UUNK schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. In "lichte" muziek word vaker meer dan een 3-klank gebruikt in de harmonieen.(ik bedoel niet dat in "klassieke" muziek alleen maar 3-klanken gebruikt worden)
Zo kan ik me voorstellen dat als je dat niet gewend bent je een G7alt accoord niet mooi vindt klinken, omdat het opeens veel dissonanter klinkt dan je gewend bent.
Of het eindigen op een Cmaj7 11
Daarbij vind ik dat om sommige sounds te maken op je trompet je sterkte al behoorlijk hard moet zijn.
Je bedoelt natuurlijk CMaj7 #11
In de klassieke muziek die ik doorgaans luister zitten heel wat meer "tensions" dan in de meeste lichte muziek. Of zoals iemand (ik weet niet meer wie) het zo kernachtig uitdrukte: In Jazz zit niets wat ook in klassiek zit, behalve Groove. Ofwel: Akkoorden die ons nu modern in de oren klinken zijn klassiek gezien al 100 jaar oud (of ouder). Maar ik snap wat je bedoelt.
Wat betreft sterkte ben ik het helemaal met je (en Erik) eens, maar dat wil niet zeggen dat het lelijk moet zijn.
Nog een anekdote:
Wim Both zit in een cafeetje wat te babbelen en komt wat mensen van het concertgebouworkest tegen. Ze stellen zich voor en zeggen wat voor instrument ze spelen. Wim zegt: ik ben van de afdelling Hoog, Hard en Lelijk, waarop een van zijn gesprekspartners opmerkt: Ah, dan moet jij Wim Both zijn.
Schijnt echt gebeurd te zijn, doch hevig vervormd, want ik heb 't uit de vijfde hand (of meer).
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL