Berichttitel: do of don't? les van oud-hoorndocent?
Geplaatst: 27 mei 2005 11:39
Goeiemiddag allen!
Ik heb een vraagje! Via een kennis ben ik in contact gebracht met een oud-leraar van het conservatorium, de heer Milek.
ik vroeg me af of ik ook gevaar loop wanneer ik als trompetstudent les krijg van een zeer goede hoorndocent ( o.a. leraar van Jacob Slagter geweest).
(gevaar qua speelmanier etc. duh!)
Wie weet daar wat over te vertellen?
Bij voorbaat dank!
Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55 Berichten: 1090 Woonplaats: Grootebroek
Ik ken deze man niet, maar heb wel eens een masterclass van Paul van Zelm gevolgd (mijn vrouw speelt hoorn) en vond het zeer interresant en leerzaam, en algemeen toepasbaar voor koperblazers.
In principe geldt toch blazen is blazen.........
Farkas was een hoornist, en veel van de embouchure kennis die er is (ook voor ander koper) is van hem afkomstig.
Zeker als je zelf ook wel eens nadenkt over techniek van spelen en muzikaliteit, is het inzicht van dit soort "grote mannen" zeer leerzaam (ookal doe je het later af als: dat is niet voor mij)
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
Ik heb eens een worshop van een bassist gevolgd, en veel dingen opgestoken qua ademhaling en ademsteun. Maar om fulltime les te nemen van een niet-trompettist zou ik toch afraden, want er zijn toch veel subtiele maar belangrijke verschillen tussen deze instrumenten (zeker hoorn en trompet). Dat is net zoiets als trompetleerlingen een bugel-meespeel cd (horen lezen en spelen) meegeven, of andersom. Niet goed voor de klankvoorstelling.
Mijn leraar is ook hoornist, maar is ooit in het verre begin als kind op een cornet geloof ik begonnen. Ik merk aan niets dat hij hoornist is. Alleen aan wanneer we een duet spelen ....
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
Milek schijnt een vrij heilige hoornist te zijn... persoonlijk ken ik m niet, maar heb al wel heel goede verhalen over hem gehoord.
De basistechniek zal hij je zeker goed kunnen bijbrengen, en als het niet bevalt, kun je natuurlijk altijd nog switchen!
Hardstikke bedankt voor jullie reacties, ik heb een afspraak gemaakt met de heer Milek en ben zeer benieuwd. Als ik het goed begrepen heb is deze man eigenlijk een lopende legende.
Ik zal erom denken dat ik niet mijn hand in de beker ga doen!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen