trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk vraagje...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 23:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2005 12:58 

hoe weet je de maat van de rand? kan je dat ergens lezen ofzo of moet je dat gewoon voelen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2005 13:06 

Elk merk heeft daar zijn eigen nummeringssysteem voor, maar als standaard voor vergelijkingen wordt altijd Bach gebruikt. Bach loopt van 1 (heel wijd) naar 20 (heel erg klein). De letter achter het cijfer (meestal c) geeft de cupvorm/diepte weer.
De meesten spelen op een maat tussen de 1 1/2 en de 5, met de 3 als koploper.
Deze 3 is qua diameter vergelijkbaar met bv de Reeves 43, Schilke/Yamaha 14, Warburton 4, Monette 5, GR 66, zoals je ziet geen standaardnummeringen (dat heeft men in het verleden wel ooit geprobeerd maar de fabrikanten konden het niet eens worden over de te gebruiken numeriek).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2005 14:34 

Ik speel nu op een 1.5 C van Bach, da's dan dus heel breed... Ik heb wat moeite met de hoogte, is een ander mondstuk aanschaffen dan een oplossing of werkt het niet zo?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2005 14:42 

Dat is al in meerdere onderwerpen naar voren gekomen. Als je wat hoger wilt spelen, is het meestal (!) makkelijker om een ondiepere cup te gebruiken. Ligt er ook aan wat voor soort geluid je wilt (zie hierboven). Ga gewoon op zoek en probeer uit, dan kom je erachter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2005 15:39 

Marjoleine schreef:
Ik speel nu op een 1.5 C van Bach, da's dan dus heel breed... Ik heb wat moeite met de hoogte, is een ander mondstuk aanschaffen dan een oplossing of werkt het niet zo?

Als oefenen op de hoogte niet echt helpt kan inderdaad een ander mondstuk hulp bieden.
Je kan daarbij kijken naar een ondieper mondstuk (bv Reeves 43S, GR 66M of Z, Warburton 4SV of Schilke 14A4a) of het verbetert, anders moet je gaan kijken naar een mondstuk met een kleinere diameter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2005 16:06 

Wat zijn voor jullie altijd effectieve "hoogte oefeningen" geweest? Dan kan ik me daar in m'n vakantie op storten en dan kan ik na de vakantie kijken of het echt aan mij of aan m'n mondstuk ligt.. Misschien wil ik ook wel te snel, ben vanaf het begin van dit schooljaar (september) olv mijn docente flink aan het sleutelen geweest aan mijn embouchure en ben eigenlijk nog niet echt tevreden.. Maar toch.. Al super bedankt voor al deze informatie!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2005 16:22 

Martijndelange schreef:
meen je dat serieus? je hebt op je mondstuk geschuurd, en je speelt er nu nog lekker op?
kan ik me niet voorstellen.... als ik een me mondstuk op de rand zou laten vallen, zou ik denk ik maar een nieuwe kopen.. je voelt echt elk randje, en das gewoon niet lekker

Het speelde ook niet echt lekker, ik moest echt een positie zoeken op het mondstuk. Maar nu is het een stuk gladder "gesleten" en hoef ik er niet meer zo op te letten.
Ik wil eerst mijn techniek verbeteren voordat ik naar ander materiaal op zoek ga, dan weet ik namelijk beter wat mijn (on)mogelijkheden zijn en welke richting dat ik op wil.

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur