trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk vraagje...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 22:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mondstuk vraagje...
BerichtGeplaatst: 08 jun 2005 14:35 

Hoi, ik heb een vraagje over al die verschillende soorten mondstukken. Heeft het nu echt zin om "bergen" mondstukken te hebben? Je hoort soms mensen zeggen dat ze praktisch alles op hetzelfde mondstuk doen en anderen zeggen weer dat het goed is om een aantal verschillende mondstukken te hebben voor verschillende stukken. Wat is jullie mening en wat zijn volgens jullie de criteria om een ander mondstuk te pakken? Is het niet slecht voor je embouchure om op verschillende mondstukken te spelen?

een heleboel vragen, graag jullie mening!
Bedankt!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2005 14:50 

Mondstukken is een hele persoonlijke zaak. Er zijn inderdaad mensen met bergen mondstukken in huis. Soms omdat ze af en toe overstappen naar een andere maat of model en dan de oude in de kast zetten, of om voor verschillende stukken en stijlen andere mondstukken te gebruiken. Dat kan verder geen kwaad en is niet slecht voor je.
Zelf heb ik in de bijna 30 jaar dat ik speel (ben op m'n 7e of 8e begonnen) alles bij elkaar nog geen tien mondstukken versleten. Anderen blijven op zoek naar het perfecte mondstruk al moeten ze daar elke maand een andere voor aanschaffen (wat ik uiteraard niet erg vind :lol: )

Meestal is het zo dat je, naarmate je embourchure verandert door meer te oefenen of door meer ervaring, je je mondstuk daarop aanpast, gewoon omdat dat dan nodig is.
Wanneer dat moment komt, merk je meestal vanzelf wel. Het is dan zaak om in overleg met je leraar naar een alternatief te zoeken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2005 17:10 

Buiten dat het inderdaad iets heel persoonlijks is, ligt het ook aan de soorten muziek die je speelt. Ik zou heel graag alles op een en het zelfde mondstuk willen doen. Ik heb het jongstleden nog geprobeerd, maar er zijn te veel compromissen die ik moet sluiten. Op een diep mondstuk is het in de bigband en bij mijn rock/soul/funkband veel te hard werken, en ook een veel te breed en donker geluid, andersom kan ik bij een jazzcombo of fanfare niet aankomen met het geluid wat ik uit mijn leadmondstuk krijg. Dus dan toch maar weer wisselen. Als je alleen maar pop- of bigband, of alleen maar harmonie/fanfare, of alleen combojazz speelt, hoef je volgens mij niet te wisselen, dan volstaat één mondstuk.

Om tot je eigen perfecte mondstukkeuze te komen, moet je natuurlijk wel veel hebben uitgeprobeerd en de grap is dat het bij veel mensen met de jaren ook nog eens verandert. Ten tijde van mijn eindexamen (trompet) speelde ik wel eens op een Monette B6, geleend van iemand. Ik zat op dat moment heel erg in de knoei met mijn embouchure en heb dus ook verschrikkelijk gespeeld op dat examen. Ik heb het mondstuk meteen teruggegeven. Een paar weken geleden probeerde ik het nog eens uit, en het speelde voortreffelijk! Bijna net zo goed als mijn eigen Bach 3C. In ieder geval veel succes met je eigen mondstukqueeste.

Groet,
Roel

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2005 11:57 

Hans schreef:
Zelf heb ik in de bijna 30 jaar dat ik speel (ben op m'n 7e of 8e begonnen) alles bij elkaar nog geen tien mondstukken versleten.

Kan een mondstuk ook verslijten?

Ik heb mijn mondstuk op de rim laten vallen, de ergste braampjes wat weggeschuurd en merk nu een paar maanden later dat de overgebleven bramen een stuk zachter geworden zijn.

Is het dan ook zo dat een mondstuk door het gebruik kan veranderen?

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2005 12:36 

Ik bedoelde dat natuurlijk niet letterlijk. Maar ik ben gewoon iemand die niet veel wisselt. Door natuurlijke groei heb ik ook mijn mondstukken aan moeten passen, en dan vind ik gemiddeld eens in de 3 jaar best een nette score.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2005 12:41 

Waar moet je nou op letten als je een mondstuk gaat kopen? moet het alleen lekker voelen, en wanneer voelt het dan lekker... :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2005 12:45 

Daar kom je alleen achter door er veel uit te proberen. En wat voor jou dan de beste keus is, hangt voornamelijk af van wat je ermee wilt gaan doen. Voor een symfonie-orkest heb je nou eenmaal een ander type mondstuk nodig dan voor een popband of big band. Zorg eerst dat je een rand vind die goed bevalt, dan kun je de klankkleur aanpassen door de diepte en vorm van de cup. Als je verschillende soorten muziek maakt, is het handig als je mondstukken hebt met diverse cupvormen, maar wel dezelfde rand zodat je niet veel hoeft aan te passen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur