trompet.nl > forum > Toon onderwerp - last van de wangen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2005 13:55 

Het is me niet duidelijk of je nu je wangen gebruikt om je lippen naar binnen te brengen, dus tuiten of dat je de lippen naar buiten trekt alsof je lacht ?

Lipcompressie maak je alleen door een vertikale beweging, dus de lippen knijpen meer op elkaar zodat de opening kleiner wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2005 14:03 

misschien moet ik mn kin iets laten zakken maar wel de lippen op mekaar houden uiteraard waardoor de wat beter uit de verf kan komen..... misschien dat de spieren in de wang dan minder snel verzuren.
De ademhaling is misschien ook wat minder als normaal omdat ik door dit probleemje wat gespannender blaas als normaal.
Misschien zit het in mn kop ????? :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2005 14:07 

Als de spieren in je wangen verzuren dan zit er in ieder geval iets helemaal niet goed en zou ik maar eens een leraar gaan zoeken als je het probleem op wilt lossen.

Trompetspelen heeft altijd met je kop te maken, zowel letterlijk als figuurlijk... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2005 14:08 

Ik denk dat verzuring van de lippen niet echt in je kop zit (hoogstens AAN je kop :mrgreen:)
Ik heb er zelf ook wel eens last van, maar niet doordat ik een smile-embouchure heb, integendeel. Ik heb meer dat als ik de door jou (Erik) beschreven lipcompressie sterk en lang achter elkaar gebruik, ik ook ga verzuren, maar dat lijkt me niet meer dan logisch, je spant je spieren in, dat begin je vanzelf te voelen.
Misschien is het een idee om wat meer tijd te nemen voor inspelen, zodat je spieren een beetje langer hebben om het gevoel weer op te pakken, en minder te verzuren (vergelijk met de warming up voor een hardloper o.i.d.). Ook is het goed om tussen het spelen door (indien mogelijk) ontspannende oefeningen te doen (flutteren, chormatisch in het lage register, etcetera.)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2005 14:25 

Hij heeft het over verzurende wangspieren ipv lipspieren.

Dat de lipspieren verzuren is normaal, daar heeft iedereen op een gegeven moment last van. Sommige na 10 minuten, andere na vele uren.

Verzurende wangen heb ik nog nooit van gehoord.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2005 14:58 

Op het moment dat je je adem met grote kracht je longen uit duwt en je lipopening klein maakt, ontstaat er een druk in het hele gebied ertussen, dus ook in de mondholte. Die lucht drukt dus ook tegen de wangen aan. De een zal hier meer last van hebben dan de ander. Misschien blaas je wel te hard??. Anders misschien gewoon een tijdje de kookwekker aanzetten bij het studeren en niet langer dan 10 minuten per uur spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2005 16:27 

Henk, ik hoop niet dat dit het gevolg is van je BE oefeningen. Dan zou ik als ik jou was er even mee stoppen. Ik heb ooit zelf eens te lang achter elkaar Caruso oefeningen gedaan en daar wordt je ook niet beter van kan ik je vertellen :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 aug 2005 16:43 

Bedankt voor jullie reacties tot dusver. Heb net gespeelt en ik denk dat het lek boven is. :lol:

Het BE verhaal ligt hier bij alweer een hele tijd in de kast .Ik ben de laatste weken bezig geweest met Claude Gordons Systematic approach en waarschijnlijk heb ik me teveel op de tong gefocused. (aaaa -eeeee) Ik vermoed dat door het naar voren brengen van de tong ik verzuimd heb de mondhoeken gaandeweg bij het hoger spelen naar binnen te brengen en dat ik daardoor zoveel problemen met mn wangen ineens had.Ik denk dat het voor een groot deel toch in de mondhoeken zit....en toch teveel naar de smile kant ben gegaan. Als ik de mondhoeken weer naar binnen breng komt het oude hefboomgevoel weer terug.

trouwens de overeenkomst tussen caruso en gordon: beide zijn soms behoorlijk saaie oefeningen en vergen veel doorzettingsvermogen. :evil:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur