<*)_>< schreef:
Bruckner is eigenlijk alleen maar mooi als het orkest een orgel kan nadoen. En dan maakt het niet zoveel uit wie ervoor staat, en welk orkest het is. Ik heb met een volslagen amateur orkest de 6e van bruckner gespeeld, en bij vlagen kwam het orgel effect goed naar voren.
Bij het KCO kunnen ze dat ook erg mooi, en uiteraard de Berliner zijn daar erg goed in
Ben ik het totaal oneens mee.
O.a. alleen maar effect van het orgel, vergeet het. Terzijde de zesde komt het beste tot uiting (evenals de zevende) als ze in een kathedraal gespeeld worden, wordt ook wel af en toe gedaan.
Het maakt niet uit wie er voor staat : al evenmin mee eens.
Bruckner is moeilijk qua grote lijnen, qua spanning blijven houden, misschien het moeilijkste van allemaal.
Bruckner is voor een hoop vervelend en altijd hetzelfde.
Dit komt omdat hij zijn thema's of motieven constant uitbreid en zich verder laat ontwikkelen.
Vb. laat de motieven chromatisch ontwikkelen, derde deel van de zevende symf. dat motief waar de trp. mee begint, gaat op een gegeven chr. omhoog, ook de begeleiding en wordt dan door andere koperblazers nog verder uitgebreidt en qua bezetting wordt het telkens groter.
Probleem wat zich ook vaak voor doet bij Bruckner, is dat veel dirigenten te vroeg een hoogtepunt creëeren en dat hoort gewoon pas bij het laatste deel. Gebeurt zeer regelmatig al dat het hoogtepunt er al het eerste deel komt.
Veel (top)dirigenten vermelden zelfs dat Bruckner's muziek het allermoeilijkste is, zelfs als Mahler (dat hadden de meesten niet gedacht denk ik). Dan moet men al een redelijk ervaren dirigent zijn.
Vind persoonlijk dat Bruckner nog al onbegrepen is bij velen.
Vertel me eens wie zoveel mooie koralen als Bruckner heeft geschreven ?
Naar mijn bescheiden mening niemand. Luister dan maar eens vb. naar de zevende, zeker de eerste twee delen, met wagnertuba's.