder ruis, verstofte toon of iets dergelijks, als je de lucht er al doorheen geperst krijgt. Betekent dit dat de informatie onjuist is? Niet zozeer. Eerder dat de lippen niet gewend zijn om op die manier te werken. Als de lippen meer naar binnen rollen (minder rood van de lip zichtbaar, zie Eriks post), dan betekent dat dat de lippen minder op rood en meer op wit trillen. Dit witte trilt niet zo makkelijk als het rode. Het is ander weefsel. Je kunt dit wel leren, maar dat kost tijd. De manier om dat te leren is bij voorkeur een indirecte, zodat je geleidelijk aan leert hiermee om te gaan en je speelniveau niet verloren gaat.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 16:05 

Ik heb het niet over inrollen van de lippen, zie ook de discussie die al eens gehad hebben. Ik ga hem niet nog een keer overdoen.

http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... 55&start=0

Daarnaast heeft iedereen vanzelf al meer lipcompressie zo gauw je hoger gaat spelen. Een c2 speel je met meer lipcompressie dan een c1. Dat hoef je niet extra te leren, dat gaat bijna vanzelf. Dat dat bij een boven een c3 moeilijker wordt heeft met vele dingen te maken. Niet alleen lipcompressie of mondhoeken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 18:04 

Ik weet dat we die discussie al gevoerd hebben, en wat mij betreft hoeft dat inderdaad niet weer. Ik weet ook dat jij het niet over inrollen hebt, dat heb ik ook niet gezegd, maar je zou dat wel kunnen lezen in je beschrijving.

erikveldkamp schreef:
Als je hoger gaat spelen gaan de lippen meer tegen elkaar aan drukken, je ziet dus steeds minder rood lipweefsel als je in de spiegel zou kijken.

Je kunt prima je lippen tegen elkaar aandrukken, zonder dat er minder rood zichtbaar wordt. Tenminste, bij mij lukt dat. Als er steeds minder rood zichtbaar overblijft, dan gaat de beweging 'meer op elkaar' kennelijk gemoeid met een inwaardse beweging, bewust of onbewust. Je kunt dit inrollen noemen of niet, het is maar een term. Ik geloof niet dat dat iets afdoet aan wat er gebeurt. Je beschrijft het niet voor niks op deze manier.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 18:20 

erikveldkamp schreef:
Een c2 speel je met meer lipcompressie dan een c1. Dat hoef je niet extra te leren, dat gaat bijna vanzelf.

Zo zou het moeten zijn, maar werkt dit echt voor iedereen zo vanzelf? Je hebt meer compressie nodig, die ergens vandaan moet komen, maar niet iedereen vindt uit zichzelf een handige manier om dat effectief met de lippen te doen. Er zijn bv veel leerlingen die zonder instructie keihard duwen om een c2 te spelen. (De ellende begint wat dat betreft voor weinigen bij c3. Was dat maar zo!) Dit blijft doorgaans zo totdat ze een handigere manier ontdekken om hun lippen richting te geven. Dit heeft niet eens zozeer met kracht te maken. Ik geloof er absoluut niet in dat je dit niet extra hoeft te leren. Dat is eerder uitzondering dan regel. Als iemand geen probleem heeft en zich goed ontwikkelt, OK, maar anders is op zijn minst sturing in min of meer de goede richting onontbeerlijk.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 18:45 

Bij een pucker embouchure tuiten de lippen meer, dus er komt meer lip in het mondstuk (a la Maggio) Dat noem ik geen inrollen.

Afbeelding

Bij een Farkas embouchure roll je ook niet in met je lippen, maar speel je wel met meer lipcompressie alsof je je wijsvinger tegen je duim aandrukt. Dat doe ik dus.

Afbeelding

Bij inrollen, zoals ik het zie, komt er meer lipweefsel tussen de tanden. Dus in het BE boekje zoals de lipclamp (overdreven). Op deze manier gaat er wel meer wit meetrillen en dan gaat jou verhaal ook op.

Maar de meesten spelen niet zo. Het BE verhaal is denk ik erg gebaseerd op het Stevens/Costello verhaal. Daar rollen de lippen ook in. Ik heb een video van Roy Roman die dat verhaal uitlegt, het verhaal is interessant. Het is alleen jammer dat hij trompet gaat spelen. Dan weet je meteen waarom ik niets met inrollen van de lippen heb.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2005 18:58 

Om bij het onderwerp te blijven. Bij de farkas methode (puckered smile) heb je dus sterke mondhoeken nodig om niet teveel met een smile embouchure hoog te spelen. Bij een smile embouchure gaan de mondhoeken richting oren, dus alsof je lacht. Daardoor trek je de lippen uit het mondstuk en wordt de lipopening platter.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur