trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mentaliteit
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 14:30 

Robert66 schreef:
Mmmm... lastig.
Ik ga voor de combinatie, soms kom ik niet aan oefenen toe. Als ik dan wel mijn wekelijkse les volg, merk ik dat ik toch niet vooruit kom.
Voor mijn gevoel is oefenen belangrijker als lessen. Maar in combinatie met lessen maak ik meer progrerssie.

Mijn lessen zijn voor mij ook nog een stok achter de deur om te repeteren. Voor de fanfare / brassband waar ik in speel is (veel) thuisstudie niet echt nodig. Om toch nog vooruit te komen heb ik weer les genomen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 14:49 

ik heb het mezelf aangeleerd en ik vind dat het best aardig is gelukt, dat ik er nog langer niet ben waar ik wil zijn lijkt me de koekoek maar ja... ik vraag wel eens wat advies aan goeie trompettisten in mijn omgeving en kom dan toch weer een stapje verder zonder echt les te hebben (met oa dank aan chaseaddict :wink: ) ik wil op zich wel les gaan halen maar hoor dan in mijn omgeving dat het niet nodig is want ik weet hoe het moet, alleen nog maar verder ontwikkelen en dan kom je er wel......ja daar ben ik het dus niet echt mee eens.... maar echt tijd heb ik er nou ook niet altijd voor en trompet doe ik er eigenlijk maar een beetje bij, tis niet mijn hoofdinstrument maar wil wel zo goed mogelijk kunnen worden :? beet je dilemma maar daar kom ik nog wel uit

wat betreft die chinese toeters: ik ben er ook geen voorstander van maar voor inderdaad een carnavalstoeter zijn het wel aardige dingen om mee te knallen, meer ook niet. wil je echt serieus aan de gang, spaar dan inderdaad door voor iets fatsoenlijks waar je ook echt over tevreden bent en die ook nog eens jaren mee gaat :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 14:55 

ik denk dat het niet het idee is dat het niks mag kosten qua geld maar qua tijd.
je kunt zonder er veel geld in te steken een hele goei trompettist worden denkik..
maar je moet er wel veel tijd in steken.. veel mensen laten dit en denken dat kleine dingen als lange noten enz. niet erg belnagrijk zijn en oefenen alleen hetgene wat ze nog niet kunnen.

dat werdt me in de eerste weken van het conservatorium ook wel duidellijk..
je moet je basics eerst maar eens heel goed beheersen om verder te gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 15:58 

[quote="flugel"]
Voor de fanfare / brassband waar ik in speel is (veel) thuisstudie niet echt nodig.[/quote]

Dat dacht ik ook een poosje. Tegenwoordig streef ik perfectie na als ik denk dat de muziek te makkelijk is (toon, techniek, aanzet, balans, mengen in orkest). Om dit enigszins te kunnen moet ik best veel blazen door de weeks.

Volgens mij zou les geen stok achter de deur moeten zijn, maar een duwtje in je rug richting steeds beter worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 16:47 

soms hoef je ook niet te oefenen voor een bepaald stuk..

maar de dirigent zou het wel op prijs stellen als je dat zou den.. voor klank en intonatie ALLEEN al!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 16:56 

het inderdaad vaak frusterend als je hoort dat muzikanten iets niet kunnen spelen alleen omdat ze er niet op oefenen zodat je elke repetitie dezelfde stukken weer over moet doen. bij ons is het op het laatste concours maar weer eens bewezen dat de meeste het wel kunnen als ze het maar vaak genoeg spelen want dan kan het opeens wel omdat zo'n stuk eindeloos gerepeteerd is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 17:24 

er zit wel iets in marnix.....

zo zijn er mensen van wie ik complimenten krijg over mijn spelen, en als ze horen dat ik elke dag ongeveer twee uren speel, kijken ze me aan alsof ik een alien ben ofzo.

zelf spelen ze ook trompet en vragen dan dingen zoals hoe moet je hoog spelen ( :roll: altijd het eerste wat zo'n nitwits vragen natuurlijk, alsof ik dat weet ), en andere vragen.
dan vragen ze of ze eens wat studieboeken mogen gebruiken, en na twee weken klagen ze dat hun spel niet verbeterd.

het vraagt veel inzet en volharding, en vooral veel tijd (bij mij dan toch)
maar velen denken dat er een pilletje bestaat om trompet te spelen.
dat is jammer genoeg niet zo ....

ivm met dat les volgen. als je echt een goede docent hebt (prive dan) en je hebt het talent om informatie in je op te nemen dan kun je met een paar lessen een hele tijd voort.
maar dan moet je zelf verstandig met de info kunnen omgaa en moet de docent natuurlijk goed weten waarover hij/zij praat

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 18:44 

tommy schreef:
als je echt een goede docent hebt (prive dan) en je hebt het talent om informatie in je op te nemen dan kun je met een paar lessen een hele tijd voort.
maar dan moet je zelf verstandig met de info kunnen omgaa en moet de docent natuurlijk goed weten waarover hij/zij praat

Juist! Dat ben ik zeer zeker met je eens!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur