trompet.nl > forum > Toon onderwerp - plaats trompetten in harm.orkest
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2005 14:05 
Moderator

Je hebt wel gelijk: in feite vind ik het zeker niet vervelend om met z'n drieen te spelen.
Het heeft zeker zijn voordelen. Het is wel zo, ik speel eerste trompet, dat je vaak tegen je grenzen aanzit bij een lang concert, zeker als je dan eerst nog eens een repetitie hebt overdag of vlak voor het concert. Die discussie is op diverse plaatsen op dit forum al meer gevoerd, er wordt niet altijd rekening gehouden met het de embachure van de trompettisten. Men zou moeten kunnen accepteren als je als trompettist zegt : sorry maar die repetitie voor het concert sla ik liever over. Dan krijg je weer de verhalen van : speel alles maar een octaaf lager en zo. Wat het aan de zijkant zitten betreft ben ik met je eens dat dat ook nadelen heeft. Het is overigens wel lekkerder om solotrekjes te spelen, recht de zaal in, dan tegen de ruggen van anderen aan te blazen. Maar alles afwegend:in het midden dus per saldo beter.
Overigens vind ik het wel opvallend dat het bij een Brassband eigenlijk niet zo'n probleem is. Als je niet helemaal vooraan zit (als luisteraar in de zaal) mengt het toch wel.

Profiel  

Berichttitel: Plaats
BerichtGeplaatst: 31 dec 2005 14:11 

Wij zitten met z'n 12'en (totaal 85 man) ookde eerste partij beginnend bij de Trombones centraal voor de dirigent op de 5e rij. Vind midden in het orkest fijner blazen. Je hebt meer contact met de rest van de het orkest en dirigent. Overigens zou ik liever met 6 man zitten dan met de 12 die er nu zitten, ademhaling, stemming en frasering zijn nimmer gelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2006 11:57 

Wij zitten ook in het midden achter, net voor het slagwerk. De eerste trompettist zit naast de eerste trombonist en waait zo uit. Ik zit in dit geval naast de eerste trombonist. We hebben nu sinds kort deze opstelling. In het verleden zaten de eerste trompettisten in het midden. Het grote voordeel daarvan is dat je meer contact met de groep hebt en dus beter kan mengen. Ik vind de opstelling nu opzich ook ok, maar zit liever in het midden. Bovendien kan je vanuit het midden de groep iets meer "leiden".

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2006 13:48 

Ik vraag me ook af of het, in plaats van van trombone naar uiteinde, of de eerste in het midden, een idee zou zijn om de trompetten in twee rijen te laten zitten, als je met 11 of 12 bent. Ik kan de derde trompetten inderdaad echt niet horen. Heeft iemand ervaring met een dergelijke opstelling of is het misschien een heel slecht idee om vrijwillig trompettisten achter je te laten zitten? :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2006 17:16 

Wij hebben dat een aantal jaren terug alweer gedaan (2 rijen), maar toen zaten de trompetten nog achter de 3e klarinetten; in 2 rijen dus. Weet niet meer waarom we dat niet meer doen... Vond het ook niet echt gezellig om in 2 rijen te zitten. Je hoort elkaar wel beter, maar aangezien de 3e trompetten vaak steun zoeken aan de 1e partijen zou je het andersom moeten doen omdat een kelk naar voren blaast en je zo het meeste steun aan elkaar hebt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2006 11:17 
Moderator

Dank voor de reacties
Wat ook wel aardig is om te vermelden is het feit dat in het harmonieorkest waar ik in Italie tijdens mijn vakanties wel eens meespeel er bijna net zoveel trompettisten zitten als klarinettisten.
Hier zitten de trompettisten op de buitenste rijen tegevover elkaar! Vanuit de zaal links de solo en eerste trompetten en rechts de tweede en derde trompetten. daarvoor zitten aan de ene kant klarinetten en de andere kant fluiten/saxen. In het midden hoorns baritons tuba's bassen etc.
Klinkt natuurlijk weer heel anders, maar niet alleen door de opstelling maar ook door de verhouding trompetten/klarinetten. (met de tempi is het net als in het verkeer: zo'n 20 puntjes hoger)

Profiel  

Berichttitel: rangschikking
BerichtGeplaatst: 03 jan 2006 21:23 

Bij de fanfares waar ik heb gespeeld zaten, vanuit het oogpunt van de dirigent gezien, de 1e bugels op de achterste rij, en in de bocht de trompetten. Op de binnenste ring de tweede en derde stemmen op bugel en de hoorns midvoor. Euphonium, saxeb en bassen weer aan de andere kant. Slagwerk zoals meestal helemaal achteraan.

Bij de fanfare in Wilnis zaten de saxen juist midvoor en alle trompetten in een lange
rij achteraan, waarbij de derde trompettist weer naast de bastrombone zat/zit.

Bij K&G3 in Leiden zat ik weer naast het euphonium, mooi om eens goed te horen wat
zij zoal spelen.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke opstelling het beste is, gezien vanuit het standpunt van een mooi bak geluid naar het publiek overbrengen. Voor mij is het belangrijk dat je van elkaar kunt horen wat er wordt gespeeld. Midden in een orkest is dat makkelijker dan ergens buiten. Dat merkte ik b.v. toen ik van derde/tweede bugel naar cornet en
trompet overstapte. Thank God overigens.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2006 13:20 

wij zitten bij onze harmonie met zn 4en (er zijn er dit jaar 3 gestopt)
de trompetten zitten op de achterste rij (achter de klarinetten) links. De 3e trompet helemaal links, dan 2e en 1e. Daarnaast de trompbones en dan de bas. meestal is het zo dat de 1e trombone en de 1e trompet naast elkaar zitten en dan gaat de rij gewoon verder tot de muzikanten op zijn :p.

Ik vin het wel ok zo, ,maar ik heb ook nog nooit in een andere opstelling gezeten. Bij het opleidingsorkest zitten de 1e trompetten achter de 2e en 3e. Dit vind ik zelf nogal onhandig, omdat de 2e en 3e nog veel steun nodig hebben en zo nodig iemand die even met ze meespeelt, dit is zo niet mogelijk. Zelf ondersteun ik bij het opleidingsorkest als 1e trompettist, en ik merk gewoon dat je niet alle partijen kunt volgen zo.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur