trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mijn nieuwe Bach, waarheid of afgunst?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 15:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mijn nieuwe Bach, waarheid of afgunst?
BerichtGeplaatst: 06 jul 2005 07:43 

Hoi Allen,

Ik heb zaterdag een nieuwe Vincent Bach Stradivarius gekocht (180 ML 37 gelakt). Ik ben er helemaal bilj mee, maar nu hoor in van mensen om mij heen (waaronder ook een aantal trompettisten) toch wat negatieve geluiden over de Bach.

De lak zou echt shit zijn, de ventielen gaan na een paar weken minder goed lopen ect ect.

Ik heb voor dit instrument gekozen omdat ik de klankkleur veel warmer vond dan van de Yamaha Xeno 8335, bovendien vond ik het uiterlijk mooier, bij die Yamaha was de lasnaad in de beker duidelijk zichtbaar door de lak heen (een elkijke donkere streep), en bovendien "rammelden" de ventielen, iets waar ik me ook gruwelijk aan ga ergeren.

Ik mag toch aannemen dat ik voor die 1700 euro iets goeds gekocht heb?
Sorry maar ik wordt een beetje onzeker van dit soort geluiden. Is het afgunst of berust dit op waarheid?

Groetjes,

Fonne :lol:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jul 2005 08:26 

Hmm, dat van die lak hoor ik wel vaker, maar als je hem na het spelen even laat 'luchten' en even afneemt met een doekje ofzo, dan blijft de lak volgens mij wel langer goed.

(maarja, echte expert ben ik niet, dus wacht nog maar ff op de 'echte' experts als het op Bach aankomt)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jul 2005 09:04 

Over de lak van een Bach heb ik nog nooit eerder echt slechte dingen gehoord.
De ventielen van een nieuw instrument (en ook van goede 2e hands) moeten inslijten naar de stand van je vingers. Dit betekent dat je in ieder geval de eerste maanden iedere dag één druppeltje olie per ventiel moet gebruiken, en regelmatig (eenmaal per 2-3 dagen) de ventielen even moet schoonmaken. Op deze manier haal je het kleine metaalslijpsel wat van de ventielen is afgesleten uit je ventielen.
Als je dit niet doet zullen de ventielen slecht blijven lopen, ook al doe je er wel olie op.
Dus: olieën EN regelmatig schoonmaken.

Wat betreft de algemene kwaliteit van Bach trompetten: natuurlijk zijn er betere trompetten. Er zijn ook heel veel slechtere trompetten. Veel trompettisten zijn het er over eens dat het grootste probleem is dat de ene Bach totaal anders kan spelen en intoneren dan de andere Bach. Dit is echter niet een probleem als je een goede klank op je eigen Bach hebt. Het enige wat telt is hoe jij speelt op jouw trompet.
Wat ik zou doen is niet te veel aantrekken van wat anderen zeggen, maar snel gaan studeren, zodat je je thuis gaat voelen op je eigen trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jul 2005 11:19 

Allereerst gefeliciteerd met je aankoop! Je hebt een goed instrument gekocht en daar mag je trots op zijn! :wink: Altijd leuk om een nieuw instrument te hebben. Ik heb ook jarenlang op een VB strad. 37ML gespeeld. En noooit last van de ventielen gehad, echt nooit. Is superspul. Mijn vriendin heeft ook een redelijk nieuwe bach strad 37ML, ook geen enkele problemen met de ventielen. Je moet zoals al eerder gezegd gewoon de ventielen in het begin heel veel olieen en schoonmaken zodat deze goed kunnen inslijten. Over de lak daarentegen: ja, die is inderdaad k#t. Die blijft wel een paar jaar mooi, maar dan zal het er helaas toch gaan afvallen. Is een bekend probleem bij Bach. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een Bach van een jaar of 8 die ook daadwerkelijk 8 jaar gebruikt is, met goede lak. Das jammer maar helaas. De kwaliteit van het instrument wordt hier niets minder van. Maar dat is wel één van de redenen dat ik altijd voor verzilverd of verguld zou gaan. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jul 2005 11:32 

Helemaal mee eens. Bach is een van de beste trompetbouwers op de markt, en als je een goede Bach hebt, is er amper een betere trompet denkbaar. De lak is, naar mijn ervaring, inderdaad slecht, maar ik had ooit een Yamaha, en die begon na een jaartje ook al te ontvellen. Lak is altijd kwetsbaarder dan verzilverd of verguld.

In ieder geval hartelijk gefeliciteerd met je aankoop en veel succes!

Wat betreft die mensen om je heen, dat is een en al afgunst!

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jul 2005 11:39 

Floris schreef:
Hmm, dat van die lak hoor ik wel vaker, maar als je hem na het spelen even laat 'luchten' en even afneemt met een doekje ofzo, dan blijft de lak volgens mij wel langer goed.

Lak is inderdaad niet denderend. Mijn Bach is een jaar of tien oud en inmiddels behoorlijk gevlekt. Op zich jammer, maar het blijft een prachtige all-round toeter die zowel in klassiek als in andere setting prima functioneert!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jul 2005 11:52 

Ik zou je er niet al te druk om maken. Er zijn mensen die kopen een mercedes en rijden er 15 jaar probleemloos mee. Er zijn mensen die kopen een mercedes en hebben niks meer dan alleen ellende met dat ding.

Als jij een lekkere trompet hebt gevonden die lekker speelt, geniet er maar van.

P.s. Ik heb een Bach C-trompet uit 1975 en een Bes uit 95, nooit problemen mee!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jul 2005 12:42 

Ik heb ook al weer een paar jaar een VB strad 37ML. De ventielen moet je inderdaad goed bijhouden de eerste twee weken. Ik heb toen iedere dag met een doekje de ventielen schoongemaakt, zowel van binnen als van buiten. (Maar goed ook, er kwam nog wel eens wat ijzervijzel uit....) Elke kleer olieen en het gaat absoluut goed.

De lak is inderdaad slecht. Ik heb bv mijn duim altijd achter de ventielen onder de 'aanloop naar de beker' (Hoe dat officieel heet, geen idee) daar zit nu een slijtplek, verder een paar plekjes waar je handen de trompet raken. (Zweet is zuur, das het probleem)

Ik vind persoonlijk de VB beter dan de Yamaha. Toen ik de VB kocht probeerde ik ook de yamaha, het was beter geluid, speelde lekker, etc. Mijn leraar zei toen dat dat ook het enige geluid is, een goed instrument moet rond, rauw, zacht en hard kunnen. Dat doet een stradivarius absoluut. Ik heb laatst ook weer eens op een Xeno gespeeld, maar daar lukken die klankkleur verschillen gewoon niet op.

Je hebt een goede koop gedaan! Veel plezier ermee!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur