trompet.nl > forum > Toon onderwerp - beetje last van zenuwen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2005 18:30 

Hoi Hugo,

Heel erg bedankt voor je adviezen.
Hoop dat het getril op den duur afneemt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2005 18:33 
Moderator

Precies: gezonde spanning is prima, maar het mag niet overheersen. Als dat dan toch gebeurt en het uit zich in trillen (vaak de onderlip) dan moet je daar zo snel mogelijk weer van af zien te komen. Daarbij leiden meerdere wegen naar Rome. De manier zoals Hugo schetst lijkt me ook perfect. Bij mij was het dus meer een kwestie van erg veel spelen van de koralen etc etc, waarbij je dan vanzelf weer spanningsvrij gaat spelen en
mij er als het ware toe brachten en het vertrouwen gaven dat ik na de kerst-periode die ene stemnoot en de paar gedragen passages die je vij de "normale" muziek speelt weer aankon. En als het dan een poosje goedgaat denk je er niet meer aan. (tot je hoort/ziet/leest dat een ander er problemen mee heeft en dat is het goed als je elkaars ervaringen via dit forum kunt uitwisselen)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2005 21:12 

Einayag schreef:
Hoi Hugo,

Heel erg bedankt voor je adviezen.
Hoop dat het getril op den duur afneemt.

Het komt wel goed!! Ik heb het heel erg gehad, bij het afstemmen, een ietwat solistisch partijtje, les... noem maar op en het is ook goed gekomen :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 nov 2005 10:53 

Fijn om te lezen dat het weer goed is gekomen!
Dan is er voor mij ook nog hoop :wink: :lol:

Bedankt voor jullie tips en adviezen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2005 22:52 

Goed om te lezen hoeveel trompettisten er zijn die gruwelijk zenuwachtig kunnen zijn.
Niet uit leedvermaak hoor, maar de herkenbaarheid die ik er in terugvind.
Ook ik heb er last van, helaas, maar ik wil er een paar mogelijke tips bijdoen die mij geholpen hebben.
1. Is reeds vermeld, maar goede conditie uitgerust en rustigaan doen voor je optreden helpt.
2. Probeer en leer te accepteren dat je foutjes kunt maken, en weet daarbij dat het echt zo is dat de allerbeste muzikant wel eens een foutje maakt, en hoe beter ze zijn hoe harder ze aankomen bij jezelf, maar ook bij het publiek.
Acceptatie dus, een lang leerproces dat wel.
3. De partij of solo waarvoor je je zenuwachtig maakt, wel goed instuderen maar ook eens een paar dagen overslaan in je thuisrepetitie.
4.Mij heeft het een keer geholpen vlak voor een erg belangrijk concert, wat meer je eigen tussen de mensen begeven, en veel sociale contacten leggen, veel trompetten uitproberen in muziekzaken waar veel muzikanten rondlopen.
5. En als laatste, haal een paar keer diep en laag adem net voor je inzet, en kijk naar een niets zeggend voorwerp in de zaal, bv een lamp of een lege stoel een schilderij oid.
6 O nee nog een, wel een beetje wazig maar het kan helpen als je bv iets in gedachten tussen jou en het publiek plaats, een bloemenveld, een muur of wat dan ook, heet dat een metafoor?

Groeten en succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2005 00:14 

Goede tips allemaal Toeteraar!

Vooral tip 3 met name. Zelf heb ik ook die ervaring dat als je, tot voor de dag van een belangrijk "iets", blijft oefenen ergens op, je drie zo onzeker bent ipv dat als je
het even twee dagen zou laten rusten.

Beetje rare zin geworden maar als je hem drie keer leest dan kom je er wel uit geloof ik.
:roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2005 09:47 

Als ik iets heel belangrijks moet doen, studeer ik dat gewoon zo goed mogelijk, maar probeer het daarna ook los te laten. Ook probeer ik bv. een lastig trekje of meerdere lastige dingen uit het hoofd te leren....je staart je niet meer blind op de bladmuziek...
Het moment dat ik het uit mijn hoofd kan spelen, is voor mij ook het teken dat het technisch in mijn vingers zit.
Iets totaal anders doen vlak voor het moment supreme helpt bij mij ook erg goed. Iets wat totaal niet met muziek te maken heeft, bv. filmpje pakken, hapje eten op de avond voor de grote dag...lekker stappen ( met mate dan :wink: )
Ben zelf eens vlak voor een auditie nog een weekend naar Parijs geweest...heerlijk..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2006 15:26 

goede tips wel, hoop dat ze werken. Zelf krijg ik bij examens ofzo echt zo'n droge bek dat er geen fatsoenlijk geluid meer uitkomt (naar mijn mening dan) en daar zit je dan zo op te focussen dat het fout gaat.

Ook als ik een fout maak kan k bijna garanderen dat ik er nog meer ga maken omdat dan heel mn concentratie weg is. Mijn leraar heeft gezegd dak gewoon door moet spelen, en daar moet ik zelf op oefenen, omdat ik in de les gwoon de neiging heb elke fout te verbeteren.

solos, ook al zon leuk verhaal. Vlak voordat je gaat spelen begint het al: O jee dadelijk ben ik. Ok nog 2 maten, nog 1 en dan speel je. Het begin gaat ok, maar hoe dichter je bij het einde komt hoe slechter het gaat. Gelukkig is dat bij mij wel over gegaan. Voortaan denk ik gewoon dat het Mijn solo is en als er wa fout gaat kan me het niet zoveel meer schelen. Jammer dat ik dat bij examens gewoon niet kan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur