trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mentaliteit
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 22:03 
Moderator

tommy schreef:
er zit wel iets in marnix.....

zo zijn er mensen van wie ik complimenten krijg over mijn spelen, en als ze horen dat ik elke dag ongeveer twee uren speel, kijken ze me aan alsof ik een alien ben ofzo.

zelf spelen ze ook trompet en vragen dan dingen zoals hoe moet je hoog spelen ( :roll: altijd het eerste wat zo'n nitwits vragen natuurlijk, alsof ik dat weet ), en andere vragen.
dan vragen ze of ze eens wat studieboeken mogen gebruiken, en na twee weken klagen ze dat hun spel niet verbeterd.

het vraagt veel inzet en volharding, en vooral veel tijd (bij mij dan toch)
maar velen denken dat er een pilletje bestaat om trompet te spelen.
dat is jammer genoeg niet zo ....

ivm met dat les volgen. als je echt een goede docent hebt (prive dan) en je hebt het talent om informatie in je op te nemen dan kun je met een paar lessen een hele tijd voort.
maar dan moet je zelf verstandig met de info kunnen omgaa en moet de docent natuurlijk goed weten waarover hij/zij praat

dit is nu exact wat ik bedoel.

Maar bij een goeie werkmentaliteit hoort m.i. ook fatsoenlijke equipment. ( Ik geef grif toe: dat ligt per persoon anders, maar je kunt wel degelijk een bepaalde standaard hebben. )

over geld en tijd gebrek: ik blijf zeggen dat hett een prioriteitskwestie is. Ik kom maar weer met mijn eigen leerling, die zelf student is, maar schijnbaar wel tijd heeft, en geld heeft om ervoor te werken. Dus als hij het kan, vraag ik me af of hij dan zo'n rijkeluis mannetje is. Welnee. Hij heeft prioriteiten gesteld. Dus het is wel degelijk mogelijk. Gewoon een rondje minder in de studentensoos, en je hebt er een les uit. tussen college en de 'verplichte' corpsborrel een half uurtje studeren. En klaar. Als je het goed indeelt kun je zelfs nog je huiswerk maken.

Ik heb schijnbaar wel een gevoelige snaar geraakt...... 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2005 22:53 

marnix schreef:
Ik heb schijnbaar wel een gevoelige snaar geraakt...... 8O

het is gewoon een lekkere discussie :P .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2005 12:17 

MArnix, ik ben het echt absoluut niet met jou eens, kortweg omdat het verschil tussen slecht en goed relatief is. Kijk je hebt mensen die doen het voor hun plezier en het plezier ervan is beter te worden. Er zijn ook mensen die doen het voor hun plezier en doen het voor de gezelligheid bij een orkest of blaaskapel om maar niet s;avonds achter de geraniums te blijven zitten. En je hebt nog mensen die het voor het geld doen :P

En beide vind ik goed, muziek is een vrije tijds besteding over het algemeen en je doet het om er plezier in te hebben. Dus als jij liever niet speelt en dus niet vooruitgaan maar het wel naar je zin hebt wie ben jij dan om te zeggen dat diegene het slecht doet.

Het is natuurlijk wel naief om te denken om zonder les heel goed te worden en dat een goedkope trompet net zo goed is als een hele dure, dan zit er inderdaad iets niet goed. Maar als dat niet het geval is en je hebt het naar je zin en nog geen neigingen om uit het leven te stappen gaat het denk ik allemaal wel goed.

Dit heeft overgens geen betrekking tot mij ik wil beter worden en werk heel hard om het geld te verdienen om les te kunnen krijgen van Gerard Kleijn, ik ben daar heel erg blij mee en heb er zin in. Heb ook hard gewerkt voor mijn Calicchio (ochtend krantenwijk etc.) en daar had ik ook plezier in toen ik uiteindelijk een trompet kon gaan kiezen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2005 12:25 

pim van der Meer schreef:
Er zijn ook mensen die doen het voor hun plezier en doen het voor de gezelligheid bij een orkest of blaaskapel om maar niet s;avonds achter de geraniums te blijven zitten. En je hebt nog mensen die het voor het geld doen :P

En beide vind ik goed, muziek is een vrije tijds besteding over het algemeen en je doet het om er plezier in te hebben. Dus als jij liever niet speelt en dus niet vooruitgaan maar het wel naar je zin hebt wie ben jij dan om te zeggen dat diegene het slecht doet.

Spelen voor je plezier in een repetitiehok mag iedereen op iedere avond.
Mijn probleem begint op het moment dat deze mensen gaan optreden en ik toehoorder ben.
Ik vind het ook prettiger om naar m'n eigen getoeter te luisteren als ik veel speel vergeleken met het geknijp als ik een poosje niet heb kunnen blazen.

Laatst bijgewerkt door rubenc op 21 sep 2005 16:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2005 16:09 

Citaat:
Maar bij een goeie werkmentaliteit hoort m.i. ook fatsoenlijke equipment. ( Ik geef grif toe: dat ligt per persoon anders, maar je kunt wel degelijk een bepaalde standaard hebben. )

volledig mee akkoord.
dat een student zich geen monette aanschaft .. ok bergijpelijk.
maar ikzelf heb ook lang op een 'gewone' yamaha gespeeld.
eenmaal ik er het geld voor had heb ik mij degelijk materiaal aangeschaft. twee Straubs. nu weet ik dat het alleszins niet aan het materiaal ligt :P .

kijk een liefhebber wielertoerist rijdt ook niet rond op een stalen kader van 14/18. ok mss wel het eerste jaar (zoals ik) maar ondertussen spaar je toch voor wat beters.

Citaat:
MArnix, ik ben het echt absoluut niet met jou eens, kortweg omdat het verschil tussen slecht en goed relatief is. Kijk je hebt mensen die doen het voor hun plezier en het plezier ervan is beter te worden. Er zijn ook mensen die doen het voor hun plezier en doen het voor de gezelligheid bij een orkest of blaaskapel om maar niet s;avonds achter de geraniums te blijven zitten

je hebt ook die die het doen om niet bij de geraniums te zitten en die toch verwachten dat ze op een of ander manier de pannen van het dak gaan spelen zonder enige moeite te doen om thuis eens de toeter ter hand te nemen.

ik denk dat marnix jou twee voorbeelden zeker niet als slecht ziet. met slecht bedoeld hij denk ik de mensen die ik hier als voorbeeld aanhaal. dat waren ook diegenen die ik bedoelde in mijn vorige post.
90% doet het voor de fun. dat zijn er volgens mij 90% met een prachtige mentaliteit!!

ik heb zelf twee jaar op het cons gezeten en daar was zelfs de helft niet serieus met hun ding bezig. die denken dat het zoiets is als ingenieur... het ganse jaar boemelen en de laatste 2 maanden achter de boeken... maar zo gaat het nu eenmaal niet.

ik volgde prive les bij Steven de Volder... die studeerde in zijn laatste jaar zes uur per dag. maaar de resultaten zijn er dan ook naar. maar hoeveel hebben er dat voor over? weinig... heel weinig

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2005 16:22 

6 uur per dag zou ik er voor over hebben maar tering...zo'n sterke bek heb ik niet :? :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2005 17:14 

mja dat heeft ie natuurlijk opgebouwd inj de vier jaar ervoor.....
en het zullen wel geen zes uur 'volle bak' geweest zijn.

wat ie ook deed waren studiereizen.... twee weken naar zweden (koste hem ongeveer 2.000 euro) om er om de twee dagen les te hebben van een grootmeester. om dde twee weken naar parijs bij Pierre Thibaut. enzovoort. hij heeft zo meerdere reizen ondernomen.

heeft ie het zelf betaald..... geen idee.deels wel veronderstel ik
maar vraagt het inzet en karakter? dat zeker en vast!
en zelfs als je nu geen zo'n reizen ed onderneemt. het bewijst wat voor mentaliteit je moet hebben om de top te halen... of toch op z'n minst het maximum eruit te halen

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2005 09:31 

Inderdaad je moet een goeie mentaliteit hebben.
Ik bedoel ik heb vorig jaar besloten, om als amateur toch zeker twee jaar vollebak te studerenop cornet, omdat ik vrees dat ik later weinig tijd ga hebben om nog te spelen als ik werk. En ik was slecht er voor.
Mja dan heb je een heel goede leerkracht, Paul Voet, en tijd overdag, dan zit je 4 uur per dag te spelen. In de vakanties tot 6-8 uur per dag. NU is het wat afgezwakt naar twee uur of zo :)
Mja het heeft al wat resultaat. Echt goed ga ik wel nooit worden, en het is mij nog altijd om het plezier te doen. Allé ik ben toch al principal bij de jeugdbrassband, da's al iets :D
Mja ik kan me soms wat te hard vastbijten op bepaalde dingen. :roll:
En m'n cornet is een B&H imperial besson hij is wel goed en zo, maar past niet goed bij de brassbandinstrumenten van nu... En hij stemt niet goed(meer), teveel verschil tussen de noten om de hele tijd te zitten bij te passen.
Nu aan het uitkijken voor een topmodel. Besson, Smith-Watkins, yamaha of eventueel die nieuwe van Willson.
Kost veel en zal lang moeten meegaan :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur