Geregistreerd: 02 jan 2005 15:54 Berichten: 125 Woonplaats: Middelburg
erikveldkamp schreef:
Als alles er op zit is het gewoon een kwestie van bijhouden en oefenen. Dus moet je ook hoog studeren. Maar dat zal je klassieke chops niet ten goede komen, ik weet daar alles van...
Waarom komt hoog studeren je klassieke chops niet ten goede?
Omdat je bij het hoog spelen op een andere manier gaat spelen. Je embouchure gaat anders staan. Ik heb daar met Peter Masseurs ook wel eens over gehad, hij zij ook dat hij na een zwaar concert met Mahler, Brahms of zo, de volgende dag weer zachtjes moest studeren om de lipopening weer kleiner te krijgen en de spieren weer flexibel. Ik denk dat je dus door het hardere blazen je lipopening verder uit elkaar blaast zodat je ook meer ruis in je toon krijgt. De mondspieren worden ook wat minder flexibel heb ik de indruk. Ik studeer thuis meestal klassiek zodat ik altijd de 1e avond bij het leadspelen weer een soort omschakeling maak. Ik moet weer een "randje" op mijn geluid krijgen.
Wat precies het verschil is, is moeilijk uit te leggen. Maar het voelt bij mij altijd aan alsof ik "zachte flexibele chops" heb na klassiek te hebben gespeeld. Als ik lead speel heb ik "harde groffere chops".
Die 2 werelden zijn dus moeilijk te combineren, ik ken ook geen enkele trompettist die beide zaken goed kan. Tenzij je hoog speelt met een kleiner geluid, zoals ik de klassieke trompettisten wel hoor doen. Die grijpen dan ook sneller naar een trompet die hoger gestemd is, dan kun je meer op je normale manier door blijven spelen.
Geregistreerd: 02 jan 2005 15:54 Berichten: 125 Woonplaats: Middelburg
[quote="erikveldkamp"]Omdat je bij het hoog spelen op een andere manier gaat spelen. Je embouchure gaat anders staan. Ik heb daar met Peter Masseurs ook wel eens over gehad, hij zij ook dat hij na een zwaar concert met Mahler, Brahms of zo, de volgende dag weer zachtjes moest studeren om de lipopening weer kleiner te krijgen en de spieren weer flexibel.[quote="erikveldkamp"]
Is dan register of dynamiek de boosdoener? Of een combinatie met uithoudingsvermogen?
Je hebt het over klassiek versus lead spelen. Is het ook zo'n grote invloed als je gewoon op een klassieke manier hoog studeert? Ik denk dat veel klassieke trompettisten in de hoogte hun grote geluid dreigen te verliezen doordat ze vaak op zulke grote mondstukken spelen. Misschien moeten ze daardoor onredelijk hard werken in de hoogte met het embouchure? Denk je dat ander materiaal ze uitkomst zou bieden? Je hebt geen groot mondstuk nodig om een groot geluid te maken en je kunt ook heel klein klinken op grote emmers van mondstukken.
Persoonlijk ben ik niet echt overtuigd dat die twee werelden niet te combineren zouden zijn. Zelf wil ik ooit barok en lead combineren. Dat is nog wel een heel eind weg, maar ik zie nog niet in waarom dat niet zou kunnen. Wel lacht bijna iedereen me uit als ik ze zoiets vertel, maar goed, dat maakt het nog niet onmogelijk. Wish me luck!
Nog iets geks, misschien. Ik had altijd dat mijn klassieke spel beter aanvoelde als ik jazz gespeeld of gestudeerd had. Kan ik ook niet echt uitleggen. Mijn idee is dat met jazz ik niet de druk heb bepaalde dingen persee te moeten spelen en dat dat zich vertaalt naar een meer ontspannen manier van spelen. Ik kreeg echt van jazz spelen een beter embouchure dan van klassiek spelen. Ik vond het opmerkelijk, want volgens klassieke spelers had eerder het tegenovergestelde moeten gebeuren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen