trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Waar zet je je mondstuk?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Waar zet je je mondstuk?
Link van je mond 8%  8%  [ 3 ]
Middel van je mond 71%  71%  [ 27 ]
Rechts van je mond 21%  21%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 38
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 18:34 

links en rechts zitten oren...

die heb ik nodig om te horen wat ik speel... dus zou ik ze alledrie moeten aanvinken 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 18:38 

Ik ga ook van het beste uit, alleen wat maakt het uit waar je mondstuk precies staat als je er goed mee speelt. En als je er niet prettig mee speelt waarom speel je dan zo ?

En wat levert zo'n poll op, en is het voor de kijkers links/rechts of voor je zelf links/rechts als je in de spiegel kijkt...

Vandaar mijn reaktie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 19:27 

ik heb even met bonzy gepraat en hij is woont pas 2 jaar in nederland. hij is engelstalig opgevoed en zijn nederlands is dus niet geweldig. vandaar zijn vreemde formuleringen en zijn taalfouten afentoe.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 19:57 

Er zijn beweringen dat je je mondstuk altijd perfekt in het midden moet zetten om goed te kunnen spelen. Volgens mij heeft dat alles te maken met de bouw van je mond, gebit enz. Dat is voor iedereen dus anders. Randy Brecker en Chris Botti zijn voorbeelden dat je met een lichte afwijking naar links of rechts ook zeer behoorlijk uit de voeten kunt.
Ik zelf zet m'n mondstuk ietsje rechts van het midden. Niet echt extreem dus verander ik het maar niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 20:03 

Ik ben van mening dat het echt niets uit maakt waar je hem zet, zolang het maar klinkt zoals je wilt en het voor jezelf comfortabel speelt. Een bevriend dirigent zei eens "Al zet je hem op je kont, als het maar klinkt!"

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 22:32 

Citaat:
Ik ga ook van het beste uit, alleen wat maakt het uit waar je mondstuk precies staat als je er goed mee speelt. En als je er niet prettig mee speelt waarom speel je dan zo ?

En wat levert zo'n poll op, en is het voor de kijkers links/rechts of voor je zelf links/rechts als je in de spiegel kijkt...

Misschien maakt hij zich zorgen over hoe hij zijn mondstuk op zn mond heeft en vraagt zich af of er meerdere zijn die hem niet perfect in het midden heeft!

trrouwens met het verhaal van jou ben ik het eens: als je maar confortabel speelt en het juiste rendement haalt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 22:37 

ik zelf ietsiepietsie rechts van het midden (voor de kijkers links) maare, heb het zojuist geprobeerd op mun kont maar dat klonk niet echt fruitig kan ik je zeggen ( mijn embouchure is die contreien ook nie zo goed vandaar)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 22:45 

Kijk, het is ideaal als ie precies in het midden staat als je ook een ideaal gebit hebt. Maar er zijn er maar weinig die dat hebben, dus die moeten op zoek naar hun ideale plek. Maar ik denk dat je die automatisch wel vindt. Je gaat toch niet expres je mondstuk scheef op je mond zetten als je begint met trompetspelen als je een goed gebit hebt. De leraar corrigeerd dat dan toch tijdens de 1e lessen lijkt me zo.

Ik ken genoeg succesvolle trompettisten die het mondstuk niet helemaal gecentreerd op de mond hebben staan. Ik geloof dat ik dat ook niet helemaal heb, al is het maar een kleine "afwijking".

Meestal zijn er meer dingen aan de hand als de embouchure niet goed werkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur