trompet.nl > forum > Toon onderwerp - overbite
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: overbite
BerichtGeplaatst: 13 jun 2005 19:06 

Ik heb een overbite en blaas daardoor erg naar beneden. Ik speel nu al 5 jaar zo. Ik wil dit nu in de zomervakantie gaan veranderen, want volgend jaar ga ik mijn C doen. Zouden jullie het afraden om mijn stand te veranderen?? Ik heb namelijk wel het idee dat ik het weer helemaal opnieuw moet leren, want de tonen kraken heel erg als ik nu blaas. En heeft iemand enig idee hoe lang dat gaat duren voordat het weer 'normaal' is? en weet iemand goede oefeningen hiervoor?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2005 20:33 

http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=2169

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 08:44 

Een directe verandering zou ik zelf niet aan beginnen. Dat is vragen om moeilijkheden. Waarom zou deze stand voor A en B voldoen en voor C opeens niet meer? Als het goed klinkt en goed voelt, dan moet je lekker blijven spelen zoals je speelt. Als je al iets wilt veranderen, dan zou je dit toch vooral op een indirecte manier moeten proberen. Op deze manier kun je tijdens je veranderings proces in ieder geval je huidige spelniveau vasthouden. Iets veranderen of aanpassen is nooit erg, we willen immers ontwikkelen, maar mijns inziens moet het niet ten koste hoeven gaan van je normale spelniveau.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 09:01 

Als je je trompet extreem naar beneden houdt door die overbite zou ik er toch echt wel wat aan gaan doen! Alleen zal dat niet gaan meevallen, omdat je dan je natuurlijke stan van je mond moet gaan veranderen! Je zal er dus niet snel beter van gaan spelen!
Misschien is een aanpassing van je trompet (zoals Perez bijvoorbeeld heeft) een betere oplossing!

Als je je trompet niet extreem naar beneden houdt, zou ik er niets aan doen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 14:13 

Ik heb ook een overbite en heb juist het idee dat mijn gebit een van de redenen is dat ik zo hoog kan spelen en lekker met dat ding over weg kan 8) . (Sorry als het kapsones achtig over komt) Ik ken geen een trompettist met een "beugel-gebit" die echt goed is. (Dus IK ken er geen een :wink: ) Als je zo lekker speelt zou ik het echt zo laten, als je echt de grond in speelt kan je ook je hoofd een beetje achterover doen. Ik heb omdat ik trompet speel expres geen beugel genomen en niks aan m'n embrouchure veranderd omdat ik dan wist dat ik sowieso een tijdje uit de running zou zijn en misschien niet meer zo kon spelen als daarvoor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 14:24 

ik heb ook eens de raad gekregen om het te veranderen. omdat ik toen veel problemen had.
ik ben uiteindelijk niet veranderd en ben tot de vaststelling gekomen dat mijn problemen elders vandaan kwamen.

zelfs als ze extreem naar beneden staat zou ik het niet veranderen.

voor de mensen zonder overbite, en een rechte trompetstand: speel eens met je kin vooruit zodat je trompet omhoog komt te staan... wel zo voelt het voor iemand met een overbite als ie recht wil spelen... valt niet mee te spelen, en is bij momenten zelfs pijnlijk ik kaakgewrichten ed.

zet gewoon je trompet op je mond zodat het recht aanvoelt.... als hij dan naar beneden staat.... ja dan is dat omdat je mond nu eenmaal zo gebouwd is...

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 15:52 

Aan tommy:
Ik weet niet of u uw trompet altijd zo houd als op de foto, maar ik blaas in ieder geval hetzelfde als u.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 15:52 

waar kwamen uw probleem dan eigenlijk vandaan als ik vragen mag

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur