trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstand
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mondstand
BerichtGeplaatst: 04 jan 2006 10:21 

Hallo iedereen!

Ik ben mijn mondstand aan het veranderen, mijn nieuwe leraar raadt dit aan.
Maar ik ben nu al een drie maand bezig en het lijkt erop dat ik slechter en slechter begin te spelen... :cry: Mijn klank is wel veel verbeterd maar het voelt allemaal niet natuurlijk meer aan. Ik ben precies de voeling met mijn instrument kwijt.

Kan er iemand tips geven van hoe ik heb beste oefen om de mondstand onder de knie te krijgen? Zijn er nog mensen die dit moeten doen hebben?

Vele Groetjes
Lies

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2006 11:31 

Jammer dat het slechter gaat.
Wat je niet vertelt is waarom je je mondstand moet veranderen. Had je al problemen met spelen?
Ik speel zelf nogal "uit het lood" mondstuk staat niet in het midden, maar toen ik vroeg of ik dat moest veranderen zei mijn leraar dat ik dat nooit moest doen, tenzij ik problemen had met spelen.
Veranderingen duren altijd erg lang en vergen veel geduld, maar ook goede begeleiding door een docent! Het risico dat je meer slecht doet dan goed is groot.
In ieder geval heel veel succes en sterkte.
Ik denk dat als je het probleem wat meer omschrijft, dat veel mede-forummers je een eind op weg kunnen helpen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2006 12:05 

Mijn onderlip 'eet ik op' zegt mijn leraar. :) Mijn onderlip krul ik naar binnen waardoor mijn onderlip niet genoeg kan trillen. Ook stond mijn mondstuk zelf teveel naar boven. Het laten zakken van mijn mondstuk heb ik al onder kontrole.

Dus ik probeer evenveel boven als onderlip 'in' mijn mondstuk te krijgen door mijn onderkaak een beetje naar voor te kantelen omdat van nature mijn onderlip een beetje achter mijn bovenlip zit. (ben je nog mee? :D )
Daarbij strek ik mijn kin en de mondhoeken naar boven... Dus ik moet met veel rekening houden.

De reden tot verandering is omdat mijn leraar ten eerste daar veel belang aan hecht, en ik geloof hem want ik verbeterde niet meer, mijn hoogte blijft steken op een hoge la, dubbele tongslag gaat niet zo vlot, uithouding kan altijd beter,...

Maar ik vraag mij af, bestaat de perfecte mondstand wel? Hangt dat niet af van persoon tot persoon?

Groetjes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2006 12:11 

Ik heb dat ook gehad. Toen ik mijn huidige leraar kreeg werd verteld dat ik een groter gat (opening) tussen mijn lippen moest zien te creeren, ik moest het idee krijgen dat ik moest gapen. In het begin voelde dit ook niet natuurlijk aan maar dat komt vanzelf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2006 12:24 

Citaat:
Daarbij strek ik mijn kin en de mondhoeken naar boven...

Dit begrijp ik niet helemaal. Ook ik moet wat meer met mijn onderlip spelen en daardoor breng ik mijn kaak wat naar voren, maar (o.m. om in de hoogte makkelijkerte spelen) juist mijn mondhoeken naar beneden.

Het is even wennen, maar ik merk dat ik er profijt van heb.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben.

Dennis

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2006 13:10 

Ik moet van mijn leraar juist mn mondstuk omhoog zetten (ik zette hem dus te laag, niet in het midden)

Het gaat wel beter dan aan het begin van het veranderen, en gaat ook steeds beter aanvoelen, maar toch heb ik nog steeds het gevoeld dat het slechter gaat dan eerst. Ik merk wel dat mijn klank beter is, maar de hoogte daar zit ik nog wat mee. Als ik persee een hoge noot wil halen in een muziekstuk heb ik nu namelijk de neiging om de lucht, ja hoe zeg je dat, op te hopen. Dus eigenlijk blaas ik dan de ruimte onder mn mond vol met lucht om meer kracht te zetten. Dit ben ik dit dus aan het afleren, maar dan kan ik dus niet meer zo hoog. Met deze extra kracht haal ik meestal de d3. Zonder dit haal ik hem eigenlijk nooit, en met moeite de c.

Heeft iemand misschien nog tips hoe ik dit op kan lossen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2006 16:39 

Datzelfde probleem heb ik ook gehad. Wat er goed bij mij geholpen heeft is het gevoel je kin naar iets beneden te trekken. Dit kunt dit ondersteunen door tegelijkeertijd ook je mondhoeken iets naar beneden te trekken. (Allemaal een beetje natuurlijk).

Dit heeft twee voordelen:
1. De spieren onder je onderlip komen mooi strak te staan waardoor er geen lucht meer onder kan.
2. Je onderlip wordt een beetje naar buiten getrokken waardoor je lip makkelijker trilt. En in de hoogte ook naar buiten gerold blijft waardoor de boel niet 'dichtslaat'.

De hoogte moet natuurlijk goed ondersteund worden door lucht (vanzelfsprekend). Het kost heel veel tijd om een nieuw gevoel eigen te laten worden. Kan echt wel een jaartje duren...

Volhouden dus!

Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2006 16:43 

dank je. Ik ga het zeker proberen. Maar aangezien ik over een maandje examen heb denk ik dat het verstandiger is om er daarna pas echt mee te beginnen en het nu nog een beetje te laten zoals het is. Zoals je al zei, het duurt een tijdje voordat je het onder de knie hebt.

in ieder geval bedankt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur