trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Schoonmaak intrument
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 23:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Schoonmaak intrument
BerichtGeplaatst: 31 okt 2002 14:14 

Wat is volgens jullie de beste manier om je instrument schoon te maken?

Ik haal hem een keer in de maand helemaal uit elkaar en leg hem dan in bad met een water temperatuur van 39-40 graden. Daarna met de borstels goed schoon boenen, afspoelen, drogen en weer in elkaar zetten.

Ik heb weleens verhalen gehoord dat warm water heel slecht is voor je instrument. Is dit waar?

Laat het alsjeblieft weten, want ik ben er hier achter gekomen dat ik een hele goede trompet heb (Holton MF-horn st302) en het zou zonde zijn als....

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 okt 2002 14:48 

Niks mis mee!
alleen als het een gelakt instrument is inderdaad goed afdrogen
(Het beste ook iedere keer na het spelen even; zweet!) anders gaat je lak er echt aan (kan het weten :wink: )

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 okt 2002 15:44 

Het is een verzilverd instrument, maar het goudkleurig koper komt er al goed doorheen op de plekken waar de vorige gebruiker zijn handen hield. :x :!: :!:

Om dit enigszins te verbergen heb ik zo'n leren hoesje om mn ventielen. Misschien een tip voor deze of gene. :idea:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 okt 2002 16:03 

[quote="Soul Man"]Het is een verzilverd instrument, maar het goudkleurig koper komt er al goed doorheen op de plekken waar de vorige gebruiker zijn handen hield. :x :!: :!:

Ik heb juist zo'n plek waar mijn vinger de beker raakt, heeft daar iemand misschien een TIP voor ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 okt 2002 16:06 

Ik zou eens naar een muziekwinkel of instrumentenmaker/reparateur gaan. Daar schuren ze en lakken ze hem. Of dit ook bij de verzilverde instrumenten gaat weet ik niet, maar je kan allicht eens informeren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2002 09:00 

Voor een plekje op de onderkant van de beker kun je blanke nagellak gebruiken (van die doorzichtige dus, geen rode :lol:) Plekje eerst goed schoonmaken en dan netjes afdekken met de lak. Je ziet het bijna niet, het beschermt goed en is zeer slijtvast. Overigens gaat het er ook redelijk eenvoudig vanaf als je dat wilt. Op een van mijn instrumenten heeft een reperateur eens een kaal plekje verzilverd. Na twee maanden was het al weer kaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2002 09:33 

C4 schreef:
Voor een plekje op de onderkant van de beker kun je blanke nagellak gebruiken (van die doorzichtige dus, geen rode :lol:) Plekje eerst goed schoonmaken en dan netjes afdekken met de lak. Je ziet het bijna niet, het beschermt goed en is zeer slijtvast. Overigens gaat het er ook redelijk eenvoudig vanaf als je dat wilt. Op een van mijn instrumenten heeft een reperateur eens een kaal plekje verzilverd. Na twee maanden was het al weer kaal.

Dank je voor de tip, ik zit zelf te denken aan een mooi rose kleurtje...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 nov 2002 10:19 

Bij een boekhandel of bibliotheek kun je ook vragen of ze een stukje boeklon voor je hebben, dat spul waar ze boeken mee kaften, werkt uitstekend. Een soort heel dun plakplastic, onzichtbaar en onderhoudsvrij.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur