trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tongslag
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 17:46 

mi trompeta schreef:
cees schreef:
mi trompeta schreef:
Nouja, ik heb al tongslag geleerd (zoals ook veel anderen neem ik aan) tijdens mijn muziekschool carrière, rond het C-diploma ongeveer...
Ik kan me niet voorstellen dat het ECHT een goede leraar is, als ie zoiets basic niet kan... :S maargoed, wie ben ik

... frank?

8O Ik heb mezelf gevonden!!!!!!!!! :mrgreen: DANKJE! 8)

Geen dank..
'it's all in a days job..'

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2005 18:17 

Als je je lucht goed doorblaast gaat het een stuk beter vind ik. Zelf gebruik ik de da-ga aanzet in plaats van ta-ka.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 aug 2005 01:53 

broek76 schreef:
de tweedelige lukt mij al jaren vrij redelijk maar bij de drie zet ik in groepen van drie steeds opnieuw aan en omdat ik dat al jaren doe krijg ik het er maar niet uit iemand hier een oplossing voor?

Ik denk dat je dan de noot met -ka- steeds afsluit? Je moet jezelf dwingen dat niet te doen. Metronoom op 80 zetten, en iedere tel een noot spelen en goed opletten dat je -ta- en -ka- speelt en niet -tat- en -kak-, als je begrijpt wat ik bedoel. Als dat lukt ga je steeds iets sneller, maar zodra je terugvalt in de oude fout, tempo terugnemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2005 14:22 

als ik de ka doe, lijkt het of er steeds meer lucht in mijn mond komt ookal blaas ik het eruit. daardoor gaat het steedsmoeilijker en wordt mijn toon ook lager:S hoe kan dat?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2005 14:55 

perez schreef:
In het begin kun je proberen om de achterkant van de tong tegen het verhemelte aan te zetten (puntje van de tong omlaag) en dan Ku te zeggen.
Dus een beetje de lucht naar voren duwen "kuchen" met je achterste van je tong, en vooral heel langzaam beginnen tutu-ku en gewoon door blijven proberen en niet te veel forceren dan komt het vast goed.

Volgens mij werkt dit systeem juist helemaal niet...
Het gaat er m.i. bij tongslag juist om dat je een constante luchtstroom produceert, die je alleen onderbreekt met een 'attack' van je tong...
Met het 'kuchen' zoals je hierboven beschrijft loop je op een gegeven moment vast, in zowel snelheid als flexibiliteit.
Tongslag spelen vergelijk ikzelf altijd met gewoon lange (of legato) noten spelen, onderbroken door je tongbewegingen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2005 15:10 

perez schreef:
Dat klopt helemaal, maar om in eerste instantie duidelijk te maken wat de bedoeling is gaat dit volgens mij zo heel goed.
Heb je door hoe je tt-k uit de trompet krijgt dan zal de tong ook snel gaan zakken en luchtstroom en klank weer verbeteren.

Het is maar bedoeld als ezelsbruggetje :wink:

Tja, kan zijn, maar het lijkt mij logischer om meteen op de goede weg te beginnen... Ik neem aan dat iedereen wel weet hoe ie een K moet zeggen, nouja, dat is ongeveer de oefening die jij beschrijft, dus lijkt het mij niet zo'n heel grote stap om meteen de 'luchtstroom-theorie' toe te passen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur