trompet.nl > forum > Toon onderwerp - recht spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2005 10:13 

erikveldkamp schreef:
Hugo schreef:
Maar dan sta je op het concours en dan moet je het doen... Al die mensen kijken, je wilt jezelf (en eventueel je orkest) niet teleurstellen, hoge punten halen of in ieder geval toch na afloop complimenten krijgen.
En dan nog steeds stevig in je schoenen staan is niet iedereen meteen gegeven. En zeker als je een keer een slechte ervaring hebt gehad (ondanks goed oefenen) kan het heel moeilijk zijn. Ik spreek uit ervaring.

Daarom moet je ook met de muziek bezig zijn en niet met alles wat af kan leiden. Je moet sch**t hebben aan alles behalve de muziek. Dat is de enige manier.

En je goed voor bereiden natuurlijk, maar dat spreekt vanzelf.

Ik wil onmiddelijk toegeven dat dat de juiste mentaliteit is. Alleen niet iedereen KAN zijn aandacht volledig op de muziek richten. Je weet in je achterhoofd dat er een prestatie neer moet worden gezet en dat kan leiden tot een bepaalde mate van podiumvrees.
Een beetje stress is trouwens vaak wel goed, je presteert dan zelfs beter.

Volgens mij kunnen we uit deze discussie concluderen dat er mensen zijn (zoals erik en gert-jan) die zich helemaal kunnen laten gaan op elk moment en mensen die dat niet kunnen en last hebben van stress, plankenkoorts, noem maar op. Maar goed, daar zijn ook dingetjes voor die je kunt doen en die hierboven al ergens genoemd zijn.
Maar wat nog niet genoemd was volgens mij: Veel doen, zeker als je je zenuwen al redelijk onder controle hebt is het heel zinvol om vaak te soleren, jje went er dan aan en je doet een hoop positieve ervaringen op.
(Disclaimer: iemand die echt helemaal dichtslaat kan misschien beter maar niet veel gaan soleren, die zal dan alleen slechte ervaringen opdoen. Diegene kan beter eerst op een andere manier wennen aan optreden in het openbaar. )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2005 13:41 

er word inderdaad door sommige mensen wat gemakkelijk over gedacht denk ik.
ik heb ook een periode gehad dat het even niet ging en dat lag niet aan de voorbereiding want die was hetzelfde als daarvoor,ik heb er zelfs aan gedacht om het maar niet meer te doen.
om een of andere reden is het weer omgeslagen en nu lukt het weer maar vraag me niet hoe het komt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2005 15:33 

Iedereen heeft plankenkoorts, alleen het is weg op het moment van mn 1e noot, ik snap best wel dat iedereen dat heeft.. ik heb dat ook gehad.. verminderde prestaties door plankenkoorts... maar dat is gewoon weggegaan door altijd te blijven doorzetten en steeds maar terug dat podium op...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2005 16:36 

bij mij is het gelukkig ook gedeeltelijk weg maar ik ken betere muzikanten die er last van hebben en dus nooit en solo kunnen spelen.
natuurlijk hoeft dat ook niet iedereen te kunnen maar het lijkt me toch niet zo prettig om te weten dat je een stuk goed kan spelen maar dat iets simpels als zenuwen je tegen houd.
misschien kun je raymond v barneveld even bellen als je er teveel last van hebt die schijnt daar een oplossing voor te weten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2005 18:26 

Trouwens je hebt ook de verhalen rond Sergei Nakariakov, die daar ook last van zou hebben en daardoor altijd minder spelen op concerten. Die staat toch vaak genoeg op het podium zou ik zeggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2005 01:06 

http://www.nakariakov.com/avro.mpeg Hier speelt hij toch goed.. niet ? :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2005 10:23 

Wel ik heb het ook maar van horen zeggen. Iig schijnt het de reden te zijn dat ie altijd naar beneden staat te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2005 16:32 

Jup.. maar als de man zo het beste speelt.. dan is het toch goed :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur