Luister heel goed naar de doorstroming (tembre) in je toon. Die is of op de eerste noot of op je tweede noot (of beide) niet goed. Het kost wel wat tijd voor je het hoort maar als je hoort wanneer je tembre of doorstroming maakt hoor je vaak ook gelijk of een noot vals is of niet. Deze twee dingen gaan nl vaak samen. Dan heb je ook geen stemapparaat meer nodig. Alleen nog als je twijfelt of om jezelf eens af en toe te checken.
En manier om tembre te leren horen is om een noot te spelen waarbij je geleidelijk aan bewust minder doorstroming maakt. Dan hoor je dat die toon dof wordt, minder boven en/of ondertonen maakt, en het resultaat is dat de noot vals wordt. Dit moet je ook kunnen zien op een stem apparaat. Maar luister vooral heel goed en kritisch naar jezelf!!
Vooral hiervoor is het nuttig om naar goede trompettisten te luisteren. Het bereik, de snelheid of de vingervlugheid is wel leuk maar het belangrijkste om naar te luisteren vind ik de toon en zijn doorstroming.
En als je de sprongen wilt leren kennen/onthouden zijn er nog de bekende liedjes:
Vader Jacob is een secunde.
Straus (ik weet titel niet, de noten zijn ccegg…) is een terts
Wilhelmus is een kwart.
Altijd is Kotjakje ziek is een kwint
Berendbotje is een sext.
De rest weet ik niet uit mijn hoofd maar daarom zijn we met zijn allen…
Zing deze eerst in gedachte en speel dan je interval waarbij je op de doorstroming let.
Misschien helpt het.