trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welk instrument voor uw kind?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welk instrument voor uw kind?
BerichtGeplaatst: 30 aug 2005 14:16 

In de bibliotheek kwam ik het boekje 'Welk instrument voor uw kind?' tegen, uit nieuwsgierigheid nam ik het mee. In dit boekje staan een aantal vragenlijsten enz. waar een uitslag uit komt dat de ouders/docenten helpt een instrument voor een kind te kiezen. (vrij belachelijk, alsof een kind dat zelf niet kan bepalen, maar goed) Verderop in het boekje staan allerlei beschrijvingen over allerlei instrumenten. Zo ook de trompet...
Trompet

De trompet is een krachtig en agressief instrument, vooral geschikt voor extraverte, dominerende en fysiek sterke kinderen; dit zullen in de regel jongens zijn.
Kinderen die van nature niet dominant of sterk zijn, maar toch graag een koperblaasinstrument willen bespelen, kunnen veel beter met een bugel of een cornet beginnen: dit geldt ook voor kinderen die nog te jong zijn voor de trompet.
Bij alle koperen blaasinstrumenten komt het geluid op dezelfde manier tot stand: de speler perst zijn lippen tegen het mondstuk en blaast de lucht er krachtig doorheen. Dit basis geluid wordt vervolgens gemoduleerd en versterkt door de vorm van het instrument- net zoals de hoorn van een ouderwetse grammofoon het gekras van de naald op een 78 toeren plaat versterkte. De verschillende tonen komen tot stand door de lippen meer of minder te sluiten, door het indrukken van een van de ventielen, of door het schuiven met de arm van de trombone.
De opening in het mondstuk van een trompet is erg klein, zodat het vrij veel moeite koste om de lucht er doorheen te persen. Bovendien is het instrument niet erg groot, hetgeen betekent dat zonder de nodige inspanning het geluid niet optimaal versterkt wordt. hoe hoger er gespeeld wordt, hoe meer inspanning het kost.
Het is dan ook geen instrument voor tengere of overgevoelige kinderen.
Het is natuurlijk wel mogelijk om zachtjes te spelen op een trompet. Trompettisten in een symfonieorkest spelen meestal tamelijk zacht, maar die manier van spelen hebben de meeste kinderen niet voor ogen wanneer ze vragen om trompetles. Weinig kinderen zullen het leuk vinden om in hun eentje trompet te spelen. Trompettisten spelen graag samen, en zullen proberen elkaar te overtroeven. Schoolorkesten of symfonieorkesten zijn voor dit doel niet zo geschikt, daarom is het wel belangrijk om tijdig uit te kijken naar een plaatselijke big band, een beginnend dans- of amusementsorkestje, of een harmonie of fanfare waar ook trompetten in meespelen; bedank dat in de meeste harmonie- en fanfareorkesten alleen bugels gebruikt worden voor de melodie. De plaatselijk muziekschool kan behulpzaam zijn bij het uitzoeken hiervan.

Lichamelijke geschiktheid

Trompet spelen kost veel energie- het stoort van gerichte energie die ook een voetbalwedstrijd doet slagen. Lichaamsgrootte speelt hierbij geen rol. Juist kinderen die een beetje klein zijn voor hun leeftijd vinden het prachtig om een hoop herrie te maken op een trompet. Gewoonlijk wordt rond tien of elf jaar begonnen. Kinderen die jonger beginnen, voordat hun volwassen tanden volledig zijn uitgegroeid, riskeren scheefgroei van de voortanden.

Geestelijke geschiktheid

Je moet tamelijk bijdehand zijn om trompet te kunnen spelen: er zijn bij trompet meer noten om te lezen en te spelen dan bij de andere koperblaasinstrumenten

Persoonlijkheid

De trompet is een dominerend solo-instrument, geschikt voor kinderen die graag haantje de voorste spelen. De trompettist is gewoonlijk een onafhankelijk type dat graag de rest van de groep overheerst. Hij moet voldoende lef hebben om solo's te kunnen spelen, gericht op bijval, maar hij moet ook het risico durven nemen om af te gaan in het bijzijn van al zijn vriendjes. Deze karaktereigenschap gaat vaak samen met een soort van energieke opgeladenheid, die we tegenkomen bij kinderen die zichzelf zullen forceren om een stapje verte gaan dan veilig is. Trompettisten zijn individualisten die niet tot een groep of kliek behoren, maar die wel graag in gezelschap van anderen verkeren, mits ze voldoende bewonderd worden, als zodanig zijn ze vaak populair

Sommige dingen zijn vrij, hoe zal ik het zeggen; apart beschreven :lol:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2005 14:22 

Ik moet eerlijk bekennen dat veel dingen, hoewel erg recht voor zijn raap opgeschreven, wel vaak waar zijn. De vraag is alleen of dat dit komt omdat 'zulke mensen' de trompet kiezen, of juist omdat trompetspelen 'zo iemand' van je maakt....
Bla,bla uitzonderingen,bla,bla,indekken...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2005 14:37 

Hehe ja ik ben namelijk erg verlegen daarom ben ik op bugel begonnen :P
Natuurlijk hebben ze het grootste nadeel van trompettist worden niet beschreven: De kans is vrij groot dat je later een ras-alcoholist wordt 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2005 14:40 

mi trompeta schreef:
Natuurlijk hebben ze het grootste nadeel van trompettist worden niet beschreven: De kans is vrij groot dat je later een ras-alcoholist wordt 8)

Die staat waarschijnlijk 10 pagina's eerder bij het omvattende hoofdstukje "koperinstrumenten" ....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2005 14:41 

chaseaddict schreef:
mi trompeta schreef:

Die staat waarschijnlijk 10 pagina's eerder bij het omvattende hoofdstukje "koperinstrumenten" ....

:mrgreen:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2005 15:26 

Citaat:
Je moet tamelijk bijdehand zijn om trompet te kunnen spelen: er zijn bij trompet meer noten om te lezen en te spelen dan bij de andere koperblaasinstrumenten

jaja??!! dacht ik niet...

trouwens lippen tegen het mondstuk persen??????

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2005 15:26 

wat stond er over de euphonium??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2005 15:28 

euphonic schreef:
Citaat:

jaja??!! dacht ik niet...

Nou volgens mij wel hoor... neem nou een fanfare, daar hebben de trompetten namelijk erg technische partijen, in tegenstelling tot de bugels :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur