trompet.nl > forum > Toon onderwerp - DIT
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 19:45 

Marnix, ik verdiep me sinds ongeveer een jaar in de methodieken van Bill Adam. Daar hoort buzzen niet bij, zelfs niet op het mondstuk. Als je de indrukwekkende lijst ziet van studenten van hem dan snap je dat dit geen hocuspocus is. Het maakt ook niet uit of je klassiek/ jazz/ lead o.i.d. speelt. De 1e trompettist van de Berliner Philharmoniker is een student van hem maar ook de huidige trompettist van Earth, Wind & Fire. Zegt me genoeg denk ik.
Als je zijn principes over het trompetspelen leest dan besef je dat buzzen niet persé hoeft te betekenen dat je hiervan beter trompet gaat spelen, hoewel dat voor sommigen wel het geval kan zijn (iedereen is tenslotte anders). Buzzen heeft mij al die jaren ook niet beter gemaakt. Wel het blazen van lucht door de leadpipe (stembuis eruit halen) net zo lang tot je een mooie resonante klank krijgt (Bill Adam). Dit gevoel is het gevoel wat je ook moet hebben bij het echte trompetspelen.
Er is zoveel van te ontdekken. Kijk b.v. op de Bill Adam Tribute website http://everythingtrumpet.com/Bill-Adam/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 19:52 
Moderator

das heel mooi, voor mij volstaat het buzzen wel, evenals voor de hele berg mensen van de Amsterdamse trompetklas ( en daar weer de leerlingen van ).

En wie van wie les heeft gehad, vind ik eerlijk gezegd nikszeggend, uiteindelijk moet je het gewoon zelf doen, weet je. En een methode draagt daaraan bij, maar het is toch je eigen kwaliteit. Je wordt niet aangenomen omdat je leerling van iemand bent, maar omdat je het beste speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 20:07 

Ja , dat klopt. Mijn ex-leraren ( ook niet de minste) adviseerden ook het buzzen. Op een workshop van Bobby Shew kwam zelfs het "free-buzzen" ter sprake. Ook James Stamp is een grote voorstander van buzzen.
Ik ben aan het zoeken geweest naar oplossingen omdat mijn spel dramatisch naar beneden kelderde. Ik kwam er achter dat ik alles veel te veel analyseerde tijdens het speelde en het meest belangrijke, ik had een enorme spanning in m'n lichaam opgebouwd als ik ging spelen. Buzzen hielp niet, ik vond het alleen maar erger worden. Het werd uiteindelijk een barriére om die trompet uit die koffer te halen.
Via het forum van Bill Adam student Pat Harbison ben ik uiteindelijk wijzer geworden.
Zo zie je, iedereen is anders (gelukkig maar!) :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 20:14 
Moderator

Hulde, maar ik vraag me wel eens af bij de mensen die zeggen dat buzzen niet werkt, in hoeverre ze het echt goed geprobeert hebben. Buzzen is een ding, goed buzzen is iets anders.

begrijp me goed, ik heb het hier heel algemeen ( zie mijn sig ) over bijvoorbeeld een docent die het buzzen maar half aanleert. Buzzen moet je goed doen, of je moet het laten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 20:26 

Uiteindelijk telt het eindresultaat. Wat maakt het dan uit of je dat hebt bereikt door ieder dag tien minuten op je kop te staan of door andere methodes. Ik heb wel eens een trompettist de meest afschuwelijke geluiden horen maken tijdens zijn warming-up. Tot het moment dat hij ging spelen........... 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 dec 2005 01:14 

Buzzen werkt wel, net zoals het potloodtruckje. Maar het zijn allemaal maar oefeningen om de spieren te sterken. Niet om de spieren te trainen waar een noot precies zit. Je spant je spieren veel meer aan dan bij het trompetspelen dus je moet dat niet 1 op 1 overnemen anders krijg je een veel te gespannen embouchure zoals het Farkas embouchure met een gestrekte kin. Dat is onnodig voor het trompetspelen en levert alleen maar problemen op.

Zonder buzzen kom echter net zover of nog verder. Omdat je niet buzzt als je trompet speelt. De embouchure krijgt niet dezelfde informatie als er geen trompet in het spel is. Probeer maar eens een toonladder te buzzen en daarna dezelfde toonladder op de leadpipe te spelen. Dat lukt je niet (zo makkelijk). Bill Adam zegt dan ook terecht dat de trompet een statisch instrument is,. Je moet niet proberen de trompet aan jou te laten aanpassen, maar jij moet je aanpassen aan de trompet.

Dat verschil in inzicht van wel of niet buzzen heeft in principe niets te maken met jazz of klassiek. Een jazz trompettist speelt even goed in de kern en moet ook goed intoneren. Die informatie zit dan ook meer tussen je oren dan in de embouchure.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 dec 2005 11:17 

Mijn indruk is dat buzzen (met name op het mondstuk, of met alleen de leadpijp) met name een goede oefening is voor de oren.
Onze dirigent, zelf trompettist, laat ons (de kopersecties van mijn harmonie) af en toe wat dingen op alleen het mondstuk spelen, en het bevordert de intonatie enorm: na zo'n oefening klinkt het geheel veel beter, omdat iedereen beter in de kern van z'n instrument speelt, en met name een betere voorstelling heeft van de noot die hij gaat spelen.
Misschien is dit effect minder sterk met betere muzikanten (die van zichzelf al beter intoneren), maar ik sta elke keer weer versteld van het effect.
Bijkomend voordeel is dan dat je efficienter en zekerder gaat spelen, en het dan lijkt of je uithouding en range verbeterd zijn (dat zijn ze dan ook, maar niet omdat je spieren sterker zijn, maar omdat je ze beter gebruikt).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur