trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Toon klinkt 'gespannen'
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 10:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 15:27 

Ik heb ook het probleem dat mijn toon gespannen klinkt.
Vooral het openhouden van mijn keel en mijn tongpositie is een groot probleem.
Dit wordt dus opnieuw aanleren van een goede en relaxe blaashouding.

Ik maak vooral gebruik van Fitness For Brass.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 15:31 

gianni schreef:
ik ben het niet eens met trompettor als je schrijft dat Arban deel 1 makkelijker zou zijn dan deel 3. In de solo's en etudes van deel 3 zitten als je het goed bekijkt dezelfde bewegingen als die in deel 1 en 2. Allemaal even moeilijk dus, alleen zijn deel 1 en 2 uitgewerkt in oefeningen en is deel 3 de toepassing van de oefeningen.
en inderdaad: ik bedoel hier dus mee dat wanneer je deel 1 en 2 perfect kan spelen deel 3 niet meer moeilijk is.

Ik vind de volledige carnaval de venice moelijker als de losse tonslgaoefeningen uit de andere boeken, en de langtonen/bindingen etc.
maar met arban is het inderdaad zo: 1+2=3

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2005 19:45 

Vanuit mijn persoonlijke ervaring kan ik alleen vertellen dat deze problemen van gespannenheid bij het spelen als oorsprong vaak een gebrekkige ademsteun kennen. Blijf voldoende lucht onder je toon steken en haal alle benodigde lucht uit je middenrif. Wat dan (bij mij toch) vaak vanzelf weer gaat ontspannen is de keel.

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2005 17:54 

Hugo schreef:
Die ga ik uitproberen Tommy!! Lijkt me zinvolle oefening. Trouwens sommigen kunnen toch zo een hele toonladder zonder ventielen spelen?

In hoge register kan dat ja, mij lukt ook een stuke vanaf Bb ( nog niet volledig gespeeld :P )
Maar het schijnt ook ing lage register te kunnen ( wat ik uit tommy's tekst opmaak)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2005 18:19 

wat ook kan helpen bij een gespannen toon zijn lip-bends.

je laat de toon een halve toon zakken (bijv G naar FIS) zonder ventielen.
speel een G, laat je kin wat zakken (lees vergroot je mondholte) en geef wat meer lucht om de FIS te 'dragen'. keer dan terug naar de G. dit alles gebeurt gebonden.

wanneer deze oefening goed wordt uitgevoerd klinkt de tweede G beter dan de eerste.

wanneer je niet genoeg ademsteun (lucht) geeft op de FIS dan 'valt' de noot. dan zul je naar de lage C vallen. wanneer je ademsteun goed is kun je zelfs tot de E of Eb onder de fis gaan zonder ventielen.(en sommigen mss zelfs nog lager)
dus concentreer je bij deze oefening vooral op de lucht en denk niet te veel aan je lippen.

begin deze oefening op de lage C (dit zal relatief makkelijk gaan) en ga per halve toon omhoog. naarmate je hoger komt vergroot het belang van de ademsteun, en zal je noot sneller 'vallen' bij een tekort aan steun.

ook de stemming is belangrijk bij deze oefening. dus speel de binding mss twee maal na elkaar. de eerste keer met ventielen (ter controle van de toon) en de tweede maal met de 'lip-bend'.

dit is een goeie oefening om een goede lucht-lipopenings verhouding te vinden. het leert je ook wat 'op lucht' spelen. wanneer je deze oefeningen een tijd doet, kun je een vooruitgang merken in je uithouding. doordat je meer de lucht de toon laat maken, ipv je lippen.

edit: http://www.yamaha.com/artistmodelseries/index2.html

ik plaats er deze link nog even bij. kijk naar de video's . velen gaan over toon, en hoe je een goede ontspannen toon produceert... in sommige fragmenten worden lipbends gebruikt om het center van een toon te zoeken. het center is de perfecte toonhoogte van de noot die je speelt, met het meeste boventonen (dit is wat een toon mooi en ontspannen maakt)

http://www.oidv.net (up to date!)

Laatst bijgewerkt door tommy op 19 dec 2005 18:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2005 18:24 

Die ga ik uitproberen Tommy!! Lijkt me zinvolle oefening. Trouwens sommigen kunnen toch zo een hele toonladder zonder ventielen spelen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2005 21:28 

Dat klopt. Ik heb het mijn leraar vanmorgen nog horen doen! Het zelf doen is oeverigens een heel ander verhaal helaas!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2005 12:02 

mja dat gaat, maar dan moet je ook het omgekeerde doen en de toon een halve noot optrekken wat veel moeilijker is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur