trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Zilverpoetsdoek
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 23:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2005 15:49 

Toen ik mijn trompet net nieuw had wilde iedereen natuurlijk even kijken, binnen de vereniging enzo, ik kon thuis gelijk weer fijn gaan poetsen, haha

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2005 17:15 

Ongelakt is het Devies :wink: :!: :!: :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 16:25 

Zilverpoetsdoeken werken naar mijn ervaring niet echt op mijn gelakte trompet. Eigenlijk smeer je al het vuil van bijvoorbeeld je 'spuugklepje' over je hele instrument. Das niet goed, speeksel is zuur en ik denk dat dat toch iets doet met de lak. Ook alle restjes vet die aan de buitenkant van de buizen komen smeer je over heel je instrument, het glimt mooi, maar schoon is het niet.

De oplossing:
Gebruik een echte natuurlijke zeemleren lap. Gewoon van de blokker of de buurtsuper. Zorg dat je er eentje uitzoek van echt leer, die gaan langer mee. Even goed uispoelen dat je er absoluut helemaal nergens meer zand of stof in hebt. (dan poeten krassen maken)
Je maakt de zeem nat en in een keer maak je eigenlijk de boel schoon, je trompet voelt dan ook een beetje 'stroef', dus geen vet en vuil meer.

(Hoe het met zilver gaat weet ik niet. Iemand die het wel weet?)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2005 13:19 

Mijn zilveren trompet houd ik meestal gewoon onder een kraan en droog hem dan af met een zachte handdoek. Je hoeft dan niet hard te boenen en hij gaat weer blinken als een spiegel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2005 13:54 

deputy_droopy schreef:
Zilverpoetsdoeken werken naar mijn ervaring niet echt op mijn gelakte trompet. Eigenlijk smeer je al het vuil van bijvoorbeeld je 'spuugklepje' over je hele instrument. Das niet goed, speeksel is zuur en ik denk dat dat toch iets doet met de lak. Ook alle restjes vet die aan de buitenkant van de buizen komen smeer je over heel je instrument, het glimt mooi, maar schoon is het niet.

Het vocht wat uit je 'spuugklepje' komt is volgens mij voornamelijk condens, dus je argument van zuur speeksel gaat volgens mij niet helemaal op.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 nov 2005 12:40 
Moderator

niet poetsen is mijn advies.

van binnen regelmatig de lauwe kraan, en een drupje olie. van buiten eens per 2,3 jaar is meer dan voldoende. Wat maakt het nu uit, hoe hjet ding er van buiten uitziet? Het gaat om de klank die eruit komt....

Ik besteed mijn tijd liever met het instrument aan mijn mond. ( En kom me nu niet vragen wat ik hier, nu dan doe )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 nov 2005 16:01 

ik heb en yammie waar al putten in zitten... eerst lak weggevreten en nu dus ook het materiaal zelf.
gaten heb i nog niet...

daarom poets ik mijn trompette toch regelmatig... kwestie van dit te voorkomen.
na de rep gewoon eens met een doek.. of zilverpoetsdoek erover. om zweetresten niet de kans te geven in te werken op het materiaal

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel: Re: Zilverpoetsdoek
BerichtGeplaatst: 06 dec 2005 21:04 

Stefan schreef:
Sinds enkele weken ben ik in bezit van mijn nieuwe Hub Van Laar B1 toeter.
Uiteraard ben ik daar zeer zuinig op en na iedere speelbeurt eventjes goed poetsen met een zilverdoekje.

Tot mijn grote verbazing zag ik strepen op mijn trompet lopen in alle richtingen. Het lijkt wel of mijn zilverdoek krasjes maakt.
De zilverpoetsdoek die ik bij mijn trompet gekregen heb van Hub had ik nog netjes in de verpakking gelaten, want ik had er nog eentje liggen die ik bij Blokker gekocht heb.

Het kan toch niet zijn dat een zilverdoek van bijvoorbeeld Blokker krasjes maakt of strepen achterlaat?
Degene die ik van Hub had gekregen was van Besson.

Het zou mooi zijn: koop je een zilverpoetsdoek bij een warenhuis om je servies schoon te maken, heb je allemaal krasjes :lol:

GEEN zilverpoetsdoekje gebruiken joh!
Das voor serviezen en bestek...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur