trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mentaliteit
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 01:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2005 08:29 

Makke schreef:
Dehaanmuziek schreef:
Klinkt alsof je bij oons op de vereniging zit!
Heel herkenbaar!
Maar wel heel erg dat het bij zoveel verenigingen ook zo gaat! :cry:

Ik weet zeker dat wij niet op dezelfde verenigingen zitten, maar wat ik wel weet is dat er genoeg verenigingen zijn waar dit een probleem is. Inderdaad heel erg jammer, vooral omdat de "goede" dan onder de "slechte" leiden en je als vereniging de mensen die wel de juiste insteek hebben gaat verliezen. Ik heb genoeg mensen om deze reden zien gaan en ikzelf zit hier ook mee. Op het moment zit ik er meer voor nostalgische redenen dan iets anders.

Precies hoe ik er ook over denk! Ik ben nu ruim twintig jaar lid van die vereniging, dus dat zeg je niet zomaar vaarwel!
Maar ik zit er wel steeds meer over te denken om dat wel te doen1
Overigens geldt dit niet voor onze slagwerkgroep!
Daar is de sfeer en mentaliteit nog steeds top!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2005 09:00 

Bij ons is het een plaag geworden, het lijkt wel of de één de ander aansteekt. Vooral de saxofonisten en het slagwerk hebben hier last van (ook niet iedereen trouwens).

Ik ben inmiddels 24 jaar lid van die club, we hebben hier nooit last van gehad tot het samengaan met een andere vereniging een aantal jaar terug. Maar goed.

Ik vind het jammer en denk dat het bij meer verenigingen zo is. Inmiddels speel ik naast deze vereniging sinds begin dit jaar ook elders om binnen een muziekgezelschap ook serieus met muziek bezig te kunnen zijn. Het is eigenlijk te triest voor woorden dat het zo moet gaan...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2005 11:04 

Ik wil me hier ook nog wel even mee bemoeien. Het is inderdaad zo dat niet iedereen dezelfde ambitie heeft. Ik heb helaas niet altijd tijd om veel te studeren. Ik heb 14 jaar les gehad, op dit moment net een half jaartje even niet omdat ik gewoonweg te druk ben met mijn studie en werk. Zodra ik weer even tijd heb, neem ik meteen weer les. Ondanks dat ik geen tijd heb om veel te spelen op dit moment, zorg ik er wel voor dat ik altijd mijn partijtjes kan spelen. Ik ben groepsaanvoerder en dan kan je niet maken dat je je eigen partij niet kan blazen. Wij hebben bij onze vereniging ook te maken met mensen die minder fanatiek zijn, ook zij mogen muziek maken. Ik praat hier over een harmonie orkest dat in de vaandelafdeling speelt. De toelatingseisen zijn laatst opgeschroevd naar HaFa-C en dan voorspel voor de dirigent en groepsleider. Door deze eisen wordt voorkomen dat minder fanatieke mensen het "verpesten" voor de fanatiekere. We hebben nog een orkest in onze vereniging waar leden kunnen spelen die minder fanatiek zijn. Een groot probleem vormt echter de "oude garde". Zij denken dat ze zich bewezen hebben en op hun plek kunnen blijven zitten. Dit irriteert me wel mateloos. Mensen die hun plek niet willen afstaan aan betere (vaak jonge, beter opgeleide) muzikanten. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat niet iedereen dezelfde ambitie heeft. Als ik muzikaal gezien alles eruit wil halen ga ik wel ergens anders spelen (invallen)...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2005 11:18 

Nog even een algemene opmerking: Je moet ook erg uitkijken met wie je als ongemotiveert beschouwt en wie gewoon moeite heeft met het (leren) bespelen van een instrument. Ik heb dit in het verleden wel eens fout zien lopen en daar kun je gemotiveerde mensen echt pijn mee doen.

@Guus

Die oude garde is inderdaad een probleem bij sommige verenigingen. Ik ondervind dit nu zelf ook bij één van de verenigingen waar is bij speel. Ik hoef mezelf niet zo nodig te bewijzen, maar als de mogelijkheid zich voordoet op het juiste moment zal ik de "oude rotten" en andere muzikanten wel laten zien wat ik kan en wat ik hun waard ben. Op deze manier denk ik dat je het oude "regime" en de dirigent kan overtuigen dat het ook in een andere verdeling en samenstelling kan.

Bij een andere vereniging wordt ik beschouwd als de "oude rot" in de trompetsectie ondanks dat ik één van de jongere leden ben. Ik geef mijn medetrompetisten graag de kans om op mijn plek te zitten zodat ik zelf ook op hun plek kan gaan zitten. Dit gaat natuurlijk niet altijd, maar als de kans zich voordoet vind ik het een hele leuke en leerzame afwisseling voor zowel hun als mij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2005 21:51 

Dehaanmuziek schreef:
Makke schreef:
Ook ik zit bij een vereniging waar de wil om muziek te maken is verdwenen. Ook ik erger mij de laatste tijd aan mijn medemuzikanten daar zij helemaal geen moeite doen om verder te komen dan nootjes spelen. Dit vind ik behoorlijk vervelend vooral omdat ik er zelf alles aan doe om mijn instrument wel te beheersen. Dit resulteert vaak in repetities waar ik vaak een uur zit te niksen omdat anderen geen moeite nemen. Ik kan je zeggen dat mij dit enorm stoort en ik overweeg bij de vereniging te vertrekken.

Daarnaast merk ik ook dat naast het gemis van de "drive" om je instrument en muziekstukken te leren beheersen ook vaak bij deze muzikanten het respect mist voor de mensen die wel moeite willen doen voor hun hobby. Vaak is dit afgunst. Het storingselement hierin is dat op het moment dat ze even niks hoeven te doen dat er wordt gepraat of niet wordt opgelet bij wat anderen doen. Dit vind ik behoorlijk respectloos. Daarnaast hebben deze mensen ook de neiging om klokslag het einde van de repetitie of het optreden te beginnen met roepen wanneer we nou klaar zijn...

Het bovenstaande gedrag neigt mij altijd deze mensen aan te spreken en te vragen wat ze eigenlijk komen doen bij de vereniging en wat ze nu zelf verwachten te bereiken? Deze mensen hebben in mijn ogen niet de mentaliteit om deel te kunnen nemen aan een muziekgezelschap en mogen wat mij betreft gaan figuurzagen. Jammer genoeg komt deze mentaliteit bij elke vereniging wel in mindere mate voor. Heel jammer.

Klinkt alsof je bij oons op de vereniging zit!
Heel herkenbaar!
Maar wel heel erg dat het bij zoveel verenigingen ook zo gaat! :cry:

niet overdrijven dehaanmuziek :!: er zitten er een paar tussen maar de overgrote meerderheid wil wel maar die paar maken het juist zo erg voor de rest. :twisted:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur