trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Koper + vinyl.... Muzikaal experiment
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koper + vinyl.... Muzikaal experiment
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 20:19 

De situatie:

Ik ben gevraagd om in september (datum staat nog niet vast) mee te doen aan een experiment waarbij een DJ (dus met eigen muziek op vinyl, ter plekke gemixed) zij muziek draait en 2 blazers, een trompettist (ik dus) en een trombonist live improviseren op de muziek. We zijn nu met zn drieen aan het kijken hoe we het het beste aan kunnen pakken. Uiteindelijk zullen we ons allemaal wel aan moeten passen aan elkaar. Zo kan bijvoorbeeld de DJ moeilijk harde techno gaan draaien en zal het meer moeten houden op house of iets dergelijks. Ik denk dat het een verdraaid leuk experiment kan worden, maar ik hoop van harte dat er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben hoe dit het beste aan te pakken. We zijn alle drie ervaren muzikanten, de blazers in Jazz en improvisatie, de DJ op zijn gebied. Echter dit is nieuw voor ons alle drie. Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en hopelijk ervaringen

Nu weet ik dat er in het verleden al vaker dit soort dingen gedaan. Laidback Luke heeft ooit zo een hele avond volgemaakt en op tv is een tijdje een programma geweest waarbij ongeveer hetzelfde gedaan werd. De ene keer deed er een zanger(es) mee met de dj en de andere keer waren het drums of een viool. Uiteraard hebben we ook nog dj Tiesto die samenwerkt met (dj) Mason op de viool al vraag ik me af in hoeverre dit live geimproviseerd is.
Van dit laatste heb ik dvd opnamen, maar voor de rest heb ik totaal geen voorbeelden. Ik vroeg me dan ook af of jullie weten waar ik eventueel nog filmpjes kan bekijken van dit soort experimenten en of jullie er zelf misschien ervaringen mee hebben. Tips zijn uiteraard ook zeer welkom!!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 21:00 

Dit is zeker geen nieuwigheid en is al reeds door menige anderen gedaan zoals je zelf al aangaf. Ik denk dat de dj om te beginnen best een beetje groove, latin, lounge... ritmes afspeelt om aan het concept te wennen ipv house.

Je kan ook eens luisteren naar lounge/chill out albums: bv. saint-germain, sven van hees, us3, marc moulin....

Ook Buscemi (Dirk Swartenbroeckx) een dj uit Belgisch Limburg speelt ook vrij regelmatig met enkele live muzikanten (o.a. trompettist Sam Versweyveld). Als je een concertje van hun kunt meepikken, zou ik dit zeker aanraden.

Verder succes ermee...

Laatst bijgewerkt door jazzy op 21 jun 2005 16:12, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2005 21:08 

Misschien is het ook interessant om eens albums van jazz trompettisten die experimenteerden met elektronische muziek te beluisteren. Bv. de latere periode van Miles Davis, de cd's van Erik Truffaz, ...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur