trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet op jonge leeftijd?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 16:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2005 10:03 

Ik was 5 en half toen ik begon op een oude signaal hoorn. Op mijn 6e ben ik met ventielen begonnen bij een speeltuinvereniging... en net zoals Erik zei, op een cornet. Een trompet is dan echt te groot.
Ik weet nog dat tijdens het wisselen, wanneer een tand net was uitgevallen, mijn lip daar opbolde. Maar dat corrigeerde ik waarschijnlijk op een of andere manier want ik ben er nooit even tussenuit geweest.
Zorg voor een goede leraar die oa let op hoeveel druk er op de tanden komt. Na een poos spelen was het inderdaad net of ik met mijn tong mijn voortanden weer naar voren kon duwen... het is een tijd geleden... maar zo herinner ik het mij, het zou best onzin kunnen zijn. Mijn tanden zitten overigens nog goed, ben nu 36.

Ik heb ook een half jaar op blokfluitles gezeten, 2e klas lagere school, maar heb daar niets, maar dan ook helemaal niets van opgestoken. Ik vond het geen leuk instrument en deed er ook helemaal niets aan... mazzel dat ik toen al cornet blies. Ik kan me voorstellen dat wanneer dat mijn eerste kennismaking was met de muziek, dat ik dan misschien wel was afgehaakt.

hopelijk heb je hier wat aan.
Trompet spelen is echt het leukste dat er is!

groet
Ruli

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2005 00:01 

Ruli schreef:
Trompet spelen is echt het leukste dat er is!

groet
Ruli

En zo is het :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 nov 2005 14:33 

mijn man was 4 toen hij begon met trompet spelen.
Op en trompet (Connstellation) en niet op een cornet.

Dat ging prima en nog steeds ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2005 11:35 

Ik denk dat het het handigst is om sowieso zeker te zijn dat een kind zijn voortanden heeft gewisseld, misschien de hoektanden ook.
Ik heb er een paar gezien die niet eens meer konden spelen zonder voortanden.

Profiel  

Berichttitel: Re: Trompet op jonge leeftijd?
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 11:55 

Minke schreef:
Beste trompetliefhebbers,

Net als jullie is mijn zoon gek op het bespelen van een trompet. We hebben een oud legermodel waar hij fanatiek mee wil oefenen. Hij krijgt er een enorm geluid uit. Ook isolatiebuizen van electriciteitsleidingen worden gebruikt, en blijken zeer melodieus. Hard en zacht blazen gaat allemaal prima! Maar hij is pas 4...
We tomen zijn enthousiasme af en toe een beetje in, omdat we niet weten wat de effecten van het trompet spelen zijn (en dan bedoel ik niet bij de buren...). We hebben al aan verschillende mensen gevraagd of het spelen op zo'n jonge leeftijd wel kan (gaan z'n tanden niet verkeerd groeien, hoe zit dat met ademtechniek etc). Hij blijkt goed te blazen (geen bolle wangen), maar verder komen we niet echt. Daarom wil ik graag in het forum het volgende voor leggen:
Wij willen hem z'n plezier graag gunnen. Kunnen wij hem daarom een echte, tweedehands trompet geven als hij eind deze maand 5 jaar wordt, of is dat te vroeg? Zo ja, welk merk? We dachten zelf aan een pocket model (of bestaan er kindermaten?). Op Internet staan ook rode of blauwe modellen. Verschillen die van koperen modellen? Hoe zit dat met z'n tanden? Kunnen die scheef groeien door het blazen op een trompet? Moet er voor kinderen een apart mondstuk gekocht worden? Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Alvast bedankt voor het meedenken!
Minke

Pas alleen op dat hij het niet beu is binnenkort. Zou jammer zijn, want waarschijnlijk komt de ambitie dan niet meer terug.
Een jaar op 9 is de mooiste leeftijd

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2006 14:47 

Ik ben ook zeer vroeg begonnen met spelen, mijn vader is trompettist en als hij thuis aan het studeren was liet hij mij ook blazen, ik was 1!
Ik heb er geen blijvende schade aan ondervonden, vond het allang leuk. Zolang je je kind geen verkeerde dingen aan leert lijkt t mij prima.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2006 08:26 

Mijn jongste leerling op de muziekschool is 6 en daarmee gaat het hartstikke goed. Ik weet natuurlijk niet hoe zich dit verder ontwikkelt, maar hij is hartstikke enthousiast en gaat als een trein.

Na enkele proeflessen op een oude trompet van de muziekschool hebben de ouders op mijn aanraden een cornet aangeschaft. Jupiter maakt een heel mooie voor weinig geld.

Wat betreft het wisselen van tanden, ik las lang geleden in de ITG journal een verhaal over een 7-jarig engels talentje die op dezelfde dag dat zijn voortanden uitvielen Neruda moest spelen en dat bleek gewoon goed te gaan. Het hoeft dus niet automatisch te betekenen dat je niet meer kan spelen. Ik denk dat het mondstuk bij jonge kinderen zo groot is dat het vooral op het tandvlees rust en niet op de tanden...

http://www.trumpetguild.org/news/news04/087callum.htm

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur