Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
trumpetvos
|
Berichttitel: Geplaatst: 29 apr 2005 10:51 |
|
|
Het kicksen is het probleem niet, maar de toon strak houden op de lage C's vindt ik het moeilijkst.
Het gaat me best wel goed af al zeg ik het zelf maar voor die laatste 3 maten ben ik de meeste concentratie nodig.
Ik luister altijd nauwlettend als ik de Last Post hoor spelen op tv of ergens anders en hoor dan dat meer trompettisten moeite hebben de lage c's strak te houden.
Ook iets wat spanning komt natuurlijk om de hoek kijken wat je staat daar in je uppie en iedereen heeft natuurlijk hoge verwachtingen van jou, want jij zal wel een goeie zijn als jij de Last Post mag spelen.
Het is dan ook wel weer mooi als het goed is gelukt, de spanning de kick en de voldoening.  simpel eigenlijk 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Guus
|
Berichttitel: Geplaatst: 29 apr 2005 11:08 |
|
Geregistreerd: 26 mei 2003 15:32 Berichten: 249 Woonplaats: Bilthoven
|
Ja, das inderdaad wel waar. De toon helemaal strak houden is inderdaad moeilijk. Je hoort (bijna) altijd wel een 'trilling' in de klank. Ach, weer extra voldoening idd als het wel lukt. En ja, aangezien je het volgens sommigen toch niet foutloos mag spelen, dan maar een lichte trilling in de laatste paar C's 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trompetetter
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 mei 2005 09:50 |
|
|
Goeiemorgen!
Ik heb twee jaar terug de taptoe gespeeld, vorig jaar the last post en ik zal dit jaar de taptoe weer doen, omdat ik dit forum weer eens grondig gelezen heb.
Dit jaar moet ik ook een verzoeknummer spelen, namelijk het Wilhelmus. Tja, daar is de taptoe natuurlijk niets bij!
Iemand suggesties over hoe vaak ik het Wilhelmus moet spelen? 1 couplet of allemaal?
Veel succes vanavond voor allen die weer mogen spetteren rond de klok van acht!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Floris
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 mei 2005 09:58 |
|
|
|
Nouja, (bijna) iedereen kent maar 1 couplet (qua tekst dan), maar officieel worden er altijd 2 gespeeld, dus ik zou er denk ik gewoon 2 spelen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Guus
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 mei 2005 09:59 |
|
Geregistreerd: 26 mei 2003 15:32 Berichten: 249 Woonplaats: Bilthoven
|
Trompetetter schreef: Goeiemorgen! Ik heb twee jaar terug de taptoe gespeeld, vorig jaar the last post en ik zal dit jaar de taptoe weer doen, omdat ik dit forum weer eens grondig gelezen heb. Dit jaar moet ik ook een verzoeknummer spelen, namelijk het Wilhelmus. Tja, daar is de taptoe natuurlijk niets bij!  Iemand suggesties over hoe vaak ik het Wilhelmus moet spelen? 1 couplet of allemaal? Veel succes vanavond voor allen die weer mogen spetteren rond de klok van acht! Ik zou hem gewoon 2 keer spelen. Ik ga ervan uit dat de mensen meezingen? Dus als begeleiding. Dan zou ik het dus twee keer spelen (couplet 1 en 6), anders één keer.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
trompet-smurf
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 mei 2005 11:25 |
|
Geregistreerd: 26 jul 2004 13:35 Berichten: 1037 Woonplaats: Hilversum
|
Citaat: Trompetsignaal tijdens herdenking geplaybackt
Op 4 mei mag niets misgaan
Het trompetsignaal waarmee tijdens de dodenherdenking op de Waalsdorpervlakte in Den Haag de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog worden herdacht, wordt geplaybackt. De soldaat die het ten gehore brengt zet zijn lippen aan het instrument en op dat moment wordt de band gestart. Dat zegt voorlichter Laurens Woldberg van RTL Nederland, de omroep die de herdenking vanavond om 8 uur op alle netten uitzend. "We maken daar echt geen geheim van", zegt Woldberg. "De NOS deed het ook al en sindsdien is het een soort traditie geworden. Daar zit achter dat het heel moeilijk is om die toeter te versterken, en daarnaast mag er natuurlijk bij zo'n plechtigheid niets misgaan. Je kunt het niet hebben dat zo'n man een valse noot blaast." Op de Dam in Amsterdam wordt volgens John Smit, militair en medewerker van het Nederlands Muziek Instituut in Den Haag, niet geplaybackt. "Dat weet ik maar al te goed. Ik heb daar zelf een paar keer op 4 mei geblazen." De plechtigheid op de Dam wordt vanavond door de NOS uitgezonden. Met het trompetspel op de Waalsdorpervlakte wordt bij het publiek het besef aangeblazen dat de oorloogsslachtoffers niet voor niets zijn gestorven. Dat wordt gedaan met het Signaal Taptoe Infanterie en niet met The Last Post, zoals velen denken. The Last Post wordt in Nederland alleen bij gezamenlijke herdenkingen van de vroegere geallieerde mogendheden ten gehore gebracht. Johan Smit van het Nederlands Instituut voor Muziekgeschiedenis weet niet wie de componist is van het Signaal Taptoe Infanterie. "Daar doe ik nog onderzoek naar", zegt hij. "Maar dat het al zo'n 150 jaar oud is staat wel vast. Er gaan verhalen dat ze met dat signaal de soldaten opriepen om de herberg te verlaten en zich fluks bij de kazerne te melden. Maar of dat waar is, weet ik niet. Daar zou ook de kreet vandaan komen die ze tegen sluitingstijd in de cafe's soms uitstoten: Tap Toe! Een hardnekkig misverstand is inderdaad dat hier The Last Post wordt geblazen. Je komt dat zelfs in de officiële papieren tegen en in televisiecommentaren. Maar dat is dus onzin." Ook de componist van The Last Post is niet bekend. De Ier Charles Villiers Adams heeft wel een werk geschreven dat dezelfde titel draagt, maar of het daarbij om het betreffende muziekstuk gaat, is niet te achterhalen. The Last Post wordt al zo'n drie eeuwen gespeeld in Engeland.
De Gooi- en Eemlander van 4 mei
Zo kan dus iedereen het he. Ik vind het heel erg nep.
_________________ ------------------------------------------------------------------- bij voetbal gaat het om de winst, bij muziek om gelijkspel
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Floris
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 mei 2005 11:34 |
|
|
Zoo, dat is inderdaad vrij kansloos zeg,
Weg charme.
Als je nu dus nog een onzuiverheid hoort is het wel een hele slechte trompettist 
|
|
| Omhoog |
|
 |