trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nat of droog spelen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Speel je 'nat' of 'droog'?
Ik speel met natte lippen. 61%  61%  [ 51 ]
Ik speel met droge lippen 30%  30%  [ 25 ]
Het maakt mij niet uit. 10%  10%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 84
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2005 18:54 

We dwalen af...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2005 20:13 

O ja Basz het ging over nat of droog spelen.
Wel verwonder ik me ook wel es als ik een trompettist naast me heb die na elk nummer de labello stift weer even de lippen haalt.
Ik durf het gewoon niet aan omdat ik inderdaad bang ben dat ik de grip verlies, tot onder de G2 zal het wel gaan.
Overgings kunnen je lippen lui worden van labello gebruik, je gaat ze verwennen waardoor ze zelf minder vocht gaan produceren.
Je hebt dan een soort van verslaving, als je ermee begonnen bent moet je haast wel door :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2005 21:05 

ik speel nat... maar als mijn lippen droog zijn( door zon of koud weer) speel ik ook wel eens met labello op... werkt perfect... en je kunt idd niet drukken want alles gaat schuiven.... (mss een oplossing voor mensen die te veel drukken?)

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jul 2005 21:40 

Citaat:
Overgings kunnen je lippen lui worden van labello gebruik, je gaat ze verwennen waardoor ze zelf minder vocht gaan produceren.
Je hebt dan een soort van verslaving, als je ermee begonnen bent moet je haast wel door

Klopt ja...en als ze kapot zijn genezen ze ook minder snel..omdat je die labello gebruikt!!! daarnaast zit er in labello een stofje die lippen ook als het ware verdoven!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2005 17:52 

Als mijn lippen door veel spelen, of in de winter droog, brak of stuk zijn smeer ik er Purol op. Dat werkt fantastisch! Als ik ga spelen veeg ik het er wel weer af... ik kan écht niet spelen met plak op mijn lippen.
Ik smeer het vooral na zware repetitie of cd opmanes ofzo. Dan is het de volgende dag weer lekker soepel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jul 2005 18:09 

Als ik labello op m,n lippen smeer plakt het helemaal niet , zeg maar net voordat ik spelen ga smeer ik het ff wat meer uit over m,n lippen en maak het ff nat en voila perfect maar alleen in de winter trouwens hoor , zomers niet want dan heb ik nagenoeg geen last van droge lippen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jul 2005 12:08 

Nat of droog is denk ik een kwestie van persoonlijke voorkeur. Droog heb je meer 'grip', maar nat kan je juist makkelijker bewegen in het mondstuk. 't Is maar hoe je embouchure in elkaar zit.
Wat betreft labello: je raakt er inderdaad verslaafd aan, maar er zijn wel alternatieven. Het belangrijkste wat je moet weten is dat het vocht van binnen moet komen, niet van buiten. Een product dat vocht toevoegt aan de lippen, zoals labello, heeft het verslavings-effect. Als je alleen vetcrème gebruikt (zoals bijv. purol, of lippencrème van de etos, desnoods nivea), voorkom je uitdrogen en kan de lip het eigen vocht beter binnen houden. Genoeg drinken is ook belangrijk; je verliest veel vocht bij het spelen doordat je veel meer lucht door je lichaam pompt dan normaal, en ergens moet dat water wel vandaan komen. Ik gebruik vetcrème eigenlijk alleen na het spelen of ruim daarvoor (minimaal een uur), en alleen als ik voel dat de lippen uitdrogen. En slapen doet ook vaak wonderen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur