trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Spelen van 1e Trompetpartijen van HaFaBra muziek
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 sep 2002 19:03 

wat ik vaak hoor ook van beroeps is dat de "trompettisten" uit harmonie orkesten of fanfares ofzo niet zo hoog kunnen spelen .
het is anders als je ook in een big band speelt .
ik speel ook in een big band en speel 2e partij die is al aardig hoog maar nou speel ik ook in een harmonie en nou kreeg ik laats van de dirigente een complimentje dat het toch wel te horen is dat ik in een big band speel .
dus dat is ook een teken dat andere niet zo hoog kunnen spelen toch ?!?! :?
DUS IEDEREEN DIE NIET ZO HOOG KUNNEN SPELEN ZOEK EEN BIG BAND OP WAAR JE IN KAN SPELEN (DAN LEER JE MISSCHIEN OG EENS EEN BEETJE SPELEN) 8O :D 8O :D 8O :? 8)

(het was maar een grapje)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2002 05:30 

Ik heb zowat een ervering in alle partijen trompet en cornet (soms ook bugel) partijen 1/2/3 en wat me opvalt qua moeilijkheid is dat de typische HaFA stukken niet zo moeilijk zijn voor 2/3 trompet.
Daarentegen Filmmuziek is redelijk moeilijk voor trompetten temeer omdat dat toch meestal door professionele wordt gespeeld en de bewerkers willen zo een exacte weergave van de filmmuziek weergeven. Ook de luisteraars willen de muziek ook horen zoals in de film; John Williams is een goed voorbeeld ervan. De 1/2/3 trompet partij verschilt niet zoveel van elkaar zelfs niet van hoogte .
Natuurlijk tornooiwerken zijn moeilijk voor iedere partij en als men dan versterking krijgt dan zet men ze bij de eerste en niet bij de derde of tweede die het vaak meer nodig hebben. Deze Partijen zijn vaak redelijk verschillend en verchillen niet zo qua moeilijkheid door hun techniciteit of hoogte.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2002 10:10 

Rik Baars schreef:
Ik speel (voornamelijk) eerste trompet in een vaandelafdeling harmonie en ik heb het idee dat dat vaak de makkelijkste trompetpartij is, aangenomen dat je de hoogte kan hebben. Ik schrik wel eens van de stukjes die de derde/vierde trompet toebedeeld krijgen: meestal niet erg te hoog, maar wat voor vingertechniekkapriolen je daar soms moet uithalen in het laagste octaaf.....
Meestal is in de HAFABRA toch de eerste de beste trompettist, en dan de tweede, er zo verder, maar daar wordt bij het schrijven qua techniek niet altijd rekening mee gehouden, blijkbaar. (Misschien hebben sommige componisten hoofdzakelijk proforkesten voor ogen/oren) 8O
Uithouding en hoogte worden in mijn bigband meer op de proef gesteld, alhoewel ik bij de harmonie de eerste g3 nu ook voorbij heb zien komen (in Riverdance, ze stonden wel tussen haakjes, maar toch) :mrgreen:

Ik denk dat je gelijk hebt. Afgezien van de hoogte, speel je vaak meestal het meest in het oor liggende deuntje, met heel vaak alleen maar ventiel 1 en 2. Bij trompet 2,3 (4) is het vaak met de 3de ventiel erbij kloten. Er zijn natuurlijk genoeg uitzonderinger. Ik speel trouwens ook in een vaandelafdeling orkest (alleen fanfare, en bij ons heet het superieure afdeling, maar het komt op hetzelfde neer)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2002 14:25 

ik speel ook 1e trompet en heb zeldzaam een stuk dat lastig is. wij spelen wel stukken met moeilijkheidsgraad 3 en 4. dat loopje in Ross Roy is helemaal niet zo lastig, als je erover struikeld: gewoon rustig instuderen dan komt het vanzelf. (wij spelen hem ook) ik ben nu zelfs al heel lang gewoon NIET moe na de repetitie kan rustig nog 2 uur studeren. ik studeer ook (bijna) nooit op de stukken die ik in mijn fanfare´s en harmoniën krijg. :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2002 19:38 

Trumpetthomas schreef:
ik speel ook 1e trompet en heb zeldzaam een stuk dat lastig is. wij spelen wel stukken met moeilijkheidsgraad 3 en 4. dat loopje in Ross Roy is helemaal niet zo lastig, als je erover struikeld: gewoon rustig instuderen dan komt het vanzelf. (wij spelen hem ook) ik ben nu zelfs al heel lang gewoon NIET moe na de repetitie kan rustig nog 2 uur studeren. ik studeer ook (bijna) nooit op de stukken die ik in mijn fanfare´s en harmoniën krijg. :lol:

Kijk dat heb ik nou ook, maar omdat ik hierna naar het conservatorium wil, zoek ik
eigenlijk wat meer uitdaging.
Ik zit nu wel bij ht PJOG (Provinciaal Jeugd Orkest Groningen), maar daar speel ik pas vanaf 1 januari a.s. en dan nog maar 2e/3e tpt.

Gr.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2002 20:30 

Zoek maar een brass band. Als cornettist kan je daar meer doen, dáar pas leer je blazen. Je moet wel van de stijl houden en veel tijd hebben als je in een goeie brass band speelt. Het wereldje is ook echt iets uniek.

Indien ik de tijd zou hebben en indien de goeie bands niet zover gelegen zouden zijn (de meeste goeie vind je rond Brussel en verder), dan zou ik al lang lid geworden zijn. Ik mocht van een aantal dirigenten, kreeg al verschillende uitnodigingen maareuh... tjah, tijd hé... Ik volg nu ook avondcursus hafabra-directie in het Deeltijds Kunst Onderwijs naast m'n normale studies, ik heb dus nóg minder tijd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 sep 2002 18:38 

In Groningen (de stad bedoel ik dan) zijn genoeg leuke orkesten waar je, mi trompeta, veel zou kunnen leren denk ik. Denk aan de twee brassbands, maar ook aan de postharmonie en zelfs (ook) CWO. 'k weet trouwens niet of deze orkesten momenteel nog trompettisten nodig hebben...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2002 14:34 

Als je echt uitdaging zoekt, kom dan over de grens bij ons in friesland, daar vind je de betere brassbands en fanfares in het noorden van het land :wink:

Laatst bijgewerkt door Arjan op 17 sep 2002 13:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur