trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk ontgroeid?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 03:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2005 15:23 

Een half jaar trompetspelen is heel erg kort. Ik geloof niet dat er veel zijn die dan in het 1e kwartier al een c3 zitten te spelen. Goed leren trompetspelen is iets van de lange adem. Flexibiliteit en uithoudingsvermogen opbouwen gaan vele jaren in zitten.

Tijdens mijn studeren rust ik vaak al na 10 min. Hoe meer je afwisselt met rust, hoe sneller je de conditie opbouwt. Het is toch allemaal maar week vlees waar je mee moet werken.

Ik heb deze week een workshop gegeven voor kinderen die een jaar of 3 les hadden. De meeste konden redelijk spelen maar een g2 was nog wel hoog voor ze. Dit ter vergelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2005 15:35 
Moderator

Sandovalic schreef:
marnix schreef:
iets meer als een half jaar, man waar zeur je om??

je zal gewoon conditie op moeten bouwen, en met lipspieren gaat dat nu eenmaal niet zo snel als bijvoorbeeld met hardlopen, want die spiertjes zijn vele malen fragiler als je arm of been spieren. en bovendien de hoogte en het bereik moet je ook op een zinvolle manier opbouwen. Een kwarttier lang gaan zitten persen op die hoge c, en dan verbaasd zijn dat het na een kwartier over is, is nu eenmaal niet zo nuttig.

Mijn tip: bouw je conditie op, en op een zinnige manier. En als je uithouding vermogen hebt, ga dan eens kijken of een ander mondstuk beter bij je past

Marnix,

Nu ga je er wel vanuit dat ik niet op een zinvolle manier oefen. Dat vind ik toch jammer.

Ik zit geen kwartier op een hoge c te persen. Als ik em kan spelen is het vrij relax zonder mondstuksdruk. Na een kwartiertje gaat het nu eenmaal niet meer. Ik speel als warming-up lipbindingen in alle positie's en pedaaltonen.
Als ik iedere dag 30 min tot een uur speel verwacht ik op een of andere manier vooruitgang. Das momenteel niet echt het geval. Maar dat komt wel weer......

Olaf

je geeft het zelf al aan, je verwacht vooruitgang, maar die komt niet zomaar uit de lucht vallen, daar gaat tijd overheen. Dus heb geduld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2005 16:20 

tommy schreef:
ik bekijk mijn vooruitgang meestal per 6 maanden (ongeveer)
je kunt niet ect in weken vooruitgang opmerken (van mij toch niet)
dat gaat op en neer (3 stappen vooruit en terug 2 achteruit.... en zo na een paar maanden toch enkele stappen vooruit gekomen)

dat van die hoogte na een kwartier dat komt wel goed.....
is het niet zo dat als je na een kwartier, tien minuutjes rust het dan opnieuw beter gaat?
ik had dat vroeger zelf ook wel... maar dat is uit zichzelf goedgekomen....

zoals marnix zegt, dat heeft tijd nodig.....

je hebt wel gelijk. Ik wil waarschijnlijk wel teveel. Ik ben (van nature uit) vrij ongeduldig.
Ik weet nu iig zeker dat het een kwestie is van tijd en niet van 'slecht' materiaal.
De aanhouder wint zullen we maar denken............

Thanks,

Olaf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 11:21 

Iets meer dan half jaar en dan C3, dat kunnen er niet veel zeggen. Dit weekend examens geexamineerd en die kandidaten halen dat allemaal niet. Die komen net als Erik zegt tot g2 en de meesten met moeite.

Blijf aanhouder!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 11:43 

Zeg, een C3, dat is toch een contra-do hé ? En dat na een half jaar, bij het inspelen, enkel op het mondstuk ... ? Hier klopt volgens mij iets niet hoor ...

Ik ken zeer, zeer weinig leerlingen die na 3 (drie) jaar al een treffelijke contra-do kunnen spelen ...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 12:06 

@captain
Ik heb geen idee wat een contra-do is, maar bij mij is C3 de 1e c boven de balk.
Verder zie ik niet waar je vandaan hebt dat hij dit alleen op zijn monstuk speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 12:32 

oeps ... slecht gelezen van dat mondstuk ... maar ik was dan ook zo onder de indruk van die C3 na 6 maanden ...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur