trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Spelen van 1e Trompetpartijen van HaFaBra muziek
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 sep 2002 14:57 

Volgens mij ging dit over 1e trompet partijen, niet over de hoeveelheid trompettisten :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 sep 2002 22:27 

Arjan schreef:
Volgens mij ging dit over 1e trompet partijen, niet over de hoeveelheid trompettisten :wink:

Ohhhh, dan moet ik het op één eerste trompettist houden!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2002 08:52 

Ik speel 1e trompet in een Harmonie op vaandelafdeling niveau. Studeren heb ik hiervoor de laatste 10 jaar niet gedaan. Het is niet echt moeilijk. Bigband muziek stelt veel meer eisen. Ik heb zo'n 15 jaar in Bigbands gespeelt. Vnl. hoog, klank, samenspel stelt veel meer eisen. Maar echt studeren ...? Goed op het puntje van je stoel zitten is vaak voldoende.
Daarnaast heb ik in verschillende bands gespeelt . Het laatst in een 15-mans "Tower of Power" Band. Hier moet je echt wat voor doen. Wat betreft de techiek kom je hier dingen tegen die je nooit in een HAFABRA-orkest zult zien. Echt studeren is hier nodig.
Tenslotte Dixieland - Bebop. Vooral een kwestie van luisteren en routine opbouwen. Je moet je de muziek echt eigen maken wil je het kunnen spelen. Om naar te luisteren is het niet eens mijn favoriete muziek maar je moet je zodanig kunnen inleven in deze muziek dat je het van binnenuit kunt spelen. Geen noten dus .... alleen een structuur en een aantal thema's of melodie-lijnen op een gestructureerd akkoordenschema. Dit moet je gewoon regelmatig spelen om de routine er in te houden

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 okt 2002 18:17 

hello

Ik speel nu es en 1e trompet mee met t Frysk Fanfare Orkest en t moeilijke van de partijen is niet alleen de techniek, maar ook hoe en waar is "mijn plaats" op welke momenten in t stuk. Welke klank wordt er gevraagd? Welke speelstijl. En b.v. La guerre van Leon Vliex is t moeilijke die piccolo en es trompet partij. Blaas t maar eens in balans in die hoogtes. Dus.......veel muziek luisteren en studieren..........
de balluh

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2002 09:54 

Ik speel cornet bij Harmonie Glorieux, 's-Hertogenbosch en wij komen uit in afdeling Uitmuntend.

Wat mij vooral opvalt is dat de oude mars muziek (Mars der Medici, Die Regimentskinder) veel zwaarder is dan de hedendaagse muziek. Doorgaans gaan deze marsen mij vrij gemakkelijk af. Er zijn echter zo van die periodes (na carnavals bijvoorbeeld :D)....

Ook zien mensen veel tegen de 1e of solo partij op, maar zoals al eerder gezegd is deze partij, soms afgezien van de hoogte, veel makkelijker dan bijvoorbeeld de 2e of 3e partij. Deze maakt namelijk het accoord en dan speel je soms de meest rare sprongen :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2003 11:56 

Iedereen trouwens nog de beste wensen.

Mijn ervaring met het spelen van 1e partijen:
Hoe hoger de afdeling waar een orkest in speelt, hoe meer er van techniek en minder van uithoudingsvermogen gevraagd wordt en omgekeerd. Ik bedoel hiermee dat een stuk als "Sunken Village" van Ph. Sparke (vaandel) best wel moeilijk is, maar dat er ook errrug veel rusten in zitten en dat een stuk als "La Storia" van een van de de Haantjes (1e afd?) niet zo moeilijk is, maar bijna niet te spelen door de eindeloze zinnen die het een bijna niet door te komen toeterstuk maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2003 13:26 

Ja, daar ben ik het mee eens, fb.

Die simpele marsjes (Laseroms heeft een heel boekje met van die rare dingen) zijn meestal enorme embouchurekillers. Je bent helemaal kapot na die dingen. Alsof ze het express doen!

Vervolgens komt er dan een heel ander stuk op de lessenaar (Zemire et Azor, uitmuntendheid) en dan heb je rust bij het leven!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2003 13:53 

Klinkt mij ook erg bekend in de oren ja. Bij mijn oude (uitmuntende) fanfare was het altijd vol aan de bak, maar als ik bij een (superieur) harmonie orkest was, dan was het echt de helft van de tijd koffiepauze op de blaadjes, erg relaxt. Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen trompet partijen in fanfares en harmonieën.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur