Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Guus
|
Berichttitel: Geplaatst: 30 sep 2005 07:44 |
|
Geregistreerd: 26 mei 2003 15:32 Berichten: 249 Woonplaats: Bilthoven
|
trumpetvos schreef: Guus ik ga met je mee, dat is ook mijn ervaring de laatste tijd. Maar als je jaren als amateur nooit hoger bent geweest dan een keertje een D3, hoe piep je er dan een gies3 uit in korte tijd Inmiddels ben ik mij toe gaan leggen op noten boven de C3, de F3 komt zo nu en dan voorbij maar ik vrees dat ik voor de gies3 nog even geduld moet hebben. 
Tja, dat is inderdaad wel een probleempje. Ik heb gelukkig het "geluk" dat het mij redelijk goed afgaat, scheelt ook dat ik lead ervaring in bigband heb. Bigband muziek gaat over het algemeen veel hoger dan hafa muziek. Ik merk dat ik bij lichte muziek (en dus ook die begeleidingen waar ik het over had) op een andere manier speel. Veel actievere en "agressievere" lucht. Over het algemeen gaat het dan heel goed, speel ik ook mijn lippen niet kapot. Maargoed, boven de e3 is niet voor iedereen weggelegd. Ik denk dat je er ook bepaalde aanleg voor moet hebben. De een kan hoog spelen, de ander heeft weer andere kwaliteiten.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
chaseaddict
|
Berichttitel: Geplaatst: 30 sep 2005 08:29 |
|
Geregistreerd: 12 maart 2002 13:12 Berichten: 636 Woonplaats: Nijmegen
|
Guus schreef: trumpetvos schreef: Guus ik ga met je mee, dat is ook mijn ervaring de laatste tijd. Maar als je jaren als amateur nooit hoger bent geweest dan een keertje een D3, hoe piep je er dan een gies3 uit in korte tijd Inmiddels ben ik mij toe gaan leggen op noten boven de C3, de F3 komt zo nu en dan voorbij maar ik vrees dat ik voor de gies3 nog even geduld moet hebben.  Tja, dat is inderdaad wel een probleempje. Ik heb gelukkig het "geluk" dat het mij redelijk goed afgaat, scheelt ook dat ik lead ervaring in bigband heb. Bigband muziek gaat over het algemeen veel hoger dan hafa muziek. Ik merk dat ik bij lichte muziek (en dus ook die begeleidingen waar ik het over had) op een andere manier speel. Veel actievere en "agressievere" lucht. Over het algemeen gaat het dan heel goed, speel ik ook mijn lippen niet kapot. Maargoed, boven de e3 is niet voor iedereen weggelegd. Ik denk dat je er ook bepaalde aanleg voor moet hebben. De een kan hoog spelen, de ander heeft weer andere kwaliteiten.
Wat je zegt over op een andere manier spelen bij de bigband herken ik heel goed.
Hoge noten (f,g,a ong.) in een lichte setting, bigband, coverband, sessies komen altijd heel gemakkelijk. Vooral omdat ik me dan meestal helemaal 'in tune' voel met de muziek, ik heb dan de juiste vibe. De muziek spreekt me aan en die noten horen daar op dat moment in thuis, no problemo.
Maar bij hogere noten in de harmonie voel ik me nooit optimaal. Wil ik de noten lekker in de kern kunnen raken, met de juiste compressie en sizzle, dan klinkt het al snel als orkest+trompet. Zeker wanneer, zoals in ons orkest, er maar weinig mensen op jouw manier met lichte muziek bezig zijn werkt dit vaak niet. Mensen vinden het lelijk omdat ze niet weten hoe zoiets hoort te klinken, hebben geen benul van de moeilijkheid van 'leadwerk' in een harmonie, en "ondersteunen" is een woord wat alleen mijn buurman trompettist kent..  zucht.....
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Guus
|
Berichttitel: Geplaatst: 30 sep 2005 08:38 |
|
Geregistreerd: 26 mei 2003 15:32 Berichten: 249 Woonplaats: Bilthoven
|
|
Tja, dat herken ik inderdaad wel heel erg goed. Ik krijg zo vaak te horen van houtblazers: goh, die trompetten spelen echt lelijk, zo hard. En van mijn collega-trompettisten (geen lichte muziekervaring) Goh Guus, je speelt wel erg hard en schel, misschien moet je iets zachter spelen. De dirigent zegt: Guus, het klinkt goed zo! Maar ik word wel beetje moe van al die mensen die denken dat het zo niet moet klinken. Af en toe vraag ik me wel s af of ik de enige ben met lichte muziekervaring en in ieder geval een beetje weet hoe het zou moeten klinken. Soms ga je dan toch aan jezelf twijfelen...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
chaseaddict
|
Berichttitel: Geplaatst: 30 sep 2005 08:58 |
|
Geregistreerd: 12 maart 2002 13:12 Berichten: 636 Woonplaats: Nijmegen
|
Ja inderdaad. Nou zijn er volgens mij ook wel een berg trompettisten die wel altijd veel te hard spelen, maar dominant en in de kern wordt door menig klarinettist vaak verward met te hard. Het probleem ligt denk ik bij het feit dat veel orkestleden nog nooit echt "actief" naar lichte muziek hebben geluisterd. Je moet hier mee bezig zijn geweest wil je dit kunnen waarderen. Het is hetzelfde als met filmmuziek, er zijn maar weinig mensen die daar op de manier naar luisteren als wij muziekfanatici doen. Wij horen wat voor onmogelijke dingen er allemaal gespeeld worden en hebben daar diep respect voor.
Zij horen spannende sfeermuziek bij de film, kun je ze niet kwalijk nemen, want daar is het voor bedoeld.
Ikzelf vind de intermezzo's die onze slagwerkgroep wel eens met concerten doet ook super-irritant. (sorry alex  ) Te hard en te lang......
Maar aan de andere kant, ik ben er natuurlijk ook nog nooit zo mee bezig geweest als zij, dus misschien als ik de moeite neem me er in te verdiepen, dat ik het wel kan waarderen.
Doe ik ook niet....
Marcel
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trompettor
|
Berichttitel: Geplaatst: 30 sep 2005 10:40 |
|
|
Tsja... ik schijn ook te hard te spelen...
maar ik zit naast iemand die NOG harder speelt..
@ marcel
ik vind die slagwerk intermezzos juist wel leuk
iedereen heeft recht op solos 
_________________ Met een Van Laar is niets te zwaar.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 30 sep 2005 12:55 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
|
Ik ben ervan overtuigd dat als je lichte muziek goed wil spelen er nooit sprake kan zijn van lelijk, ook niet in de oren van klassieke muzikanten. Soms is hoog met een scherp geluid functioneel in dienst van de muziek, maar veel vaker niet. Ik vind dat er heel vaak (zeker in amateur blaasorkesten) wel degelijk lelijk wordt gespeeld als de partijen noten hoger dan C3 bevatten. Daar bedoel ik jullie absoluut niet mee, want ik heb jullie nog nooit horen spelen. Zoals ik al eerder postte, vind ik dat het spelen van lichte muziek veel te vaak wordt opgevat als "lekker knallen" in plaats van de muziek zo muzikaal en expressief mogelijk en in de juiste stijl proberen te spelen.
Ik lijk wel een dominee, excuseer, stokpaardje!
PS Ik ben net naar de fimmuziek van The Incredibles aan het luisteren, mooi voorbeeld van functioneel Hoog en Hard (met Hoofdletters). Maar een zeer fraaie sound, zonder uitzondering.
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Dehaanmuziek
|
Berichttitel: Geplaatst: 30 sep 2005 13:03 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39 Berichten: 3151 Woonplaats: Kortenhoef
|
chaseaddict schreef: Ikzelf vind de intermezzo's die onze slagwerkgroep wel eens met concerten doet ook super-irritant. (sorry alex  ) Te hard en te lang......
Ieder z'n smaak!
Als je iets niet mooi vindt wordt het al snel irritant, en ook ik vind lang niet al het slagwerk mooi1 Net zoals ik lang niet alle trompetmuziek mooi vind!
Ik heb weinig bigband ervaring (helaas) maar weet wel dat er daar meestal steviger gespeeld wordt dan in een harmonieorkest1
Daarom is het in een bigband vaak ook makkelijker om die hoge noten er uit te knallen! In een harmonie is het snel te hard, moet je dus ingehouden zitten spelen en komen die noten er niet of nouwelijks uit!
Als ik met les jazzduetten speel met m'n leraar kom ik ook wel eens f3 tegen! Doordat de tweede stem dan lekker stevig ondersteunt komt die f er vrij 'gemakkelijk' uit!
Maar bij de harmonie moet ik ook een f3 spelen (ook een slotnoot, vanavond concert in Baarn) maar omdat ik daar niet te hard mag komt ie er 3 van de 4 keer beroerd uit!
En ben nu nog snipverkouden ok, dus zal het wel helemaal waardeloos gaan! 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
UUNK
|
Berichttitel: Geplaatst: 30 sep 2005 15:22 |
|
Geregistreerd: 26 jul 2003 19:56 Berichten: 100 Woonplaats: Tilburg
|
Yamahaddatdangezegd schreef: Ik ben ervan overtuigd dat als je lichte muziek goed wil spelen er nooit sprake kan zijn van lelijk, ook niet in de oren van klassieke muzikanten.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. In "lichte" muziek word vaker meer dan een 3-klank gebruikt in de harmonieen.(ik bedoel niet dat in "klassieke" muziek alleen maar 3-klanken gebruikt worden)
Zo kan ik me voorstellen dat als je dat niet gewend bent je een G7alt accoord niet mooi vindt klinken, omdat het opeens veel dissonanter klinkt dan je gewend bent.
Of het eindigen op een Cmaj7 11
Daarbij vind ik dat om sommige sounds te maken op je trompet je sterkte al behoorlijk hard moet zijn.
|
|
| Omhoog |
|
 |