trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tellen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2005 14:33 

Je kunt ook beginnen met het spelen van stukken in 1-kwartsmaat. Staan die toevallig in Arban III ?? :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2005 15:19 

Een tip die ik op mijn eerste les heb gekregen is dat je mee moet ademen in het ritme ook al ben je niet aan het spelen. Dit helpt op het moment dat je moet invallen. Je zit meteen in het juiste tempo waardoor je zelfverzekerder kan invallen...

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2005 11:02 

Ik heb al van een aantal gerenomeerde trompetisten en andere goede muzikanten vernomen, dat je eigenlijk niet met je voetje moet tikken. Je moet "DANSEN". Ze bedoelen niet dat je de Foxtrot of de Cha Cha gaat staan doen terwijl je speelt, maar dat je met je hele lijf meeswingt op het ritme van de muziek en dat je je daarbij ook inleeft in de sfeer. Dit hoeft niet eens waarneembaar te zijn voor het publiek. Al vindt het publiek het leuker om te kijken naar een orkest dat zelf meeswingt, dan een orkest wat totaal geen emotie uitstraalt. Wat dan overigens ook tot uiting komt in de muziek.

Na een tijdje gaat dit als vanzelf en swing je de pan uit. Bijkomend voordeel is tevens dat je niet meer uit de maat kunt vliegen aangezien je hele lijf in de muziek mee gaat. Nog een voordeel is dat, wanneer er een break of solo aan de gang is, je niet van die irritante tikken hoort van die voetjes.

Veel succes en SWING IT BABY!!!!!!!!!!!!!!! 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2005 11:32 

ik tik toch lekker met mn voetje... als je een ritme tegenkomt waar je helemaal niet uitkomt.. dan heb je aan je swing ook niks en je voetje bied dan de redding 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2005 12:44 

Ook het tikken van de voet hoeft niet zichtbaar/hoorbaar te zijn voor het publiek!
Maar het helpt zeker om goed in de maat te blijven spelen!
Voorwaarde is dan wel dat je in het bezit bent van enig maatgevoel, want soms zie ik mensen met hun voet wiebelen op de meest onzinnige manieren, het liefst zo weinig mogelijk op de tel!
Dus hoe je het ook doet, met je voet of je hele lichaam, de basis moet er al wel zijn, anders werkt het alleen maar tegen je!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2005 17:18 

dank je voor de tips.
het gaat al wel een stukje beter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2005 17:20 

als je voor mij iets wil scannen graag, kan ik gelijk oefenen:)

Girlpower schreef:
Ik vond dat ook altijd moeilijk. Maar je kunt het heel goed leren. Door klap-zing oefeningen. Gewoon de tellen klappen en het ritme zingen. Waarschijnlijk zal het heel moeilijk voor je zijn om door te blijven klappen. Of je zult klappen, naar hoe je het ritme zingt. Heb je les?
Het kan zijn dat je bijvoorbeeld door triolen, cyncope enz. uit het ritme raakt. Dan kun je gerichter aan het werk gaan. Maar het word vooral veel oefenen, zeg ik uit ervaring. Mijn leraren schreven altijd ritme oefeningen uit als je wilt kan ik wel zo'n blad voor je inscannen. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2005 20:30 

Ik tel altijd in gedachte mee met lange noten, dan weet je ook meteen wanneer je de noot af moet sluiten.
Snellere ritmes tel ik meestal niet, die tel ik eerst uit en als ze in mijn gehoor zitten probeer ik gewoon het tempo vast te houden.
Succes met oefenen!!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur