trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Werking van Heavy valve caps
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 01:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2005 08:34 
Moderator

Marnix Gaat niet schreeuwen, beste flugel, dat zou geen sodemieter uitmaken, want ik woon vrij afgelegen.

Ik lees hier een paar posts die mij opvallen: er wordt gezegd dat een zware trompet voor klassiek beter zou kunnen zijn, en dat is onzin, het gaat erom wat de speler ermee doet. Als de speler behoefte heeft aan een sportconversie voor zijn trompet, zal dat best zo zijn, maar dat het beter zou zijn lijkt me niet. Hoe raar het ook mag klinken, ook in de klassieke muziek heb je flexibiliteit nodig. Gisteren een vrij zware Kanstul in mijn handen gehad, van voor tot achter zaten er plakken koper in, en uiteraard ontbraken de zware doppen niet. Mooi solide geluid, maar als ik er hele wendbare dingen mee wilde doen, gaf het instrument niet thuis. De WB van Kanstul kwam daar veel beter mee uit de verf.

UIt eigen test ervaring is mijn stelling: hoe zwaarder, hoe stugger, en hoe meer het idee is: immer gerade aus..... Lastiger om er een eigen geluid in te leggen.

Sterker nog: ik heb mijn trompet strikt genomen lichter laten maken, en de klank is groter en breder dan ervoor, met net zoveel projectie als nodig is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2005 09:46 

De trend van een tijdje geleden (door Monette ingezet) om alles maar zwaarder te maken raakt volgens mij ook alweer uit de mode. Zelfs Monette maakt nu veel lichtere toeters voor o.a. Maynard Ferguson en Patrick Hession. De echt zware Monettes zijn dan ook regelmatig te koop op o.a. eBay.

Wat mij betreft ook terecht, ik ben nu een nieuwe Bach 197 aan het testen en dat speelt toch veel makkelijker/beter dan zo'n verzwaarde toeter... :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2005 10:22 

Erik heb jij op je B4 ook van die iets zwaardere valve caps zoals Hub ze gebruikt zeg maar??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2005 10:25 

baszz schreef:
Erik heb jij op je B4 ook van die iets zwaardere valve caps zoals Hub ze gebruikt zeg maar??

Nee, ik heb het wel geprobeerd en heb ze ook wel in mijn tas maar gebruik ze niet. Dat heeft te maken met dat ik dat gecentreerde effect niet zo prettig vindt. Daarentegen gebruikt jan Oosthof wel weer zo'n dop op zijn B2 op het 3e ventiel omdat hij dat wel prettiger vindt.... :lol:

De B2 straalt ook breder uit dan de B4, dus iets een iets geprojecteerder geluid kan dan ook wel op de B2. Wayne Bergeron heeft dat ook op zijn Kanstul WB. Daar zit ook een soort Bach 72* achtige beker op net zoals de B2.

Ik haal trouwens dinsdag de B4 weer op, hij is nu verzilverd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2005 11:02 

Kijk aan dat wordt weer een foto update op je site :wink:

Ik ben nog experimenterende met zware en gewone , maar tot nu toe bevalt me met 3 het beste.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 aug 2005 13:12 

Dat geeft wat meer trefzekerheid. Dat is altijd meegenomen..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 aug 2005 11:58 

Ja baszz heb ik wel een vraagje voor je:
toen je je Straub pas had, was het ding helemaal super, en nu zet je er ( ik neem aan ter verbetering ) een zware dop op. Ok fine. Maar is het dan niet zo dat het instrument pas super is als er een zware dop opzit, en is het dan stiekem ook niet zo dat het dus, zonder die aanpassing niet helemaal zo'n super toeter is??

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik blijf vinden dat de 'super' trompet, dergelijke aanpassingen niet nodig zou moeten hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 aug 2005 16:52 

camel schreef:
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik blijf vinden dat de 'super' trompet, dergelijke aanpassingen niet nodig zou moeten hebben.

Daar wil ik wel op antwoorden:

Het is geen kwestie van 'beter' of 'slechter', maar een kwestie van persoonlijke voorkeur.
De een houdt van wat meer flexibilteit, de ander van wat meer 'slotting' (= dat de noten in de kern vastzitten). De voorkeur voor het een of ander maakt een toeter niet beter of slechter.
Hoewel Franz Straub jouw mening er zelf ook op nahoudt :lol: Daarom levert hij er standaard geen zwaardere doppen bij.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur