De doppen op het 1e en 2e ventiel geven hetzelfde effect als op het 3e ventiel, maar dan in veel mindere mate. Dat komt zoals gezegd doordat de energie van de noot (golfvorm) het eerst door het 3e ventiel gaat. Een zwaarder mondstuk zoals een Bach Megatone geeft ook zo'n effect.
Wil je dit effect zo sterk mogelijk dan moet je een zware toeter zoals de Getzen Genesis, Taylor Custom etc. kopen. Ik vindt het nadeel dat dit soort instrumenten wat "levenlozer" klinken. De top van de boventonen worden namelijk afgekapt waardoor je een iets minder rijk geluid krijgt. Dus je hoort meer laag en mid in het geluid, het hoog wordt er iets uitgefilterd. De voordelen heb ik al opgenoemd.
Ik heb het met K.O. Skinses (van Bob Reeves) over die 3e dop gehad. Zij maken een andere dop voor het 3e ventiel voor hun V-raptor. Die is niet zwaarder maar anders gebouwd. Daardoor wordt de energie niet verminderd maar vergroot. Dat heeft er mee te maken dat de resonantie van de huls anders wordt met de cylinder reinforcer. De dop druk hard onder tegen het ventielhuis aan. Ze sturen er eentje op voor mijn Bach. Ik ben benieuwd.
De V-Raptor is overigens bij Atelier Pfeiffer te bewonderen en moet ik ook nog aan een nadere inspectie onderwerpen....