trompet.nl > forum > Toon onderwerp - cool down
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 10:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2005 16:43 

Het zwaarste stuk aan het eind komt me wel erg bekend voor. Maar geen bijtende opmerkingen bij ons.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2005 07:27 

Dat van die bijtende opmerkingen valt ook wel mee, hoor!

On topic: zelf doe ik soms ook wel een soort cooling down, zeker na een zware repetitie, concert of les. Gewoon om m'n lippen een wat meer ontspannen gevoel te geven! En flink blijven flutteren, dat is zo'n beetje een automatisme geworden. Ik heb vaak niet eens in de gaten dat ik het doe! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 okt 2005 17:08 

Bij ons gaan we na een zware repetitie gewoon in de kantine zitten, voor zo mogelijk een totale ontspanning voor alle spieren. :D

De warming up vindt ik belangrijker, als deze goed gebeurt zul je het ook langer volhouden.
Als de dirigent daaraan niet wil mee werken doe ik het zelf wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 okt 2005 10:09 

De lippen en lipspieren zijn maar een onderdeel van het hele systeem. Als je lichaam/systeem moe word dan uit het zich oa bij de mondspieren. Lichamelijke rust kan ook erg belangrijk zijn

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2005 11:36 

Als lippen na lang spelen verzuurd zijn kun je 3 dingen doen om dat melkzuur weer weg te krijgen:
-Rust
-Massage (klinkt raar, maar het kan wel en het werkt ook nog)
-Cooling down
Natuurlijk herstellen je lippen door rust, maar wil je dit herstelproces versnellen, zul je toch aan een massage of cooling down moeten.

Een voorbeeld om je lippen veilig een soort massage te geven is dmv een Labellostift. Aan je handen zitten te veel bacterien, en (mits de stift schoon is) aan de Labello niet.
Let wel op dat je niet te hard duwt, want voor je het weet zit heel je gezicht onder de Labello. Een bijkomend voordeel is de vitamine B in Labello, die weer goed voor de huid van je lippen schijnt te zijn

Een cooling down bestaat in de sportwereld uit het voortzetten van de gedane inspanning, op een lager niveau. Je spieren gaan dan zelf over tot afbraak en afvoer van melkzuur.
Voor het blazen lijkt het mij dan logisch dat het zacht spelen van lage noten, lage bindingen enz dit proces zou kunnen bevorderen.
Bij mij werkt het iig wel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2005 11:41 

Vandaar dat ik flutteren aanraad. Dan doe je hetzelfde als lage tonen spelen maar dan zonder instrument aan je hoofd.

Maar verwacht er niet al te veel van, rust is het beste. Todat je lippen weer fris aanvoelen. Soms duurt dat langer als een dag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 okt 2005 21:52 

Labello is echt fataal voor m'n lippen. Ik moet er ook zeker op letten dat ik niet teveel met lippenstift te maken krijg. Kan soms best wel eens vervelend zijn in sommige situaties :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur