trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Buren?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 16:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2002 07:27 

nou ja, als ik het zo hoor oefenen al een aantal mensen thuis met een demper. ik ben wel benieuwd of er nog meer reacties komen want anders moet ik er misschien ook maar aan gaan geloven (tzt). zelf zat ik ook nog te denken aan een ruimte isoleren ofzo maar als iedereen met een demper oefent zal het wel niet zo heeel slecht zijn......

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2002 08:18 

Ik zit in de gelukkige situatie dat ik nooit met een studiedemper hoef te spelen, alleen als het laat wordt. Je kunt best wat oefeningen met een studiedemper doen kan ook heel leerzaam zijn door de extra tegendruk. Altijd met een studiedemper spelen doet meer kwaad dan goed naar mijn idee. Je kunt niet aan je klank werken, je instrument reageert heel anders dan zonder studiedemper, je kunt minder lucht door je instrument blazen. Als je dan op een repetitie of concert zonder demper speelt speel je eigenlijk op een heel ander instrument.....

Profiel  

Berichttitel: Buren
BerichtGeplaatst: 31 jul 2002 11:08 

Ik speel nu zo'n tien jaar en ik heb nog nooit commentaar gehad. Het is een kwestie van aanpassen en afspraken maken. Ik heb altijd gestreefd naar studeren als de buren onder de afzuigkap staan om te koken. Niemand die dan last van je heeft.
Ik studeer ook altijd op zolder, dat scheelt ook in overlast (overlast?). Daarnaast gebruik ik ook nogal eens een muffler. Dit blaast nog niet half zo beroerd als een Silent Brass en is ontzettend veel goedkoper. De enige enthousiaste die ik ooit over de Silent Brass gehoord heb was de verkoper :-(. Ik mag trouwens van mijn leraar niet eens meer blazen met dat ding, dat is slecht voor de toonontwikkeling. Een muffler geeft minder weerstand en blaast daarom "natuurlijker".
Ideaal is blazen zonder demper en zonder buren. Zodra ik weet dat de buren niet thuis zijn, studeer ik. Het is wat behelpen soms, maar vrijstaand kan ik mij helaas (nog) niet veroorloven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2002 12:12 

Een muffler, is dat zo'n zak met piepschuim die je om de beker bindt?
Ik gebruik zo'n zak al jaren, en vind het prima voor de zelfbeheersing: effe beesten op je trompetje is dan volstrekt zinloos, en doe ik dan dus ook niet. Verder woon ik vrijstaand, en heb dus geen last van de buren (en zij van mij natuurlijk) als ik zonder demper speel. Wel is mijn vier maanden oude dochtertje minder gecharmeerd van ons getoeter (mijn vrouw speelt hoorn). Als die slaapt, blaas ik in m'n zak. :)
Toonvorming is een verhaal apart: Ik heb nooit het gevoel gehad dat het mijn toon negatief beïnvloed heeft, eerder positief: ik ga beter (kritischer) naar mezelf luisteren als al m'n geluid naar de ratsmodee geholpen wordt door die zak. :mrgreen:

Profiel  

Berichttitel: buren
BerichtGeplaatst: 31 jul 2002 12:43 

Met muffler bedoel ik inderdaad zo'n zak met schuimplastic. Voordeel van een muffler is dat je de weerstand (en dus demping) aan kunt passen door er één of meerdere lagen schuimplastic uit te halen.

Profiel  

Berichttitel: buren
BerichtGeplaatst: 31 jul 2002 19:05 

Ik woon vrijstaand bij m'n ouders. M'n vader speelt ook trompet, dus vinden ze het geen probleem als ik blaas. Verder kan ik 4 avonden in de week terecht in het clubhuis van het fanfarekorps waarin ik speel. 'k Heb dus eigenlijk nog nooit stilgestaan bij de problemen van geluidsoverlast.... :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2002 19:37 

Ik woon, net als ponch in een studentenhuis. Tot op zekere hoogte kan die herri er wel bij ja. Na een uurtje doe ik de silent brass erin. Trouwens, dat ding heeft mij toch wel geholpen een stevigere toon te krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 aug 2002 18:02 

ik woon in een vrijstaand huis, m´n ouders spelen ook bij de fanfare en ik heb een buurman die juist gaat luisteren als ik aan het oefenen ben. ik heb twee broers die het alleen niet zo op prijs stellen! :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur