Geregistreerd: 12 maart 2002 13:12 Berichten: 636 Woonplaats: Nijmegen
Klinkt plausibel ja, maar je hebt er natuurlijk alleen iets aan als je dit voor elke stand van je stempomp voor elkaar zou kunnen krijgen, en dat lijkt me niet het geval met maar 3 paar van die dingen.
Je kunt dus kiezen tussen
- veel prutsen met die dingen bij het stemmen, als je geluk hebt en hij moet precies die afstand uit, kun je ff (minimaal) lekkerder spelen, maar even snel bijstemmen (omhoog) is er niet bij zonder je toeter te demonteren.
-veel prutsen met dat ding, net iets lager moeten, alsnog met een kleine 'gap' zitten (die dus voor turbulentie zorgt) en dus niets gewonnen hebben.
Hub van Laar zegt juist dat de stempomp altijd een beetje uit moet. "Dan speelt (zijn?) trompet veel beter"...
Of dat vanwege de gap is die dan ontstaat weet ik echter niet...
De theorie klopt wel en is gebaseerd op hetzelde principe als idd de reversed leadpipe.
De inserts moeten dan wel precies passen, de dikte van het matereaal moet dezelfde dikte hebben als die van de trompet anders crieer je randjes die ook weer voor weerstand zorgen.
Practisch gezien vindt ik het persoonlijk niet zo handig omdat ik niet altijd de stembuis indezelfde stand heb staan.
Bij gebruik van een demper b.v. gaat hji meestal een stukje verder uit omdat de toon dan meestal iets hoger wordt.
Ook hebben veel trompetten niet van die randjes binnen in het pijpwerk waar de stempomp tegen aanloopt als hij ingeschoven is, inserts hebben dan geen zin.
Je kunt er de weerstand mee reduceren als je daar behoefte aan hebt.
De mate van weerstand die prettig wordt gevonden is erg persoonlijk.
Jaws schreef:
Hub van Laar zegt juist dat de stempomp altijd een beetje uit moet. "Dan speelt (zijn?) trompet veel beter"... Of dat vanwege de gap is die dan ontstaat weet ik echter niet...
Heb je ook niet juist wat turbulentie nodig voor de toon?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen