Dirk schreef:
Dat gevoel ken ik want ik heb het gevoel dat ik echt wel genoeg lucht "erachter" zet, maar ik krijg het niet door mijn lippen heen. Dus knijp ik het gaatje dicht, weet ik, maar hoe krijg ik dat probleem opgelost? Ze zeggen dat je je lippen niet op elkaar moet knijpen maar het gaatje ahw als een diafragma van een fototoestellens kleiner moet maken door je mondhoeken naar elkaar toe te bewegen. Maar komt er dan niet teveel lip in het mondstuk? Dan gaat het toch ook dicht zitten? Welliswaar knijp je dan niet maar dan kan al die lucht nog steeds niet de trompet in. Bij mij klinkt het prima tot E2, daarna is het maar afwachten.....
Het komt op mij een beetje te verkrampt over. Je bent er teveel mee bezig. Ontspan je lippen, zet ze in een "mmm" stand en blaas rustig met een regelmatige luchtstroom door uit. Dat is genoeg inspanning tot een G2. Als je hoger komt dan spannen de mondhoeken zichzelf wel wat aan, daar moet je niet bij nadenken. De lipopening wordt ook vanzelf wel iets kleiner. Dat verschil is niet groot. Maar als je bewust gaat knijpen dan knijp je je lippen dicht. Hoe meer je je gaat fixeren op je embouchure, hoe meer problemen je oproept. Je kunt namelijk niet alle benodigde mondspieren bewust onder controle krijgen.
Luister naar je geluid. Dus probeer bij elke noot een mooie volle klank te maken en breidt zo je bereik langzaam naar onder en boven uit. Dus een lage G moet even vol klinken als een G2. Maar zet er een regelmatige luchtstrom achter, dat hoeft niet veel lucht te zijn, dat zorgt alleen maar voor meer volume.
Probeer ook eens te buzzen zonder mondstuk en probeer dat gevoel over te brengen op je trompetspel.