trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Minpunten van Marsalis
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 07:52 

Zijn CD 'Carnaval' vind ik nog steeds een topper, die mag eigenlijk bij geen enkele trompettist in de kast ontbreken!
Verder mist hij wel de muzikaliteit die mensen als Hardenberger en Andre bijvoorbeeld wel hebben! Het is allemaal te vlak. Technisch is hij een van de allerbesten van de wereld!
Op jazzgebied ken ik niet zo heel veel van hem!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 08:00 

De echte klassieke trompettisten zijn ook klassiek geschoold en hebben nooit iets anders gedaan. Wynton is in een jazznest opgegroeid en heeft een paar jaar een uitstapje gemaakt naar de klassieke muziek. Dan vindt ik niet dat er iets aan zijn muzikaliteit schort. Plus hij was nog maar begin 20 toen hij klassiek speelde.

Ik vind Nakariakov die zijn hele leven niets anders doet ook niet zo mooi spelen dan Andre en Hardenberger.

Trouwens, heb je Maurice Andre wel eens jazzy horen spelen....dat doet pas echt pijn aan je oren.... :lol:

Als je de platen van Wynton hoort met Blakey, Hancock en zijn eerste quintet met zijn broer dan hoor je wel dat hij ontzettend muzikaal is. Hij heeft alleen besloten terug naar de roots te gaan ipv de jazz verder te ontwikkelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 10:22 

marnix schreef:
Karel schreef:
Hij is een absolute grootmeester en vooral zijn ballads vind ik erg goed. Maar de "soul" van een Clifford Brown, Woody Shaw, Freddie Hubbard enz. heeft hij m.i. nooit gehad. Het is allemaal te clean.

Je spreekt jezelf tegen

Hoe kan nu iemand een grootmeester zijn, en niet de soul hebben, dan is hij toch niet meer dan een man die de technische truckjes leuk kan, maar voor de rest weinig te bieden heeft???

Geeft niet, ik vind hetzelfde op klassiek gebied: ultime techniek, maar muziek blijft achter

Ik druk mezelf misschien verkeerd uit. Technisch gezien is Marsalis een grootmeester. Beter waarschijnlijk dan Hubbard, Brown enz. Hij is qua techniek de grootste m.i.

Soul, warmte zijn eigenschappen die je niet kan aanleren denk ik. Dat heb je in je. Dat onderscheid je van anderen. Dat maakt je ook geen grootmeester. Dat is net dat beetje extra.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 15:04 

Mensen mensen toch, Marsalis is een geweldige trompettist die echt wel zijn plaatsje verdient tussen de allergrootsten.

Dat hij erin slaagde om Jazz en klassiek te combineren op het hoogste niveau is mijn inziens nog niet geëvenaard. Uiteraard zijn er dan altijd mensen die gaan zeggen dat zijn klassiek niet is wat het zou moeten zijn en anderen zullen dan weer zeggen dat zijn Jazz niet super is.

Maar hoeveel kunnen er hier (op het forum) zeggen dat ze het gedaan hebben????
Jolivet spelen... en alle andere dingen die hij gedaan heeft...

Marsalis is gewoon super!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 15:28 

defred1 schreef:
Maar hoeveel kunnen er hier (op het forum) zeggen dat ze het gedaan hebben????
Jolivet spelen... en alle andere dingen die hij gedaan heeft...

Dat wilden we nou juist niet horen! Dat zijn open deuren.
Er wordt hier een persoonlijke mening gevraagd en die geven we!
Jij ook, en ook die wordt gerespecteerd!
Ik vind Marsalis ook een supertrompettist, maar als ik lang en goed naar hem luister mis ik toch echt wat muzikaliteit!
Tuurlijk zal hij wel muzikaal zijn, daar twijfel ik geen seconde aan, maar hij brengt het op mij niet over! Niet zoals een Hardenberger dat bijvoorbeeld doet!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 15:46 

ok ja, stamp inderdaad open deuren in.

Maar op een cd krijg je alleen maar het beeld van hem als de perfecte muzikant... en dat is nou net de bedoeling van een cd.

Ik zou hem wel eens live willen horen (klassiek dan), van Jazz heb ik al helemaal geen verstand.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 18:41 

Ik moet toegeven dat ik hem klassiek ook (bijna) nog nooit live heb gezien!
Alleen in de serie 'Marsalis on music' speelt hij een stukje Hummel, en vast nog wel meer, maar het is helaas al lang geleden dat ik dat heb gezien!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 19:24 

defred1 schreef:
ok ja, stamp inderdaad open deuren in.

Maar op een cd krijg je alleen maar het beeld van hem als de perfecte muzikant... en dat is nou net de bedoeling van een cd.

Ik zou hem wel eens live willen horen (klassiek dan), van Jazz heb ik al helemaal geen verstand.

Ik heb hem voor het eerst live horen spelen toen hij 19 jaar was en pas bij Art Blakey speelde. Ze traden hier in Goes op in de Schouwburg (dat geloof je toch niet hé :o ). In de jaren daarna heb ik hem veel live zien optreden. Nooit klassiek, alleen in jazz-setting. Vanaf het moment dat hij terug ging naar de New--Orleans stijl ben ik afgehaakt.
Ik heb hem voor het laatst live gezien met het Lincoln Jazz Orchestra.

Ik ben het er mee eens dat je iemand niet alleen van een CD kan beoordelen. Ik blijf er echter bij dat hij technisch misschien wel de meest begaafde trompettist aller tijden is. Alleen ik hoor zelf liever iemand als Nicholas Payton (heb hem ook live gehoord). Die heeft nu wel dat "randje" aan zijn spel wat hem interessanter maakt dan Marsalis. Maar dit is heel persoonlijk. Marsalis is en blijft natuurlijk een wereldtrompettist, dat staat buiten kijf.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur