trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventielen blijven hangen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2005 15:54 

Zo'n vier weken geleden heb ik mijn ventielen met Cif behandeld!
Voor die tijd moest ik ze zeker eens in de week smeren, maar nu lopen ze (na vier weken, dus) nog steeds als een trein!
Het werkt dus wel!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2005 15:56 

polijstpoeder....
dat doe je erop.. en dat laat je het inweken in water, dan loopt het als ... een trein :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2005 19:41 

Dehaanmuziek schreef:
Zo'n vier weken geleden heb ik mijn ventielen met Cif behandeld!
Voor die tijd moest ik ze zeker eens in de week smeren, maar nu lopen ze (na vier weken, dus) nog steeds als een trein!
Het werkt dus wel!

Ik heb dezelfe ervaring.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2005 09:39 

Ik had ook hetzelfde probleem, van alles geprobeerd. Andere olie, schoonmaken etc.
Ben toen naar Hub gegaan en die heeft m echt goed schoongemaakt (hoe weet ik niet precies), er zaten ieder geval filmpjes van olie op de ventielen (na 3 jaar). Ik heb m'n trompet gewoon een opknapbeurt bij hub gegeven (a 40 euries), ik heb hem er 50 gegeven want echt ik kreeg een geheel nieuw instrument terug.
Alles was gewoon nieuw! Zoals hij poetst kan niemand :wink: :P

Daarna heb ik er nooit meer last van gehad..............

Profiel  

Berichttitel: schoonmaken en hybrid gebruiken
BerichtGeplaatst: 24 okt 2005 13:58 

Mijn Pa en ik ondervonden hetzelfde probleem met onze nieuwe Van Laar trompetten.
Na de aanschaf van een flesje Hybrid (op advies van Terpstra muziek - waarvoor dank!) en het volgen van de gebruiksaanwijzing (in bad met sterk ontvettend citroen afwasmiddel + gebruik van het REKA schoonmaaksetje), vervolgens Hybrid olie erop en sindsdien op mijn B3 geen enkele vastloper meer. Heb wel eerder problemen ondervonden met de hettman producten (misschien toeval?). Vervolgens teruggevallen op de 70 jaar in gebruik zijnde Holton olie, totdat we dus kennis maakte met Hybrid. Dus... alvorens de polijst technieken ter hand te nemen wil je wellicht eerst nog even het bovenstaande proberen. Wat er af gepolijst is krijg je er niet makkelijk meer bij.

Met muzikale groet,
Edo Masseurs

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2005 12:27 

Ik ben nieuw op dit forum.Ik wist nl.niet dat er een forum voor trompet was.
met betrekking tot haperen van een ventiel kan ik alleen mijn ervaring vertellen.
Ik vergelijk de ventielen met de zuigers van een motor.Je moet ze laten inlopen.De passing is bij de moderne trompetten vooral ook met de monel-ventielen strakker dan vroeger het geval was.Toen kon je gewoon naaimachine-olie gebruiken.
Toen ik een nieuwe trompet kocht,merkte ik thuis (altijd thuis nooit als je iets koopt),
dat het 1ste en 2de niet echt lekker liepen.Ventielen er uit en kijken wat er aan de hand was.Natuurlijk niets te zien.Toen herinnerde ik mij ineens,dat ik 2 flesjes olie had meegekregen en op mijn vraag waarom 2 flesjes,dat ik in het begin veelvuldig de ventielen moest smeren.Nou,ik heb veelvuldig de ventielen schoongemaakt en geolied en gecontroleerd of ik ze goed verticaal indrukte en na verloop van tijd was het probleem opgelost.
vr.groeten van
Antoni

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2005 15:25 

Vergeet niet bij een nieuw instrument behalve de ventielen schoon te maken ook de cilinder waar de zuiger in loopt ook schoon te maken voordat je er nieuwe olie aan
doet. Je hebt er een speciale aliminium pen voor waar je een doek in kunt vastzetten,
maar een doek om een potlood werkt even goed.
Dit geldt trouwens niet alleen voor nieuwe instrumenten maar voor alle instumenten.
Je moet het alleen vaker bij nieuwe instrumenten doen omdat door het inlopen meer
vijlsel gevormd wordt wat vaker afgevoerd moet worden, voordat het als
"schuurpapier" gaat werken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur