Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Tobias Dammers
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 apr 2005 17:26 |
|
Geregistreerd: 04 maart 2005 16:30 Berichten: 164 Woonplaats: Den Haag
|
|
Als je mij vraagt is een hafa-dirigent die een hoge c (of alles daarboven) zacht gespeeld wil hebben niet goed wijs, zeker als er in de partij een fff staat.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Dehaanmuziek
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 apr 2005 17:44 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39 Berichten: 3151 Woonplaats: Kortenhoef
|
Tobias Dammers schreef: Als je mij vraagt is een hafa-dirigent die een hoge c (of alles daarboven) zacht gespeeld wil hebben niet goed wijs, zeker als er in de partij een fff staat.
Dank je!
Geef het door aan onze dirigent! 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
larrios
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 apr 2005 17:53 |
|
Geregistreerd: 02 jan 2005 15:54 Berichten: 125 Woonplaats: Middelburg
|
MagnumHorn schreef: larrios: nog steeds off topic  Netetiquette is toch niet zo moeilijk? http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... sc&start=0Back on-topic graag: "Eeuwig te hard"
Niet zo lekker geslapen? Je kijkt zo humeurig. Lighten-up. Ik had het draadje op het andere forum nog niet gezien, omdat ik daar vrijwel niet kom. Misschien dat dat gaat veranderen, maar ik verwacht het niet. Een boekbespreking is wellicht aardig, maar problemen en oplossingen vind ik interessanter.
Ko
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
trumpetvos
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 apr 2005 20:58 |
|
|
|
Het hard of zacht een F of FF spelen hangt van een aantal factoren af is mijn ervaring die ik heb opgedaan in diverse orkesten.
Inderdaad opvatiing van de dirigent, tref je een dirigent met een knipoog naar lichte muziek zal hij veel volume verwachten van het scherp koper als het nodig is.
Hoe speelt de rest van de sectie, er zal toch een goede balans moeten zijn tussen de 1e 2e en 3e partijen.
Hoe speelt de rest van het orkest, als de rest flink gas geeft kun je zelf ook iets meer geven.
Hoe groot is de trompet sectie van en hoe groot is het orkest waarin je speelt, als alle partijen dubbel zijn bezet is het ook niet nodig om voluit te gaan.
Wat matereaal betreft zou je een groter mondstuk kunnen proberen 1.5 of 11/4 met eventueel een diepere cup dan C.( voor Bach B )
Ik zelf ondervindt nogal een groot verschil in een 3C en een 11/4C, de 1/14C komt bij mij bescheidender over dan de 3C.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
JeroenJongeling
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 apr 2005 21:11 |
|
Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34 Berichten: 863 Woonplaats: Amsterdam
|
Probeer je geluid gewoon wat ronder te maken. Werk iets meer op resonant spelen, dan op noten over de bigband heen prikken. Totaal andere manier van spelen. Als je zorgt voor een resonant geluid (ontspannen, open, veel boventonen) zal menig dirigent je gewoon lekker laten doorspelen. Hoe dunner je geluid, des te eerder zullen ze je de hand laten zien (de hand van zachter, je weet wel  ) Probeer wat minder je lucht door je instrument te "duwen". Voor een goede engelstalige uitleg kan ik je naar de Yamaha website verwijzen die Erik laatst onder onze aandacht bracht. http://www.yamahaartistmodel.com/index2.html . Kraus, Sanborn en Thompson hebben hier goede verhalen over.
Jeroen
_________________ Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 apr 2005 21:43 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
|
Thanks, maar ik ben bang dat ik op 1 1/2 C niet zo lang hoog kan spelen (ja ik ben een mietje). Ik ga proberen wat ronder te klinken. Ik speel nog niet zo lang op dat 3C megatone, maar het is in ieder geval groot genoeg voor nu. Voorheen speelde ik 8B.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
larrios
|
Berichttitel: Geplaatst: 28 apr 2005 06:31 |
|
Geregistreerd: 02 jan 2005 15:54 Berichten: 125 Woonplaats: Middelburg
|
Tobias Dammers schreef: Heel simpel. Het rode deel van je lip is slijmvlies, en daarom heel kwetsbaar. Ook het weefsel eronder is veel kwetsbaarder en minder te trainen dan de stevige spieren in het witte deel. Tenzij je consequent "no-pressure" kan spelen (en ik ken persoonlijk niemand die dat kan), zul je je lipweefsel beschadigen door "in het rood" te zetten. De een mag er dan wel wat beter mee weg komen, maar het blijft schadelijk, dus wat mij betreft is met die maatregel echt niks mis; ik vind het heel goed dat hij dit in zijn boek schrijft.
Bedankt voor je reaktie.
Ik weet dat het rode weefsel een andere is dan het witte. Inderdaad kwetsbaarder. Dit zal wellicht de overweging zijn om zowel onderlip als bovenlip te noemen in die richtlijn. Ik geloof dat het echter ook van belang is om naar de functie van de lippen te kijken. De bovenlip doet het meeste trilwerk. De onderlip is natuurlijk ook actief, maar op een andere manier. Ik denk dat het voor de bovenlip veel belangrijker is voldoende spier te betrekken in het mondstuk dan voor de onderlip. De onderlip verzegelt en ondersteunt, maar je kunt bijvoorbeeld ook je bovenlip laten trillen tegen je tong. De belasting is dus wezenlijk anders. Daarnaast is er in de gevallen die ik ken het plaatsen van het mondstuk in het rood van de bovenlip vrijwel altijd een obstakel in uithoudingsvermogen en bereik, terwijl de spelers die het mondstuk plaatsen op het rood van de onderlip zulke problemen minder of niet hebben. Ik blijf dus van mening dat deze richtlijn met betrekking tot in ieder geval de onderlip minder absoluut zou mogen zijn. Waarom mogelijkheden uitsluiten die voor sommigen wel degelijk blijken te werken?
Ko
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Tobias Dammers
|
Berichttitel: Geplaatst: 28 apr 2005 06:44 |
|
Geregistreerd: 04 maart 2005 16:30 Berichten: 164 Woonplaats: Den Haag
|
|
ad 'in-het-rood':
Het heeft niks te maken met wel of niet trillen, en ook niet met de geluidskwaliteit. Aangezien je zelf zegt dat de onderlip bij de meeste mensen erg weinig trilt, zal deze dus ook weinig invloed hebben op de klank. De reden waarom in-het-rood-zetten ook voor de onderlip wordt afgeraden is puur medisch; de mondstukrand kan het rode lipweefsel beschadigen, of het nou trilt of niet. Het gaat puur om de (mechanische) druk, en afgezien van de enkeling die maanden heeft doorgebracht met de rode-vlekken-apparaat van Tilz, of in absurde houdingen gespeeld heeft waarbij kussens en dergelijke aan pas komen, speelt iedereen wel met een bepaalde druk. En als je eerlijk bent, moet je toegeven dat iedereen op een mindere dag ook weleens té hard drukt.
|
|
| Omhoog |
|
 |