trompet.nl > forum > Toon onderwerp - beetje last van zenuwen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 23  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2006 22:44 

Hoi Chantallie,

Heel herkenbaar jou verhaal.
Zelf heb ik dat ook nog wel eens, maar het ergste is eraf.
Ik weet zeker dat er veel meer muzikanten mee worstelen.
Volgens mij ben je een perfectionistte, ervanuit gaande dat jou naam verraad dat je een vrouw bent, en daardoor wel een goede trompettistte, maar wel een met net niet het killerkarakter wat naar mijn mening een trompettist moet hebben.
Zelf heb ik dat ook niet, maar je kunt wel een heel eind komen in je ontwikkeling, maar dan moet je naast je trompetstudie ook werken aan het mentale.
Je lijkt erg veel last te hebben van FAALANGST, wat op zich erg vervelend is maar niet onoplosbaar.
Misschien herken je bij jezelf dat je de lat voor jezelf en voor anderen erg hoog hebt liggen, je een negatief zelfbeeld hebt, sociaal onvoldoende vaardig ( je ongemakkelijk voelen in grotere groepen mensen), je nooit tevreden bent over hetgeen je presteert ook al vinden anderen jou een kei van een trompettist, enz enz.

Wat kun je doen als wat hierboven zo'n beetje klopt.
Als het echte faalangst is, vind je dat terug in vele andere dingen b.v. je eigen schamen om een ander een gunst te vragen, de telefoon opnemen, opslag vragen bij je baas, iemand een complimentje geven , een winkel binnenlopen en een paar(in jou ogen domme) vragen stellen aan een verkoper.

Voordat ik verder ga, want ik kan er veel over vertellen, wil ik eerst van je weten of dit laatste het geval is, en herkenbaar, want anders zit ik de hele topic omver te gooien.

Ik hoor het wel, groeten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2006 13:02 

Nou een perfectionistte ben ik zeker. Ik push mezelf heel erg (misschien wel te veel) om het goed te doen en kan er niet tegen als dat niet lukt.

ik herken inderdaad dat ik lat voor mezelf erg hoog heb liggen, maar voor anderen juist redelijk laag (weet ook niet waarom, maar ik vind een ander nu eenmaal altijd beter).
Ik ben bijna nooit tevreden over wat ik presteer ook al zeggen anderen juist dat het heel goed is.

Verder ben ik niet echt verlegen ofzo. Ik voel me snel op mn gemak en ik denk zelf dat ik dit "fenomeen" alleen bij trompet spelen heb, voor zover ik het merk.
Ik heb het eigenlijk pas echt sinds mijn C-examen (2 jaar geleden). Toen begon ik me helemaal te focussen op het zo goed mogelijk kunnen. Ik moest gewoon hoge punten halen (het is natuurlijk heel normaal dat iemand dit wil, mar het is eigenlijk niet het belangrijkste). Ik heb nu ook steeds weer het gevoel dat ik me moet bewijzen.

Gr. Chantallie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2006 18:05 

Dit lijkt inderdaad geen algehele faalangst maar in een facet.
Wat je voor jezelf kunt doen is het volgende;

Beeld je je eigen in,als je sávonds op bed ligt, dat de dag van je examen aangekomen is.
Je loopt de dag van het begin af door, en denk in de kleinste details, bv ik sta op en was mezelf, poets mijn tanden enz.
Je gaat door met de dag doorlopen totdat je een zenuwachtig gevoel krijgt.
Stop dan, en wacht even voordat je de dag weer van voren afaan door gaat lopen.
Je zult merken dat je steeds verder komt voordat je zenuwachtig wordt, en daar gaat het om.
Steeds een stapje verder, probeer wel de dag naar de realiteit te doorlopen he.
Uiteindelijk kom je bij het gebouw waar je je examen aflegd , en gaat dit ook in detail doorlopen op dezelfde manier als hiervoor omschreven, zenuwachtig gevoel,dan stoppen.
Dan moet je op, je speelt grandioos en beeld je jeigen in dat je met vlag en wimpel slaagt
je krijgt complimenten van iedereen en een je bent hartstikke trots dat je het hem toch weer geflikt hebt.

Dit is een manier om je faalangst te overwinnen, althans voor een heel groot gedeelte.

Succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2006 20:32 

nou ik zal eens kijken wat ik met deze tips kan doen want bij mij is het ook weer toegeslagen vanwege solistenconcours. Het is nu gewoon acute vormcrisis terwijl het stuk er eerst gewoon in zat. Hoe dichter de datum hoe erger en ik heb nog 3 weken te gaan. Slik nu al mijn nervovit. Het is precies wat chantallie zegt. Je hoort elk foutje van jezelf en wil dat eruit hebben waardoor het nog erger wordt. :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jan 2006 23:22 

ha mijn nervovitjes hebben hun werk gedaan. Marnix ik ben je eeuwig dankbaar. :lol: Men vond ons er wel relaxed bij zitten. We zijn 3e geworden in onze categorie maar belangrijker vond ik dat ik daar niet dood ging van de zenuwen. Er werd nog wel fijntjes bij vermeld dat ons hele ensemble gedrogeerd was :mrgreen:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2006 23:06 

Fijn voor jou dat het helpt, maar helaas dat je medicijnen nodig hebt.
Er lopen al teveel trompettisten rond die van allerlei troep gebruiken,jij hoort nu waarschijnlijk ook bij die club die dadelijk niet meer zonder kan, jammer.
Mentale training is gewoon het beste !!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2006 23:41 

kleine verbetering, ik ben een klarinettiste :mrgreen: en ik heb het al zolang zonder geprobeerd en dan verknal ik het telkens door een slechte bibberende toon en dat had ik nu niet. Ik vrees dat ik inderdaad niet meer zonder kan. Ach en het is op natuurlijke basis dus ook zo weer verdwenen. Het zit in de familie, mijn zus heeft zo haar toelatingsexamen op het conservatorium verknald. :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jan 2006 07:59 

Het kan ook zijn dat het idee dat je zo,n pil genomen hebt dat je niet meer nerveus bent tijdens een concert, dan heeft het dus een placebo effect :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 180 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 23  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur