MagnumHorn schreef:
Ik ben het daar ook helemaal mee eens!
Ik vindt het sowieso laakbaar dat er extra krachten ingehuurd worden voor een belangrijk concours. Ik weet dat dit vrij gangbare praktijken zijn in hafabra, maar waar ik vandaan kom doe je het met je eigen mensen, of niet!
Alleen als je op het allerllaatste moment een zieke of geblesseerde of zo moet vervangen; OK. Maar that's it!

En elk orkest beschikt over een contrabasklarinet, contrafagot en voor elke instrumentengroep een professionele muzikant of een meer dan degelijk amateur?
Voor instrumenten die niet beschikbaar zijn en zelfs zeldzaam in de harmonie-wereld (tel de contrabasklarinetten in België maar...) vind ik persoonlijk dat het moet kunnen... Voor de frequentie waarmee ze voorkomen in stukken (voornamelijk concourswerken), de moeilijkheid om iemand te vinden die er op kan spelen (gezien de schaarste noodzakelijkerwijs prof) en de kostprijs van zo'n ding, is je mening te ongenuanceerd lijkt me.
En wat als er in je hele WMC-programma 1 solistische passage zit voor bijvoorbeeld tuba... Ga je dan tegen je hele band zeggen: "Sorry we gaan niet, want Kees krijgt het niet gespeeld"... TUURLIJK... In dat geval kan je het ook wel aan denk ik om 1 persoon bij te vragen om Kees en het orkest uit de nood te helpen. En dan zelfs wanneer echt blijkt dat Kees het niet zal trekken (dus in de laatste voorbereiding)...
Maar muzikanten inhuren in september om vervolgens van je hele orkest een soort veredeld begeleidingsensemble van profs te maken is verkeerd ! En uit wat wij hier in Belgie te horen krijgen hebben sommige concertafdelingorkesten daar een mooi aardje in weg... Als we bepaalde budgetten (uit persoonlijke bron) moeten aanhoren, met de mededeling erbij "nu weet je waarom we maar 1x in de 2-3 edities gaan", dan draait je maag inderdaad rond... Dat is te belachelijk voor woorden... Dan mag je blij zijn met die wimpel in je verenigingslokaal, behaald door mensen die het uniform een enkele keer gedragen hebben....
Let wel, ik sta volledig achter het standpunt dat je met je EIGEN orkest naar een concours moet gaan, met EIGEN muzikanten op hun normale plaats, tenzij het echt onmogelijk is. Hoe ver je daarin gaat moet het orkest voor zichzelf uitmaken, maar iedereen weet goed genoeg hoe het zit, dus gaan met een vreemdelingenlegioen zal je alleen maar belachelijk doen uitkomen...