trompet.nl > forum > Toon onderwerp - korte pauze tijdens studeren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: korte pauze tijdens studeren
BerichtGeplaatst: 28 sep 2005 20:32 

Mijn gewoonte is tijdens het studeren om de oefeningen etc. behoorlijk achterelkaar door te spelen. ik neem nooit een echte pauze en ram gewoon door.
Toen las ik een stukje over regelmatig eens een pauze te nemen tussen de oefeningen door, en ik merk nu dat ik het wel langer volhou.
Wat is jullie ervaring en mening? en als jullie een pauze nemen, hoelang is dan die pauze?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2005 20:35 

het hangt er echrt vanaf hoe lang je studeert..
als je bijvoorbeeld 3 a 4 uur per dag studeert dan is een poosje pauze echt niet mis.. maar als je maar 3 kwartier studeert dan zou ik geen pauzes gaan nemen.
ikzelf blaas altijd eerst een half uur/drie kwartier in en neem dan even een kwartierje rust speel dan wat ladders enz. enz. enz.. je moet het echt zelf aanvoelen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2005 20:40 

Als je moe bent neem je een pauze totdat je niet meer moe bent. Het het beter voor de embouchure en voor de concentratie. Zo studeer je veel effectiever. Studeer ook iets wat je nog niet kunt, anders helpt het studeren ook niet echt.

Een oefensessie van een uur zou ik dan opverdelen in bijv. 2x een half uur of 3x 20 min. met evenveel pauze ertussen. Of doe bijv. een morgen en middagsessie van 3 kwartier als je daarvoor in de gelegeheid bent.

Ik neem ook na een heftige inspanning voldoende rust. Dat kan 5 min zijn of een kwartiertje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 06:34 

ik begin met inspelen..
wat bind-oefeningen, toonladders, en de standaard shit

pauze ( 10 minuten ofzo)

dan ga ik stukken doorspelen, en net zo lang tot ik moe ben

pauze( 10 minuten ?)

verder met stukken doorspelen

en als ik dan klaar ben, dan ga ik pedaaltonen spelen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 06:41 

Ik begin altijd met toonladders, daarna wat oefeningen uit (oude) lesboeken, meestal Cornet Student.
Daarna ga ik gelijk door met de oefeningen voor m'n trompetlessen. Ik speel oefen totdat ik moe word. Dat houd in dat ik problemen in de hoogte krijg. Dan ga ik heel rustig lage noten spelen, ga zeker even niet meer hoger dan de c2 en wat uit het hoofd in het wilde weg spelen.
Vervolgens begin ik opnieuw met toonladders, oefen ik wat technische dingetjes. Ga ik soms verder met m'n oefeningen voor les, of pak ik een partij van het orkest erbij. Speel ik wat oude dingen door enz.
En ik eindig weer met een paar toonladders.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 10:36 

Ik heb ooit eens het advies van Peter Masseurs gekregen om bij een oefentijd van zeg 1,5 uur, 20 seconden te spelen en 20 seconden te rusten. Zo bouw je een goed uithoudingsvermogen op. Als je echter in de gelegenheid bent om gedurende een dag zowel 's morgens, 's middags als 's avonds te studeren (zoals beroepstrompettisten)dan kan je je rusttijden anders indelen. Het is belangrijk dat je geregeld rust.
Zo'n 20 seconden schema is dus echt voor amateurtrompettisten die naast hun dagelijkse werk alleen 's avonds kunnen studeren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 11:08 

ik heb meegekregen dat het aantal maten dat je blaast neem je daarna dezelfde aantal maten rust. Nu blaas ik eigenlijk 2 uur aan een stuk door. Maar ik heb nu een nieuw mondstuk en daar komt de vermoeidheid toch weer even om de hoek kijken omdat ik weer aan het mondstuk moet wennen. opbouwen dus.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 11:41 

Ik heb zelf ook wel 1 of 1,5 uur achter elkaar gestudeerd. Mijn gehele spel ging eigenlijk alleen maar achteruit. Te snel vermoeid. Sinds ik meer gedoseerd speel met veel rust is mijn uithoudingsvermogen veel beter geworden. Minder is soms meer :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur