trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Donker klinkende trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 03:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Donker klinkende trompet
BerichtGeplaatst: 29 aug 2005 15:19 

Vanwege het gevaar berispt te worden dat deze post op vraag & aanbod thuishoort, wil ik even vermelden dat ik met deze bijdrage geen commerciële belangen nastreef, maar slechts inventariseer.

Ik ben momenteel de gelukkige bezitter van een Van Laar B7 uit 2004 en een Schilke B3 uit 1978. Deze Schilke gebruik ik alleen af en toe in de studio en voor incidentele klassieke toepassingen zoals koperkwintetten en dergelijke. Dus al met al vrij weinig.

Nu heb ik van nature een nogal helder en aanwezig geluid, voor bigband en pop ideaal, maar voor klassieke en jazzsolo-aangelegenheden niet altijd even lekker.

Uit de twee bovenstaande feiten komen de volgende twee vragen voort:

1. Wat zijn volgens jullie, medeforummers, typisch donker klinkende trompetten. Ik denk zelf aan Monette, Taylor, Kanstul 1500A, Edwards X (met een bepaalde mondbuis/beker combinatie), Galileo en dergelijke. Dit zijn allemaal dure grappen, heeft er iemand ervaringen met goedkopere, wellicht tweedehands trompetten die donker, wollig klinken?

2. Heeft er iemand wellicht een omgekeerd probleem (dus juist op zoek naar meer helderheid in haar of zijn geluid) en is zij of hij wellicht bereid om met mij hierover van gedachte te wisselen, om uiteindelijk misschien tot een ruil over te gaan, waarbij gezegd moet, dat ik hierbij mijn Schilke als potentieel ruilobject aanbied.

Bij voorbaat dank,

Roel

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2005 15:41 

Hub kan je een super donkere trompet maken als je dat wilt. Ik heb er al op diverse bij hem gespeeld. Er zit dan o.a. een koperen beker op.

Met mijn Reeves C2J mondstuk klink je ook bijna als een bugel op je trompet. Veel donkerder gaat niet op een trompet. Lekker goedkope oplossing ook.. :P

De Getzen Genesis is ook lekker donker en veel goedkoper als een Edwards X. Het zijn wel dezelfde soort trompetten.

Daarnaast zal elke trompet met een koperen beker wat donkerder klinken als het geen lichtgewicht beker is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2005 16:48 

Ik denk dat een vintage Martin Commitee een goede optie is. Er staan er wel te koop op Ebay. Chris Botti speelt er o.a. op. Die vind ik behoorlijk donker klinken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2005 17:02 

Dat ligt niet aan de toeter maar aan Chris Botti. Ik ken ook genoeg leads die op dezelfde Martin speelden (o.a. Gozzo, Maynard, Horst Fischer). Het is een open toeter met een open geluid. Daarom speelt Botti erop, hij kan er veel van zichzelf in kwijt.

Schilke heeft die toeter o.a. mee ontworpen. Hij is ontworpen door een commisie van o.a. Schilke en Bach, vandaar de naam Committee. De Schilke lijkt dan ook sprekend op de Committee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2005 18:52 

Ja, je hebt misschien wel gelijk, maar ik heb op een Callet large bore gespeeld en die speelt ook heel open, maar tegelijkertijd ook aan de scherpe kant. Er is wel verschil vind ik tussen de sound van een Martin of enig ander merk. Feit blijft dat Botti waarschijnlijk net zo goed klinkt op een andere toeter als op een Martin.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2005 19:18 

Natuurlijk is er verschil tussen een Martin en een ander merk. Maar je maakt meer klankverschil met een ander mondstuk en door zelf een ander geluid te produceren. Dat is ook een speeltechniek waar je op kunt studeren. Als je de verschillen onder de knie krijgt kun je makkelijker afwisselen.

Als je bijv. Ruud Breuls wel eens hebt soleren denk je dat hij een heel warm geluid heeft. Maar als je hem dan popmuziek hoort spelen op dezelfde Bach met een ander mondstuk klinkt hij weer heel anders.

Het is heel leuk om te studeren op een ander geluid. Het werkt erg verhelderend en geeft je meer mogelijkheden tot expressie. dan ben je niet zo afhankelijk van het materiaal (hoe leuk ander materiaal ook is...).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2005 20:33 
Moderator

erikveldkamp schreef:

Het is heel leuk om te studeren op een ander geluid. Het werkt erg verhelderend en geeft je meer mogelijkheden tot expressie. dan ben je niet zo afhankelijk van het materiaal (hoe leuk ander materiaal ook is...).

En met name die laatste regel, is nu exact wat ik bedoel, als ik het in een andere context pleeg te gebruiken, alleen jij stelt het hier zo afgrijselijk duidelijk wat ik altijd bedoelde, dat ik hem ga onthouden 8)

ontopic: de eclipse met die rooie beker, maar ook een olds recording zijn toeters waar je heel veel plezier aan zou kunnen hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 aug 2005 20:39 

marnix schreef:
En met name die laatste regel, is nu exact wat ik bedoel, als ik het in een andere context pleeg te gebruiken, alleen jij stelt het hier zo afgrijselijk duidelijk wat ik altijd bedoelde, dat ik hem ga onthouden 8)

Als je hem maar niet tegen me gaat gebruiken... :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur