trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ergenissen tijdens een optreden.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 11:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 184 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2005 23:02 

Zodra ik teveel druk achter mijn ogen voel, minder ik gewoon. Of de dirigent dat nu leuk vindt of niet. :D Ik probeer de adem de volgende keer wat netter te doen en dan is het tot nu toe altijd nog gelukt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2005 10:54 

broek76 schreef:
een rood hoofd lijkt me ook niet erg maar ik heb er toch wel eens last van gehad(sterren zien en accute hoofdpijn)maar dat was vrijwel meteen over toch denk ik dat het niet echt gezond kan zijn

Sterren zien en dergelijke is mij ook wel eens overkomen, maar dat heeft volgens mij meer met de ademhaling te maken, je haalt dan te weinig verse zuurstof binnen.
Een rood hoofd heeft volgens mij meer te maken met de druk die wordt gezet om hoog te spelen meestal in ffff.
We zijn in iede geval in een goed gezelschap. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2005 11:22 
Moderator

Ik denk eerder het tegenovergestelde: teveel zuurstof en te weinig koolzuur
Dit verschijnsel is dus (even) hyperventileren.
Hyper staat voor : hoog(tempo van-) ; en ventileren voor: ademhalen
Door het blazen, zeker als we hoog en hard blazen, halen we met het snel en veel inademen te veel zuurstof naar binnen en blazen teveel koolzuur naar buiten; gevolg:
onbelans in het bloed en even duizelig
Volstrekt niets om bang voor te zijn.
Hyperventilatie is pas echt vervelend als het wordt veroorzaakt door stress: onbewust halen we sneller en meer adem dan nodig is, waardoor er veel vervelender verschijnselen kunnen optreden. Hoog (borst) ademen veroorzaakt trouwens sneller hyperventilatie dan laag(buik) ademen. Na een inspanning (hardlopen o.i.d.) halen we automatisch meer (door snel en hoog ademen) zuurstof binnen omdat we dat dan wel nodig hebben.Dus nogmaals als we snel en veel ademen bij trompetspelen kan het verschijnsel hyperventileren (in dit geval sterretjes zien) zich ook een beetje voordoen en verdwijnt dan weer snel als we weer een rustiger fragment spelen of stoppen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2005 11:38 

Volgens mij heeft het inderdaad met ademen te maken. Hoe beter mijn ademtechniek werd, de afgelopen jaren, hoe minder last ik kreeg van een rood hoofd, en hoe beter in de kern (en met mooier geluid) de hoge noten eruit kwamen. Hoe makkelijker het gaat, hoe mooier het klinkt, lijkt me zo.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2005 12:07 

diederik schreef:
Ik denk eerder het tegenovergestelde: teveel zuurstof en te weinig koolzuur
Dit verschijnsel is dus (even) hyperventileren.
Hyper staat voor : hoog(tempo van-) ; en ventileren voor: ademhalen
Door het blazen, zeker als we hoog en hard blazen, halen we met het snel en veel inademen te veel zuurstof naar binnen en blazen teveel koolzuur naar buiten; gevolg:
onbelans in het bloed en even duizelig
Volstrekt niets om bang voor te zijn.
Hyperventilatie is pas echt vervelend als het wordt veroorzaakt door stress: onbewust halen we sneller en meer adem dan nodig is, waardoor er veel vervelender verschijnselen kunnen optreden. Hoog (borst) ademen veroorzaakt trouwens sneller hyperventilatie dan laag(buik) ademen. Na een inspanning (hardlopen o.i.d.) halen we automatisch meer (door snel en hoog ademen) zuurstof binnen omdat we dat dan wel nodig hebben.Dus nogmaals als we snel en veel ademen bij trompetspelen kan het verschijnsel hyperventileren (in dit geval sterretjes zien) zich ook een beetje voordoen en verdwijnt dan weer snel als we weer een rustiger fragment spelen of stoppen.

Je hebt hyperventileren mooi uitgelegd, maar ik denk niet dat dat de oorzaak is. We blazen immers voldoende uit voor we opnieuw inademen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2005 12:10 

Guus schreef:
We blazen immers voldoende uit voor we opnieuw inademen...

Nou, de ademhalingsproblemen die ik veel had hadden meer te maken met te veel inademen dan met niet genoeg lucht kunnen krijgen, oid. Maar dat voelde ik niet als teveel druk op mijn hoofd ofzo, meer gewoon hijgerigheid en hele hoge adem.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2005 12:15 

Ok, misschien was ik teveel van mijn situatie uitgegaan... Ik heb namelijk ook wel eens zwart voor mn ogen gehad tijdens het spelen. Maar had toen meer het idee van een zuurstofgebrek of beknelling door de inspanning dan een overschot. Ik had iig genoeg uitgeblazen.... Het heeft in ieder geval te maken met verkeerde ademhaling.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2005 15:55 

ik merk inderdaad wel ooit dat ik eigenlijk te weinig uitadem voor ik opnieuw inadem en dan vooral op snellere hoge stukken daar moet ik dan maar eens aan gaan werken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 184 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur